کتاب «ادبیات الفبای فرهنگ» منتشر شد

چاپ تاریخ انتشار:

ketab zangenehاانتشارات سرانه کتاب «ادبیات الفبای فرهنگ» که گزیده‌ای از مصاحبه‌های «سودابه زنگنه» شاعر و روزنامه‌نگار کرمانشاهی است را در ۵۶۰ صفحه، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه، چاپ آبان ۱۴۰۲ و با قیمت ۲۵۰ هزار تومان منتشر و روانه بازار کرد.


نگارنده در پیشگفتار این کتاب توضیحات جامعی در خصوص هدف رسانه در ادبیات و تاثیر آن بر فرهنگ داده است که در بخشی از آن می خوانیم؛ «برای این که ادبیات را به فرهنگ مردمی در عین حال تاثیرگذار تبدیل کنیم، احتیاج است که از رسانه و به خصوص رسانه‌های عمومی استفاده کنیم؛ این کار باعث می شود که فرهنگ پوپولیسمی جای خود را به فرهنگ بین المللی بدهد و مؤثر هم واقع خواهد شد».
اگر ادبیات با مقتضیات زمان همراه نباشد، با حافظه تاریخی یک ملت سنخیت نخواهد داشت و این تناقض باعث می شود کشور را به سوی عقب ماندگی سوق دهد. نقش رسانه ها ثبت و مدون کردن اطلاعات است، که می تواند بر روی حافظه ی تاریخی آیندگان تأثیر بسزایی داشته باشد و راهگشا هم باشد".
کتاب «ادبیات الفبای فرهنگ» برآیند تلاش خانم زنگنه در طی چندین سال فعالیت مستمر در بخش ادبی روزنامه نقدحال که شامل ۳۶ مصاحبه با بزرگان ادبیات کرمانشاه است.
از دیگر آثار این بانوی شاعر و روزنامه نگار می توان به دفتر شعر سپید «رنگ آخر جنگ ها»، گزیده شاعران کلاسیک سرای کرمانشاه «نغمه های سرزمین مادری» که دیباچه ی آن به قلم دکتر میرجلال الدین کزازی زینت بخش شده است و هم چنین گزیده زنان شاعر سپیدسرای ایران «سپیدار» که با همکاری بانو مهناز رضایی به چاپ رسیده است اشاره کرد.
دیباچه این کتاب به قلم غلامرضا نوری علا، ثریا صفری و محمد حسین شیریان آراسته شده، هستی مرادی با همکاری سهیلا صیادپور صحفه آرایی این کتاب را انجام داده و هم چنین طراحی جلد کار مشترک هستی مرادی و دکتر محمد فرخی است.