بررسي داستان فيلم «سخنراني پادشاه»/مهدي رضايي

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 

فيلم سخنراني پادشاه از آن‌دسته فيلم‌هايي است كه با داشتن يك داستان ساده، كشش و جذابيت خاصي دارد. اين فيلم ثابت کرد هنوز سینما بر پایه قدرت داستان و سناریوی خوب نفس می‌کشد. فیلمی که اگرچه در آن گفتگو بسیار زیاد است اما فیزیک حرکتی بازیگران و سیالی دوربین و داستانک‌های اشتیاق برانگیز، همگی باعث می‌شوند تا تماشاگر با فیلم همراه شود. نکته اصلی در فیلم سخنرانی پادشاه سیر تحول تاریخی و سیاسی در کشور انگلستان بین سال‌های 1930 تا 1940 نیست. اگرچه به جهت روایت زندگی جرج ششم؛ گذرا این مقطع تاریخی نیز در فیلم به چشم می‌آید.

داستان فیلم به شروع پادشاهی جرج ششم (با بازی کالین فیرث) برمی‌گردد؛ در اولین صحنه فیلم "سخنرانی پادشاه" شاهدیم که پرنس آلبرت قرار است پیام جرج پنجم را در سال 1925 برای 58 کشور از مستعمرات بریتانیا قرائت نماید. کسی که بواسطه داشتن لکنت زبان همواره از دیالوگ‌های خصوصی و کوچک با دیگران اجتناب می‌کرده چه برسد به این‌که بخواهد در مقام پادشاه بریتانیا برای جمع زیادی و به‌صورت زنده سخنرانی داشته باشد. پس از رخ دادن اتفاقاتی و استعفای ادوارد هشتم در 1936؛ آلبرت یا همان جرج ششم به پادشاهی می‌رسد و از همان زمان همسرش الیزابت (با بازی هلنا بونهام کارتر) در فکر راهکاری برای معالجه اوست .

 پس از مدتی جستجو سرانجام به این نتیجه می‌رسند که از یک متخصص استرالیایی به نام لیونل لاج (با بازی جفری راش)  کمک بگیرند. لاج که در ابتدا به هیچ عنوان حاضر به پذیرش آلبرت نیست سرانجام درمان او را می پذیرد و کار به جایی می‌رسد که این‌دو از بهترین دوستان یکدیگر می‌شوند. در همین گیرو دار در سال 1939‌، پس از حمله قوای آلمان نازی به لهستان‌؛ چمبرلین نخست وزیر وقت انگستان به آلمان اعلام جنگ می‌کند و لازم می‌آید، جرج ششم نیز به‌صورت زنده از رادیو برای مردم کشورش سخنرانی کند. این مهم در حالی روی می‌دهد که برخی اعتقاد دارند سخنرانی پادشاه بواسطه لکنت زبان چیزی جز افتضاح بین المللی در پی نخواهد داشت. اما به نظر می‌رسد اقدامات و روش درمانی لیونل مؤثر واقع خواهد شد. زمان مقرر فرا می‌رسد. جرج ششم در محل حضور یافته و پشت میکروفن قرار می‌گیرد و هرچند سخت سخنراني قابل قبولي ارائه مي‌دهد.

اما آنچه فیلم "سخنرانی پادشاه" را خصوصاً در شرایط سیاسیاجتماعی جهان امروز، حائز‌اهمیت می‌گرداند، هوشمندی است که در به روز کردن درونمایه ظاهراً قدیمی و کلیشه شده آن به کار گرفته شده است. "سخنراني پادشاه" يك درام تاریخی محصول ۲۰۱۰ بریتانیا به کارگردانی تام هوپر برپایه فیلم‌نامه دیوید سایدلر است. این فیلم برنده جایزه برگزیده تماشاگران در جشنواره فیلم تورنتو۲۰۱۰ شده‌ است. این فیلم در سال ۲۰۱۱ در هشتاد و سومین دوره مراسم اسکار برنده جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین فیلم‌نامه اوریژینال شد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692