معرفي فيلم«توريست»/ مترجم نگين كارگر

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

فيلم گردشگر به كارگرداني فلوريان هنكل وون دونرسمارك در ژانر رمانتيك-هيجاني و در سال 2010 اكران شد. در اين فيلم آنجلينا جولي و جاني دپ بازي كرده اند. اين فيلم بازسازي فيلم اكشن فرانسوي با همين نام و با كارگرداني "آنتوني زايمر" است كه در سال 2005 اكران شده بود.

كمپاني جي كي فيلم سرمايه‌گذار و توليدكننده اين فيلم است و سوني پيكچرز از طريق شركت كلمبيا پيكچرز اين فيلم را منتشر كرده است. اين فيلم كه با بودجه صد ميليون دلاري توليد شد، تنها در سينماهاي امريكاي شمالي 68 ميليون دلار فروش داشت؛ در ديگر كشور­ها فروش بهتري داشت تاجايي‌كه در سطح جهاني حدود 278 ميليون دلار فروش داشت.

با وجودي‌كه "گردشگر" مورد نقد منفي منتقدين قرار گرفت و سئوال‌هاي زيادي مبني بر اينكه بالاخره اين فيلم كمدي است يا درام مطرح شد، اما نامزد دريافت جايزه كره طلايي (گلدن‌گلابز) شد. كارگردان مرتباً توضيح مي‌داد كه اين فيلم در هيچ يك از اين ژانرها نيست و ابراز مي‌كرد كه اين فيلم"رمانس ماجراجويانه با عناصر هيجان‌انگيز" است. اما اگر مجبور بود بين درام و كمدي عنواني را براي فيلمش انتخاب كند كمدي را ترجيح مي‌داد.

طرح داستان:

فيلم با صحنه تعقيب اليس (آنجلينا جولي) توسط پليس فرانسه آغاز مي‌شود، در اصل پليس فرانسه و اسكاتلنديارد از طريق اليس در جستجوي بازرس جان اكسان (پاول بتاني) هستند. جان سال‌ها در پي يافتن معشوقه سابق اليس بوده است. الكساندر پيرس مردي است كه 744 ميليون يورو بدهكاري مالياتي دارد و تصور مي‌شود كه با جراحي پلاستيك اقدام به تغييرچهره خود نموده است. در كافي‌شاپ اليس نامه‌اي از پيرس دريافت مي‌كند كه در آن نوشته: با قطار به ونيز برو، مردي كه شبيه به پيرس است را پيدا كن و كاري كن كه پليس قبول كند كه او همان پيرس است. او بعد از خواندن نامه آن را مي‌سوزاند.

اليس در قطار فرانك(جاني دپ) را انتخاب مي‌كند كه يك معلم دبيرستان آمريكايي است. اليس زمان زيادي را با فرانك مي‌گذراند و تظاهر مي‌كند كه عاشق او شده است. پليس متوجه حيله پيرس مي‌شود.

پيرس نامه ديگري براي اليس مي‌نويسد و محل ملاقاتشان را به او مي‌گويد. اليس از فرانك جدا مي‌شود. در اين‌زمان فرانك توسط آدم‌هاي گنگستر شاو (استيون بركوف) تحت تعقيب است چون فرانك 2.3 ميليون دلار از راينالد شاو دزديده است. فرانك دستگير مي‌شود و در عوض بخشش پيرس به آدم‌هاي شاو تحويل داده مي‌شود.

اليس به فرانك كمك مي‌كند كه فرار كند. در نتيجه تعقيب و گريز آنها با آدم‌هاي شاو ادامه مي‌يابد. اليس فرانك را به فرودگاه مي‌برد و به او اصرار مي‌كند كه به خاطر امنيتش به خانه برگردد.

كمي بعد معلوم مي‌شود كه اليس مامور‌ مخفي اسكاتلند‌يارد و همدست پيرس است و به خاطر پروژه فرانك قبول كرده كه در قالب فردي معمولي به او نزديك شود و نه يك پليس.

فرانك اليس را غافلگير مي‌كند و ادعا مي‌كند كه عاشق اوست. وقتي كه پليس فرانك را مي‌گيرد اليس به دنبال پيرس به‌جاي محل ملاقاتشان مي‌رود و يك مأمور ديگر و فرانك نيز به دنبال او مي‌آيند بي‌خبر از اينكه گروه افراد شاو نيز به دنبالشان مي‌آيند.

وقتي‌كه اليس به مقصد مي‌رسد، شاو او را زنداني مي‌كند و او را تهديد مي‌كند كه اگر اليس پول به سرقت رفته او را پيدا نكند او را خواهد كشت. با وجودي‌كه اليس در خطر مي‌افتد، بازرس اكسان تقاضاي پليس براي مداخله را رد مي‌كند، چون فكر مي‌كند كه پيرس به كمك او خواهد آمد. فرانك از دست پليس فرار مي‌كند و با شاو روبرو مي‌شود. رئيس بازرس جونز (تيموتي دالتون) از راه مي‌رسد و به اكسون و بقيه پليس‌ها شليك مي‌كند و شاو و دار و دسته‌اش را مي‌كشد.

