مصاحبه‌ با «ريموند كارور»/ مترجم«شادي شريفيان»

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 

کاراکترهای داستانی کارورکه از نقاط مرکزی امریکا جذب می شوند ، در کارشان ، در زندگی عاطفی شان ، تعادل و هویت شان دچار مشکل هستند. آنها همیشه در یک موقعیت صادقانه دستگیر می شوند : آشکار سازی ، بیماری ، اضطراب ، جذابیت . این احساسات غیر قابل درک می مانند ، آنقدر غیر قابل توضیح که می توان گفت هنر ظریف و دقیق کارور هنر تاثیر گزاری هاست ، و دلیل دار نیست.جملات کارور ،واضح و مستقیم است و نویسنده اینطور به خواننده القا می کند که "باید خواننده را با یک حس رمز آلود قوی رها کرد ؛ ولی نباید احساس ناامیدی و پوچی را به او القا کرد."

کلود گریمال : چرا به جای نوشتن رمان ،داستان کوتاه را انتخاب کردید ؟ ریموند کارور : بخاطر شرایط زندگی . من خیلی جوان بودم . در 18 سالگی ازدواج کردم . همسرم 17 ساله بود ، و باردار. من آه در بساط نداشتم و ما مجبور بودیم تمام وقت کار کنیم و دو بچه را بزرگ کنیم . همینطور باید به کالج می رفتم تا یاد بگیرم چطور بنویسم ، و البته بنظر غیرممکن بود که کاری را که دو یا سه سال وقت می برد شروع کنم.بنابراین شروع کردم شعر و داستان کوتاه بنویسم . وقتی پشت میز می نشستم ، کارم را شروع می کردم و تا تمام نمی شد بلند نمی شدم .

کلود گریمال : آیا شما بنظر خودتان یک شاعر و داستان نویس خوب هستید ؟و چه رابطه ای بین شعر و نثر خود می بینید ؟ریموند کارور : داستان های من شناخته شده تر هستند ،اما من خودم شعر را بیشتر دوست دارم . رابطه ؟ داستان ها و شعرهای من هردو کوتاه هستند .هردو را به یک صورت می نویسم ، و می توانم بگویم تاثیر آنها مشابه است . آنقدر که زبان و احساس شعر قوی ست ، در رمان این حس به شما دست نمی دهد . اغلب گفته ام داستان کوتاه و شعر،بیشتر از د استان کوتاه و رمان بهم نزدیک هستند .

کلود گریمال : از چه سنت شعری پیروی می کنید ؟

ریموند کارور : بگذارید ببینم ...از والاس استیونز خیلی خوشم نمی آید . ویلیام کارلوس ویلیامز را دوست دارم . رابرت فراست و بسیاری دیگر از معاصرها را هم دوست دارم ،گالوی کینل ،دبلیو . اس . مروین ، تد هیوز ، سی. کی . ویلیامز ، رابرت هاس و ... در امریکا در حال حاضر رنسانس واقعی ای در زمینه شعر در حال شکل گیری ست . و در نثر نیز ، خصوصاً در میان داستان نویسان کوتاه .

کلود گریمال : آیا به فکر نوشتن رمان هستید ؟

ریموند کارور : خب ، این روزها من هر چه که بخواهم می توانم بنویسم ، نه فقط داستان ،بنابراین شاید این کار را بکنم . در حال حاضر برای یک مجموعه داستان دیگر قرارداد بسته ام . بیشترش را نوشته ام و در ژانویه منتشر می شود. بعد از آن ، روی رمان فکر می کنم . بعد از اولین مجموعه ام ، همه از من می خواستند رمان بنویسم.فشار زیادی به من می آوردند .حتی نزدیک بود قبول کنم ... ولی بجای آن دوباره داستان کوتاه نوشتم . نمی دانم ، به فکر یک داستان بلندتر هستم ... که شاید به رمان تبدیل شود . اما خودم را مجبور نمی کنم . هرچه که دوست داشته باشم می نویسم . آزادی ای که الان دارم را دوست دارم . من مقاله و شعرهای زیادی نوشته ام ، حتی مقاله های اتوبیوگرافی ، در مورد جان گاردنر که معلم من بود و در مورد پدرم ، در مورد مشکلات میخوارگی ام که در سال 1977 به آن غلبه کرد م . در حال حاضر ناشر از کار من خیلی راضی است ، داستان هایم فروش خوبی دارند . همه چیز خوب پیش می رود .

