معرفي فيلم «بانوي آهنين» اثر «فیلیدا لوید»، ترجمه«نگين كارگر»

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

بانوی آهنین فیلم بیوگرافی بریتانیایی براساس زندگی مارگرت تاچرز به‌عنوان دیرپاترین نخست وزیر زن انگلستان قرن بیستم است.

اگرچه این فیلم با نقدهای متفاوتی مواجه شده است اما بازی مریل استریپ در تمامی نقدها مورد تمجید قرار گرفته است و از این نقش او به‌عنوان بهترین اثر کارنامه کاری او یاد می‌شود. او برای هفدهمین بار نامزد دریافت جایزه آکادمی اواردز شد و موفق به دریافت این جایزه به‌عنوان بهترین بازیگر زن شد. وی همچنین موفق به دریافت سومین جایزه گلدن گلوب خود به‌عنوان بهترین بازیگر زن شد و دومین جایزه بفتا خود را به‌عنوان نقش اصلی دریافت کرد.

طرح داستان فیلم: فیلم با صحنه‌ای از دوران کهنسالی تاچرز آغاز می‌شود و او را در حال خریدن شیر در یک فروشگاه نشان می‌‌دهد و دیگر مشتریان او را نمی‌شناسند. بعد از سه‌روز او را ناتوان و خسته در حال مجادله با دمنتیا می‌بینیم. مارگرت پیراهن همسرش دنیس را پیدا می‌کند و فلش‌بک‌های داستان آغاز می‌شود. مارگرت در ذهن خود خاطرات همسر متوفی‌اش دنیس را به‌یاد می‌آورد و به زندگی حرفه‌ای و شخصی خودش فکر می‌کند. دنیس پشتوانه او برای ورود به پارلمان و پس از آن نخست‌وزیری بود و او را در رسیدن به مسند قدرت پشتیبان کرد. اکنون روح دنیس بر موفقیت‌ها و خطاهای مارگرت تاچرز احاطه دارد. گاهی اوقات او را می‌رنجاند ولی اغلب برای راحتی و آسایش او حضور دارد. وقتی مارگرت لباس دنیس را به خیریه اهدا می‌کند، دنیس برای همیشه از زندگی مارگرت جدا می‌شود.

کارگردان: فیلیدا لوید، تهیه‌کننده: دامیان جونز، نویسنده: آبی مورگان

بازیگران: مریل استریپ، جیم برودبنت، آنتونی هد، ریچارد ای گرنت، اولیویا کولمن

موسیقی: توماس نیومن، فیلم بردار: الیوت دیویس، تدوین: جاستین رایت، استدیو: فیلم فور پروداکشنز، مدیا رایتز کپیتال، گلدکرست فیلمز، شرکت توزیع‌کننده: کمپانی وینستین، قرن بیستم (انگلستان)، پثی (پخش بین‌المللی)

تاریخ اکران: 26 دسامبر 2011 ( استرالیا)- 6 ژانویه 2012 (انگلستان)- 15 فوریه 2012 (فرانسه)، زمان: 105 دقیقه

کشور تولید‌کننده: انگلستان، زبان: انگلیسی، بودجه: 13‌میلیون دلار، فروش گیشه: 114943631 دلار

جوایز: برنده جایزه بهترین بازیگر زن و بهترین چهره‌پردازی هشتاد و چهارمین مراسم آکادمی اواردز، برنده جایزه بفتا بهترین چهره‌پردازی و بهترین بازیگر نقش اصلی برنده جایزه انستیتو فیلم استرالیا بهترین بازیگر زن، برنده جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن

 


 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692