یادداشت «چگونه داستان‌نویسی را به کودکان در مدارس آموزش دهیم؟» نویسنده «روشنا علیرضازاده»/ اختصاصی چوک

چاپ تاریخ انتشار:

zahra alirezazadeh

از سالهای دور تابه اکنون یکی از کارهای شیرین ومهیج که توجه انسانهای زیادی ازسنین مختلف رابه خودجلب می‌کند داستان سرایی، داستان خوانی است. درگذشته خبری از تکنولوژی وامکانات امروزی نبودنقل داستان یکی ازبزرگترین سرگرمی‌های مردم به حساب می‌آمد. بعلاوه اگر ازجنبه سرگرمی داستان خوانی بگذریم داستان‌ها حاوی نکات آموزنده وپندآموز زیادی هستند.

پس لازمه آن است که مدارس از همان دوران ابتدایی کودکان را تشویق به خواندن ونوشتن داستان کنند. مسئولین ومعلمان عزیزحتما فرصت وشرایط نوشتن ودرست نوشتن را برای دانش آموزان فراهم کنند.

بنده بعنوان یک آموزگارباید برای کودکان حتماً درکلاس فرصتی فراهم آورم تا کودکان شروع به نوشتن کنند. نوشتن وقایع روزانه حداقل‌ترین کاری است که پس از مدتی به راحتی می‌توان تشخیص داد که کدامیک به نویسندگی علاقه دارندو آن‌ها را دراین عرصه زیباوآموزنده یاری رسانند.

آموزگارحداقل یک ساعت درهفته را به آموزش نوشتن وداستان نویسی وخیال پردازی به کودکان اختصاص دهند.

ودرکلاس بازی‌ها وفعالیت هایی، انجام دهد که درآن از کلمات استفاده شود. این موضوع باعث میشودکه دامنۀ کلمات کودکان افزایش پیداکند. سپس از دانش آموزان بپرسدکه داستانشان قراراست کجا اتفاق بیافتد. ازآنها بپرسدکه

فکرکنند قرار است چه اتفاقی در داستان بیافتد. چه کسانی قراراست درداستان باشند.

سپس از آنها بخواهید تاچند واژه فوق العاده برای داستان پیدا کنند. و در فکر شروع خوب باشندکه مخاطب رابه کشف داستان ترغیب کند. بعداز چندین جلسه صحبت ویادگیری اینگونه موارد وقت آن است شروع به نوشتن کنند.

موانع نوشتن و نویسندگی را بشناسیم وخنثی کنیم که ازاین موانع می‌توان به ۱-کمال گرایی

۲-ترس از مسخره شدن

که فکر می‌کنم که ترس از مسخره شدن در این سن را می‌توان مهم‌تر دانست. زیرا نمی‌گذارد که حتی بچه‌ها دست به قلم ببرند به همین خاطر راه حل‌هایی که لازم است بکار ببندید. آن‌ها را تشویق به مطالعه وخواندن کتاب کنید. بگویید قرار نیست یک شبه نویسنده شوند.

از آنها بخواهید حداقل هفته ایی یکبار به قفسه کتابخانه مدرسه سربزنند. برای نویسنده شدن بیشتراز نوشتن باید مطالعه کرد. بامطالعه آثار نویسندگان وتمرین و تکرار توانایی تحلیل نوشتن بدست می‌آید.

راه کاری ساده برای اینکه استرس دانش اموزان برای نوشتن کمترشود. از آنها بخواهید دفترچه خاطراتی را تهیه کنندو مسائل روزمره خود را بنویسندواین نوشتن خاطرات پلی میشود برای نوشتن داستان و نویسندگی.

به امید درخشش ادبیات وهنر در تمام مدارس■

یادداشت «چگونه داستان‌نویسی را به کودکان در مدارس آموزش دهیم؟» نویسنده «روشنا علیرضازاده»