جستار «آرایشگاه زنانه» «زویا قلی‌پور»/ اختصاصی چوک

چاپ تاریخ انتشار:

zoya gholipoorr

آیا می‌دانستید در آرایشگاه زنانه یک زندگی می‌تواند دچار فروپاشی شود یا از فروپاشی نجات پیدا کند؟

آیا می‌دانستید اکثر آرایشگرها پول پارو نمی‌کنند و بیشتر مبلغی را که می‌گیرند به صاحب آرایشگاه می‌دهند تا بتوانند آنجا کار کنند تا درآمد مختصری از آن درآمد بالا را داشته باشند؟

آیا می‌دانستید آرایشگران به دلیل مدت زمان زیادی که سرپا می‌ایستند اکثراً دچار واریس، پا درد، کمردرد، گردن‌درد و دست درد و دردهای مشابه هستند؟

آیا می‌دانستید اکثر آرایشگران وقت پرداختن به آن تفریحاتی که شما در ذهن دارید، ندارند؟

آیا می‌دانستید اکثر آرایشگران آرایشگاه‌های زنانه دچار مشکلات تنفسی می‌شوند چون مدام در معرض بوی رنگ مو و مواد شیمیایی هستند؟

آیا می‌دانستید بسیاری از زنان فقط برای بودن در یک محیط کاملاً زنانه به آرایشگاه می‌روند و در واقع عملاً نیازی به رفتن به آریشگاه ندارند و فقط دلشان کمی تغییر روحیه می‌خواهد؟

آیا می‌دانستید برخی از زنان به آرایشگاه می‌روند تا برای آرایشگرشان ژست پولداری بگیرند و عقدۀ حقارت ناشی از یک زندگی سراسر سرکوب و تحقیر را خالی کنند بدون توجه به این که چه بلایی بر سر احساس و عزت‌نفس یک زن تلاشگر می‌آورند؟

آیا می‌دانستید بیشترین درآمد آرایشگاه‌های زنانه از رنگ و مش است که کمترین زمان و انرژی را برای آرایشگران دارد، زیرا پنجاه‌هزار تومان پول رنگ می‌دهند و با صرف بیست دقیقه تا نیم ساعت تا حدود پنج میلیون هم می‌توانند از شما پول بگیرند اما در واقع این پول خونشان است زیرا هر بار یک ضربۀ کاری به ریه‌هایشان، چشمانشان و سلامتی آنان وارد می‌شود؟

 آیا می‌دانستید کمترین درآمد در آرایشگاه مربوط به بند و ابرو است که بیشترین انرژی و زمان را از آرایشگران می‌گیرد و بیشترین آسیب را به ساختمان اسکلتی و دست و گردن و کمر آرایشگر می‌زند؟

آیا می‌دانستید بسیاری از آرایشگران از مریم باکره قدیس‌تر هستند و از بانو الکسیس ورپریده‌تر به نظر می‌رسند و این‌که ظاهرشان زیادی آراسته است صرفاً نوعی تبلیغات کاری به حساب می‌آید.

آیا می‌دانستید کار کردن در محیط آرایشگاه اینگونه است که اگر نخواهید هم همکارانتان به زور، در زمان بیکاری شما را آراسته می‌کنند؟

آیا می‌دانستید آرایشگاه‌های زنانه تفاوت چندانی با اتاق‌های درمان ندارند و بسیاری از مشتری‌ها، آرایشگرشان با تراپیست‌شان اشتباه می‌گیرند و آنقدر برای او درد دل می‌کنند که مغزش هم علاوه بر پا و کمر و دستش درد بگیرد؟

آیا می‌دانستید در آرایشگاه‌های محلی آمارها و اطلاعاتی رد و بدل می‌شود که سازمان جاسوسی انگلستان از روند به دست آوردن این اطلاعات انگشت به دهان می‌ماند؟

آیا می‌دانستید آرایشگاه‌های زنانه گاهی حکم دانشگاه‌های زنانگی را دارند و در آن‌ها به زنان، شوهر داری و به دختران شوهریابی و در پاره‌ای از مواقع روش‌های نوین دفع آفات و رقیب می‌آموزند؟

آیا می‌دانستید آرایشگران به دلیل داشتن تجارب بالینی زیاد در امور مشکلات زنان بعد از مدتی به جامعه‌شناس و روانشناس و وکیل و قاضی و کارآگاه و پزشک و متخصص طب زنان و طب سنتی تبدیل می‌شوند؟

آیا می‌دنستید آرایشگاه‌های زنانه قابلیت ایجاد تشکل‌های براندازی و پایان حکمرانی هوو و مادرشوهر و خواهر شوهر و جاری و غیره را دارند و در آنها روش‌های قاطع و خلاقانه‌ای برای حل مشکلات زنان ارائه می‌شود که برای خود شیطان ناشناخته است؟

آیا می‌دانستید بعضی از آرایشگران دست جناب ابن‌سینا را در درمان‌های سنتی بسته‌اند و برای تمام بیماری‌ها از سرطان گرفته تا خارش بینی و ریزش مو و کم‌کاری تیروئید و مشکلات هورمونی زنان و مردان و کودکان درمان‌هایی ارائه می‌دهند که سازمان بهداشت جهانی از شنیدنش جامه می‌درد؟