کلود گریمال : بنظر خودتان بین اولین کتاب هایتان و آخرین اثرتان شیوه‌ی نویسندگی تان را تغییر داده‌اید ؟

ریموند کارور : بله ، خیلی . شیوه نویسندگی ام غنی تر و بهتر شده است . در کتاب دومم ، " وقتی از عشق حرف می زنیم از چه حرف می زنیم . " داستان ها خیلی بهم پیوسته هستند ، و خیلی کوتاه ، خیلی موجز ، بدون احساسی آنچنانی .درکتاب آخرم ،داستان ها رنج خاصی ندارند . آنها پُرتر ، قوی تر ، توسعه یافته تر و امیدوارانه تر هستند .

کلود گریمال : عنوان مجموعه هایتان را از کجا انتخاب می کنید ؟ ریموند کارور : معمولا ً عنوان بهترین داستانم را انتخاب می کنم . البته هیجان انگیزترینشان را ."وقتی از عشق حرف می زنیم از چه حرف می زنیم . " عنوان غیر قابل مقاومتی است

کلود گریمال : آیا به دیالوگ های داستان هایتان اهمیت زیادی می دهید ؟ریموند کارور : بله ، خیلی زیاد . دیالوگ ها داستان را پیش می برند و کاراکترها را برجسته تر می کنند . دوست ندارم مردم بی هیچ دلیلی حرف بزنند .اما دیالوگ بین آدم هایی که به حرف هم گوش نمی کنند را خیلی دوست دارم .

کلود گریمال :ممکن است در مورد تم هایتان صحبت کنید ؟ ریموند کارور : یک نویسنده باید در مورد چیزهایی صحبت کند که برایش مهم هستند . همانطور که می دانید ، من نزدیک به پانزده سال در دانشگاه تدریس می کردم . وقت من در آنجا مختص کار دیگری بود ، و من هیچوقت حتی یک داستان هم در مورد زندگی دانشگاهی ننوشتم چرا که این تجربه ای بود که هیچ تاثیر خاصی روی احساسات من نداشت . من دوست دارم به زمان مردمی برگردم که وقتی جوانتر بودم خوب می شناختمشان و روی زندگی من تاثیر زیادی داشتند ...بعضی از داستان های اخیر من در مورد مجریان است (بعنوان مثال ، آن داستان که در نیویورک اتفاق می افتد ،"هرکسی که از این تخت استفاده می کند . " ، که مردم در آن در مورد چیزهایی باهم بحث می کنند که در داستان های قبلیم صحبت نمی کردند . )او یک تاجر است .اما بسیاری از مردم داستان های من فقیر و آواره هستند ، درست است.اقتصاد ، مهم است ...من فکر نمی کنم نویسنده سیاسی باشم ولی منتقدهای داستان های امریکا به من حمله کردند و سرزنشم می کردند که چرا تصویر مثبت تری از امریکا ترسیم نکرده ام ، و به اندازه کافی خوش بین نبوده ام ، و داستان هایم در مورد آدم هایی بوده که موفق نمی شده اند . بله ، من موضوع بیکاری ، مشکلات مالی ، و مشکلات زناشویی را همانطور که در زندگی ها بچشم می خورد وسط می کشم . مردم نگران اجاره خانه ، بچه ها و زندگی شان هستند . این اساس زندگی ست . این همان شیوه ای است که 80 90 درصد مردم ، و خدا می داند چقدر از مردم زندگی می کنند . من داستان هایم راجع به مردمی ست که معمولا کسی را ندارند که برای شان حرف بزند . من مثل یک شاهد هستم ، و علاوه بر آن ، من خودم مدت ها به این صورت زندگی کرده ام. من سخنگو نیستم اما شاهد این جور زندگی ها بوده ام. من یک نویسنده ام .

کلود گریمال : آیا فکر می کنید در داستان هایتان سرکوبی شهوت وجود دارد ؟ معمولا مردمی که بتصویر می کشید در زندگی باقی مردم سرک می کشند ، و دلشان می خواهد از زندگی همسایه هایشان سر در بیاورند ، و همینطور ... ریموند کارور : درست است . اما بهتر است بگویم همه رمان ها به همین صورت است . نوشتن یعنی چیزهایی را می گویی که بصورت معمول قادر نیستی به مردم بگویی.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692