مقاله «چگونه فرزندانی نویسنده تربیت کنیم؟» نویسنده «زهرا علیرضازاده»/ اختصاصی چوک

چاپ تاریخ انتشار:

zahra alirezazadeh

استعداد نویسندگی یکی از موهبت‌هایی است که معمولاً در سنین مدرسه وپس از یادگیری خواندن ونوشتن خود را نشان می‌دهد. البته اگر والدین دقت کنند بیش ازین سن هم نشانه‌هایی ازین استعداد در کودک خود خواهند دید. دراین مقاله سعی شده است راه کارهایی جهت تشویق نوشتن کودک و تربیت فرزندی نویسنده ارائه شود.

اگر فرزندتان دوست دارد نویسنده شودویابعنوان والدی دلسوز به دنبال تقویت قلم فرزندتان هستید بهتر است از نکاتی که استیو گراهام (استاد تعلیم و تربیت معلم دانشگاه آزیرونا) مطرح میکندمطلع شوید. اوسی سال می‌شود که در مورد اینکه جوانان ونوجوانان چگونه نوشتن را فرامیگیرندتحقیق می‌کند.

گراهام در نوشتن کتاب‌های بسیاری دست داشته است که استراتژی‌های قدرتمند نویسندگی برای همه دانش آموزان جزو بهترین آن‌هاست.

مطالب زیررا از مصاحبه ایی که با او صورت گرفته است استخراج شده است.

۱_آیامطالعه درخانه به دانش آموزان کمک میکندبهتر بنویسند؟

مطالعه واقعاً لازم است اما کافی نیست. شواهدکافی مبنی براین مدعا که هرکه بیشتربخواندنویسنده بهتری میشوددرست نیست ولی نکته در تحلیل نوشته‌ها نهفته است.

۲_آیاوالدین باید نوشته فرزندشان را تصحیح کنند یافقط مشوق آنها باشند؟

وقتی فرزند شما نزدتان می‌آید تانوشته اش را برایتان بخواندبدنبال نظر نیست بلکه به دنبال تأیید آن است مهم‌ترین نکته تاکید برویژگی هایی است که به نظرتان جذاب آمده است.

۳_آیارسانه های اجتماعی به مهارت نویسندگی فرزندان لطمه میزند؟

به نظرم نه کودکان وقتی در خانه هستندمدام دارندمینویسندچت، پیامک، اینستاگرام هرکدام از اینها قوانین مختص به خود رادارند که باعث می‌شود دانش آموز باسبک های مختلف نوشتاری آشناشود.

برای توانمندکردن کودکان در نوشتن چندین عامل لازم است.۱-ذهن پر ۲-تمرین کردن ۳-دانستن دستور زبان وآیین نگارش ۴-ایجاد انگیزه برای نوشتن ۵-استفاده از کتاب‌های تصویری برای نوشتن ۶-استفاده از موسیقی ۷-بلندخوانی ۸-تحلیل عناصر داستان ۹-خواندن شعرها ۱۰-خاطره نویسی ۱۱-ایجاد فرصت برای گسترش تخیل

واما چرا باید اینکارهارا انجام دهیم؟

زیرا برای درست اندیشیدن وجمع اوری تجربه‌های ذهنی وترکیب انها کودک باید بتواند بنویسد در واقع نوشتن به شخص اندیشه می‌بخشد، اندیشه اورا پویامیکندوشخصیتش را می‌پروراند. کودک هرلحظه می‌اندیشد چون جهان را کشف می‌کند.

«نتیجه گیری»

به کودکتان نشان دهید که نوشتن یک توانایی مهم، جذاب، سرگرم کننده است. هرروز برای کودکتان چیزی بخوانید. اگر کودکتان اهمیت مطالعه وخواتدت را در شما ببیندآنگاه برای اینکه خودش بخواندو بنویسدترغیب خواهدشد. هرروز باکودکتان به تمرین خواندن بپردازید. کودکان نیازمند تمرین و تکرار بسیاری هستند. بنابراین کتاب‌های متنوع و جذاب مختلفی برایشان تهیه کنید. به آنها نشان دهید که نوشتن یک توانایی مهم جذاب و سرگرم کننده است.

منابع"سایت دلبرانه-دیدگاه مشاوروروانشناس سرکار خانم نعیمه قمیان. کتاب استاد استیو گراهام. (استراتژی‌های قدرتمند نویسندگی برای دانش آموزان) ■

گروه خانواده وزندکی سابت تبیان-مریم عطاریان

مقاله «چگونه فرزندانی نویسنده تربیت کنیم؟» نویسنده «زهرا علیرضازاده»