آیا می‌دانستید بسیاری از آرایشگران قرار بوده پزشک پوست و مو باشند اما امکانات نبود و آرایشگر شدند اما به آرزوی خود وفادار مانده‌اند و در همان آرایشگاه به طبابت و درمان پوست و موی جماعت می‌پردازند؟

آیا می‌دانستید در آرایشگاه‌های زنانه روش‌های خلاقانه‌ای برای فرزندآوری و فرزندپروری ارائه می‌شود؟

آیا می‌دانستید نظر شما در مورد مدل مویی که دوست دارید داشته باشید اصلاً برای آرایشگر شما اهمیت ندارد و او تشخیص می‌دهد چه مدل مویی به شما می‌آید و همان را پیاده می‌کند و می‌گوید همان است که می‌خواستید در حالی که همان است که بلد بوده و کاملاً حرفه‌ای به شما القا می‌کند که این مدل بهتر است؟

آیا می‌دانستید بیشتر لوازم آرایشی که در آرایشگاه برای فروش به عنوان یک فرصت استثنائی به شما ارائه می‌شود و خریدش به شدت به شما توصیه می‌شود و می‌گویند این را عمده و ارزان خریدم و به نفع شماست که آن را بخرید در واقع لوازم آرایشی هستند که قبلاً برای مصرف آرایشگاه خریده شده و تاریخ آن رو به انقضا است و قبلاً عدم کیفیت آن به اثبات رسیده یا نمونه‌اش را استفاده کرده‌اند و راضی نبوده‌اند و درصدد آب کردنش با بهترین قیمت، چه بسا با سود چند برابر هستند؟

آیا می‌دانستید آرایشگاه‌های زنانه فقط به کار آرایش و پیرایش نمی‌پردازند و در واقع دایرۀ فعالیت آنها بسیار فراتر از آن‌چیزی است که در مخیلۀ شما جای دارد؟

آیا می‌دانستید که بسیاری از آرایشگاه‌های زنانه تفاوت چندانی با بنگاه شوهریابی ندارند و دختران بسیاری را به خانۀ بخت فرستاده‌اند؟

آیا می‌دانستید آرایشگری یک شغل کاملاً تخصصی است و برای آرایشگر شدن باید دوره‌هایی را گذراند که اکثر آنها دوره‌های طولانی و گران‌قیمتی هستند و صرفاً با ایستادن کنار دست دختر خاله و دختر همسایه و کوکب‌خانم آرایشگر نمی‌شوید و اگر بشوید هم خدا به داد مشتری برسد چون وقتی پای رنگ و مش به میان می‌آید احتمال کچل شدن

 مشتری بسیار است؟

آیا می‌دانستید در آرایشگاه‌های زنانه گاهی چنان گریمی روی مشتری انجام می‌شود که لولو را تبدیل به هلو و  هلو را تبدیل به لولو می‌کند، به صورتی که هالیوود در مقابل این گریمورها قالب تهی می‌کند و سر تعظیم فرود می‌آورد؟

آیا می‌دانستید با همدستی آرایشگر جاری و خواهرشوهر و هر کسی که می‌خواهید او را از پای در آورید، تواناتر از هر جادوگر و جنگیر و طلسم‌کننده‌ای می‌توانید روان دشمن خود را تا مرز نابودی کامل و فراسوی آن تخریب کنید؟

آیا می‌دانستید در بسیاری از مواقع آرایشگر شما به شما دروغ می‌گوید که چهرۀ شما بسیار تودل‌برو و زیباست، برای این‌که جوگیر شوید و عملیات بیشتری روی شما انجام دهد و پول بیشتری بگیرد و بعد از ترک کردن آنجا با هم به ریشتان می‌خندند و می‌گویند: «ایکبیری چه اعتماد به نفسی هم داشت خدا شانس بده، خدا پول رو به کیا می‌ده!»؟

آیا می‌دانستید بیشتر مدل‌هایی که به عنوان مد جدید در هر زمینه‌ای به شما معرفی می‌شود در واقع مدل‌های قدیمی‌ای هستند که آرایشگرتان از مادر، یا مادربزرگ آرایشگرش یاد گرفته و فقط همان را بلد است و به‌خاطر بسیار دِمده شدن مدلی جدید به حساب می‌آید؟

آیا می‌دانستید انتخاب مدل مو از روی ژورنال فقط در میزان پرداختی شما تغییر ایجاد می‌کند و در فرآیند و مدل کوتاهی هیچ‌گونه تاثیری ندارد؟

آیا می‌دانستید آقایان بسیار در مورد آرایشگاه‌های زنانه کنجکاو هستند و هرکدامشان حداقل یک‌بار آرزو کرده‌اند کاش یک بار می‌توانستند ببینند آنجا چه خبر است اما اگر این شانس به آنان داده می‌شد وحشت می‌کردند و از زندگی سیر می‌شدند؟

اگر نمی‌دانستید بدانید و آرایشگاه‌های زنانه را جدی بگیرید!■

جستار «آرایشگاه زنانه» «زویا قلی‌پور»