پليس كسي را كه احتمال مي‌رود پيرس باشد تعقيب مي‌كند. فرانك در حالي‌كه به تنهايي كنار اليس ايستاده درب گاو صندوق را باز مي‌كند و معلوم مي‌شود كه او همان الكساندر پيرس واقعي است. آنها پول را برمي‌دارند و چكي براي تسويه حساب ماليات بر جاي مي‌گذارند. تنها گناه پيرس دزديدن پول از گنگستريست كه هم اكنون مرده. پليس‌ها بعد متوجه مي‌شوند كه كسي كه به دنبالش بوده‌اند يك توريست معمولي است. جونز پرونده را مختومه اعلام مي‌كند و دستور مي‌دهد تعقيب متوقف شود. فرانك و اليس با پول‌هايي كه برداشته‌اند با قايق فرار مي‌كنند.

توليد:

پروژه توليد اين فيلم مراحل مختلفي از انتخاب كارگردان و بازيگران را پشت سرگذاشت. در ابتدا قرار بود نقش‌هاي اصلي به لاس هالستروم و چارليز ترون داده شود اما هالستروم انصراف داد. بعد بارات نالوري و تام كروز آمدند كه بعد حضور تام كروز كنسل شد و جاي خود را به سم ورتينگتون داد. همزمان با پذيرش نقش توسط آنجلينا جولي، هنكل وون نيز كارگرداني فيلم را بر عهده گرفت و فيلم نامه را در طي دو هفته بازنويسي كرد و فيلم را در 58 روز با حضور جاني دپ فيلم‌برداري كرد.

در تمامي مراحل فيلم‌برداري اين سكانس‌ها يك افسر پليس براي كنترل سرعت قايق‌ها حاضر بود چرا كه سرعت قايق‌راني در ونيز نبايد بيش از حد تعيين شده باشد تا در اثر موج‌ها، ستون‌ها در معرض اكسيژن قرار نگيرند.

به اين منظور كارگردان براي فيلم‌برداري از سكانس‌هاي اكشن با قايق از سايمون كرين كمك گرفت. آنها نتيجه گرفتند كه اگر قايق‌ها پشت سرهم در حركت باشند مي‌تواند توجيه منطقي براي حركت آهسته قايق‌ها در تعقيب و گريز ايجاد كند.

كل فيلم در كمتر از 11 ماه توليد شد. علت عجله در توليد اين بود كه جاني دپ بايد براي فيلم چهارم دزدان دريايي كارائيب به هاوايي مي‌رفت. فيلبرداري از جولي در پاريس و در تاريخ 23 فوريه 2010 آغاز شد و در يكم مارس به ونيز جايي كه دپ به گروه ملحق شد- منتقل شد.

نقد فيلم

فيلم گردشگر بيشتر از نقد مثبت نقد منفي گرفته است. توافق منتقدين در اين است كه: "‌بي‌شك صحنه و انتخاب بازيگران خوب بوده است اما نه براي طرح درهم و برهم و بي‌كشش گردشگر. به علاوه اينكه بين دو بازيگر نقش اول هيچ كششي احساس نمي‌شود."

با اين‌همه اين فيلم نامزد جايزه كره طلايي بهترين تصويربرداري، بهترين بازيگر زن نقش اول و بهترين بازيگر مرد نقش اول در انجمن مطبوعات خارجي هالي‌وود و برنده بهترين انتخاب بازيگر مرد و بهترين انتخاب بازيگر مرد شد. فلوريان هنكل وون دونرسمارك ، فیلمساز آلمانی در سال 2006 با فیلم «زندگی‌های دیگران» موفق به كسب جایزه‌ اسكار بهترین فیلم خارجی شد و توریست اولین پروژه‌ سینمایی‌اش بعد از چهار سال بیكاری است. در همين راستا منتقدين عنوان كردند كه او آنقدر از نظر كاري سابقه درخشاني ندارد كه بتوانيم از اين فيلم او به عنوان يك كار نه چندان قوي چشم‌پوشي كنيم.

كارگردان: فلوريان هنكل وون دونرسمارك

توليد كننده: گراهام كينگ- تيم هدينگتون- راجر بيرنبام- گري باربر-جاناتان گليكمن

نمايشنامه: فلوريان هنكل وون دونرسمارك- كريستوفر مك كواري-جوليان فلوز/ بر اساس: فيلم آنتوني زايمر كاري از جرام سال

بازيگران: آنجلينا جولي- جاني دپ- پاول بتاني-تيموتي بركوف- روفوس سول- كريستين دسيكا

تدوين: جو هاستشينگ-پاتريكا رومل

توزيع‌كننده: كلمبيا پيكچرز/ تاريخ اكران:10 دسامبر 2010

زمان: 103 دقيقه/كشور توليد كننده: امريكا

زبان: انگليسي- ايتاليايي- فرانسوي- روسي

بودجه: 100 ميليون دلار/ فروش: 287346189 دلار

منبع

 

 

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692