• خانه
  • بانک مقالات ادبی
  • يادداشتي بر مجموعه داستان«كاج‌هاي مورب» نويسنده«علي چنگيزي»،‌»بهاره ارشدرياحي»

يادداشتي بر مجموعه داستان«كاج‌هاي مورب» نويسنده«علي چنگيزي»،‌»بهاره ارشدرياحي»

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 

مجموعه داستان کاج‌های مورب، نخستین تجربه‌ی علی چنگیزی در زمینه‌ی داستان‌کوتاه است، بعد از انتشار دو رمان موفق با نام‌های پرسه زیر درختان تاغ و پنجاه درجه بالای صفر.

این مجموعه داستان در سال 1390 توسط نشر چشمه منتشر شده است و شامل هفت‌داستان کوتاه با نام‌های کاج‌های مورب، چال یخچال، مرمت، روبه غرب، معبدی در باغ، خوش‌تیپ و گربه در زیرزمین است.

فضاسازی و زبان و لحن علی چنگیزی متنوع است، به‌طوری‌که توانسته است 7 داستان‌کوتاه با 7 فضای کاملا متفاوت و شخصیت‌ها و لحن‌های مختلف را در مجموعه‌ی خود تجربه کند. در این‌که در ساختن و پرداخت این فضاها تا چه اندازه موفق بوده است، البته جای تامل است.

بزرگ‌ترین مشکلی که با داستان‌ها داشتم، پایان‌بندی‌های سردستی و خام آنها بود. داستان‌ها پراکنده‌گویی زیاد دارند و منسجم و بدون حفره نیستند. البته داستان‌های کاج‌های مورب، چال یخچال و گربه در زیرزمین روایت منسجم‌تر و داستانی‌تری دارند و پایان‌بندی آنها تقریبا به سرانجام رسیده است.

در فضای اکثر داستان‌ها تم طنز دیده می‌شود. طنزی اجتماعی و تلخ.

فضای فقر اقتصادی و فرهنگی و جنگ زیاد دیده می‌شود. که به‌خوبی پرداخت شده است. ولی شخصیت‌پردازی‌ها قوی نیست. لحن هم در برخی داستان‌ها متمایز و قابل‌باور نیست؛ مثلاً در داستان گربه در زیرزمین لحن پسربچه‌ی راوی خیلی جاها از سن خودش بیشتر است و از متن بیرون می‌زند.

به‌نظرم قوی‌ترین کار مجموعه کاج‌های مورب است که بصورت روایت موازی در دو فضای سربازی و قبرستان به‌خوبی جلو می‌رود. درهم آمیختگی و پرش بین زمان‌ها و مکان‌ها به‌خوبی ساخته و پرداخته شده است و این چیدمان مناسب، تعلیق خوبی در کنار زبان روان نوشته که از تکلفات و پیچیده‌گویی‌ها دور است، ایجاد کرده است. در واقع نویسنده توانسته است با استفاده از تکنیک و نه زبان فاخر، به تعلیق قابل‌باور و خوبی دست یابد.

داستان چال یخچال ارتباط خوبی با مخاطب برقرار می‌کند. فضای خاکستری جنگ و مشکلات مالی را هنرمندانه به‌تصویر کشیده است.

داستان مرمت خلأ فضاسازی چشمگیری دارد. اینکه راوی تصمیم به ماندن بگیرد یا برود، خودش گره‌ی داستانی قوی محسوب نمی‌شود. حال آنکه تعلیق و علامت سوال پایان داستان نیز روی این موضوع سایه افکنده باشد. به‌نظرم، این داستان بیشتر مشقی است برای تمرین دیالوگ‌نویسی و فضای آن برشی است از فضای یک داستان بلند یا رمان. کشش داستان‌کوتاه و گره‌افکنی مناسب در آن دیده نمی‌شود.

داستان رو به غرب، دیالوگ‌های خوبی دارد. پرداخت شخصیت پیرمرد هم قابل‌قبول و خوب است ولی شخصیت پسر را خیلی واضح نمی‌بینیم. در واقع، شخصیت پسر بعد ندارد. کمی توخالی و خام است. انگار فقط برای مخاطب قرارگرفتن توسط پیرمرد انتخاب شده است و خودش نقشی در مسیر داستان ندارد.

داستان معبدی در باغ، ژانر جنایی-کارآگاهی دارد. ولی گره‌ی داستانی به‌خوبی پرداخت نمی‌شود. توجه مخاطب به جریان قتل مردی که می‌فهمد پسر پیرمرد است، جلب می‌شود ولی متاسفانه درست در همان زمان داستان تمام می‌شود و افکار مخاطب قطع می‌شود. فضاسازی و گره‌افکنی داستانی نیمه‌تمام باقی می‌مانند. شاید اگر بیشتر روی گره‌ی پدر آن‌همه بچه بودن پیرمرد کار می‌شد، یا اگر به‌نحوی داستان در جهت گره‌گشایی و پرده‌برداری از راز قتل مرد جلو می‌رفت کشش داستانی تاحدی حفظ می‌شد.

داستان خوش‌تیپ پایان خوبی نداشت. درگیر کلیشه بود و کل داستان در حد مطالب روزنوشت ژورنالیستی بود. به عبارت دیگر روایت از فرم داستانی خارج شده بود و لحن طنز آن نتوانسته بود بر فضا بنشیند و با آن پیوند بخورد.

سخن آخر اینکه، فضاهای داستانی خوب پرداخت شده‌اند ولی از نظر تکنیکی و محتوایی هنوز به‌شکل داستان‌کوتاه درنیامده‌اند. که شاید بتوان علت آن‌را در تجربه‌ی نویسنده در رمان‌نویسی دانست.


 


نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692