معرفی انجمن داستان‌نویسی «شاهین شهر» «حمید نیسی» اختصاصی چوک

چاپ تاریخ انتشار:

hamid neisi

داستان، دغدغه‌ای که باعث به وجود آمدن انجمن داستان نویسی شاهین شهر شد. داستان، برآمده از همان روایت‌های متعدد در دوره‌های مختلف زندگی، چاشنی دیروز قصه‌ها و داستان‌ها که توسط پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های قصه گو فراهم می‌شد و نسل به نسل به پیش می‌رفت، امروز کم رنگ شده، اما به گونه‌ای دیگر در جریان است و تداوم دارد.

از چندین و چند جریان ادبی فعال در شاهین شهر اصفهان می‌توان از انجمن داستان نویسی شاهین شهر نام برد که علاوه بر آموزش داستان نویسی، می‌کوشد با برپایی فوق برنامه‌ها و یادمان‌های تقویمی و مناسبت‌هایی همچون بزرگداشت شاعران و نویسندگان احیاگر ادبیات کهن این مرز و بوم باشد. در حدود شش سال پیش گروهی از اهل قلم شاهین شهر اصفهان با مدیریت آقای عبدالحسین ریحانی تصمیم گرفتند دورهمی های تخصصی با محوریت داستان و داستان نویسی برگزار کنند. از همان زمان اعضا فعالانه در جلسات انجمن حضور داشتند و به مرور به شناسایی افراد مستعد اقدام کردند. خوشبختانه استقبال خوبی از جلسات شد و همچنان ادامه دارد. انجمن داستان نویسی کار خودش را از یک اتاق سه در چهار شروع کرد و بعد به کمک اداره‌ی ارشاد شهرستان توانست جلساتش را در آمفی تئاتر کتاخانه‌ی دستغیب ادامه دهد و در حال حاضر در فرهنگسرای دانش و خلاقیت این شهر به ادامه‌ی کار مشغول می‌باشد. از کارهایی که در این چند سال توانسته انجام دهد ویژه برنامه‌هایی برای شاعران و نویسندگان به نام ایران است که آخرین برنامه‌ی انجمن در این رابطه بزرگداشت شاعر ایران هوشنگ ابتهاج بود.

اهداف اصلی انجمن تربیت و آموزش است که برای رسیدن به این ادف از همه‌ی ظرفیت‌ها، توان اعضا و فعالان مؤثر انجمن استفاده می‌شود. یکی از مهمترین کارهای انجمن ارتباط برقرار کردن با سایر انجمن‌ها یا کانون‌های مرتبط ادبی و داستانی در داخل شهرستان و شهرهای مجاور و دیگر شهرهای کشور است. انجمن از زمانی که شروع به کار کرد در حدود سه برنامه‌ی “ شب قصه” در سال‌های 1396 و 1397 و 1398 جهت پیشبرد داستان نویسی و داستان خوانی برگزار کرد که با استقبال علاقه مندان روبرو شد. همانطور که از نام انجمن مشخص است انجمن داستان نویسی است که امر آموزش و تربیت نویسنده مهمترین هدف این انجمن می‌باشد و تا این تاریخ توانسته داستان نویس های خوبی را پرورش دهد که داستان‌های آنها در نشریات کشور دارد چاپ می‌شود. برنامه‌ی انجمن از پند قسمت تشکیل شده که عبارتند از:

داستان خوانی که یک هفته داستان از اعضا خوانده و نقد می‌شود و در هفته‌ی بعد داستانی از نویسندگان ایران و جهان خوانده و نقد می‌شود. در کنار خواندن داستان آموزش ویراستاری و جستارنویسی است و همچنین آموزش داستان نویسی که عبارت است: مشق کارگاهی و عکس نوشته و آموزش مؤلفه‌های داستان. و همچنین درس‌هایی همچون “ صور خیال”،” تکثر روایت و....”. در انجمن داستان نویسی عزیزانی همچون مترجم ادبیات عرب و کارگردان و شاعر و نمایشنامه نویس نیز حضور دارند که خوشبختانه در کنار اهداف انجمن از تجربه‌ها و آموزش‌های آنها نیز استفاده می‌شود. ■

معرفی انجمن داستان‌نویسی «شاهین شهر» «حمید نیسی»