یادداشتی بر رمان «برای زندگی‌ام» نویسنده «آناهیتا شکرالهی»؛ «زهرا دستاویز»/ اختصاصی چوک

چاپ تاریخ انتشار:

zahra dastavizz

رمان "برای زندگی‌ام" کتابی است به قلم "آناهیتا شکراللهی" که در 207 صفحه توسط انتشارات مینوفر مشهد در سال جاری (1396) به چاپ رسیده است. همانطور که می‌دانیم هر اثر هنری و در سطحی خردتر، هر اثر ادبی، پیامی با خود به همراه دارد و در سطر سطر هر کتابی مقصودی نهفته است که خواننده را به تفکر و تعمق در آن وامی‌دارد و ذهن را به کنکاش و پیگیری آن چه که قصد نویسنده از نگارش آن‌ها بوده تشویق می‌کند.

پیام و محتوای کلی برخی از آثار، روانشناسانه و برخی دیگر فلسفی یا تاریخی و یا اجتماعی و سیاسی هستند. برخی مضامین عمیق و پیچیده‌ی هستی را به دوش می‌کشند و به دنبال چرایی‌های بزرگ ذهن انسانند، برخی دیگر با محتویات ساده‌تری دست و پنجه نرم می‌کنند و به موضوعات عادی زندگی انسانها در خانواده و اجتماع چون خیانت، دروغ، زیاده خواهی و جاه طلبی و مضامینی از این دست می‌پردازند.

کتاب حاضر که اولین اثر خانم شکراللهی در عرصه‌ی پهناور ادبیات و نگارش داستان نیز می‌باشد، اثری است با همین درونمایه های ساده و معمولی زندگی انسانها. این رمان ماجرای عاشقانه‌ی دختر جوانی است که نامزد مرد جذاب، خوش سیما و ثروتمندی شده و از قرار مرد بوالهوس و خیانت پیشه از کار در می‌آید و با وجود اینکه با دختر قول و قرار ازدواج گذاشته به دنبال روابط ناسالم در اجتماع هم هست. دختر پس از مدتی پی به این روابط می‌برد و بر سر دوراهی ماندن و ادامه دادن و یا جدا شدن و دلبریدن قرار می‌گیرد و الی آخر.

شاید در نگاه اول این رمان بسیار ابتدایی و فاقد پیچ و خم‌های درگیر کننده و چالش برانگیز باشد.

شاید با خوانش آن این نکته به ذهن متبادر شود که در عصر حاضر که آثار ادبی به موضوعات کلان و بسیار عمیق جامعه‌ی بشری می‌پردازند و در پی شناخت روح و روان انسان، تکاپوهای فیلسوفانه و بیان دغدغه‌ها، سرگشتگی‌ها و بیگانگی‌های انسان مدرن هستند، چنین محتوای ساده‌ی عاشقانه‌ای خیلی پیش پا افتاده و نخ نما به نظر برسد، اما نگارنده‌ی این سطور بر این باور است که با وجود سادگی فرم و محتوا می‌توان این کتاب را در راستای آثاری قرار داد که شاید مخاطبان حرفه‌ای ادبیات را جذب نکند، اما برای آنان که در آغاز جاده‌ی پر نشیب و فراز ادبیات قرار دارند و خواندن را به تازگی شروع کرده‌اند، خصوصاً نوجوانان تازه کار، می‌تواند مفید واقع شود و مشوق آنان برای شروع به کار خواندن و آشنایی با پهنه‌ی بی کران ادبیات باشد.

از خانم شکراللهی عزیز به خاطر چاپ این اثر نهایت سپاس را داریم و آرزومند کارهای بزرگتر و عالی‌تر از جانب ایشان هستم. ■

-----------------------------------------------------------

خانه داستان چوک، با دورهای داستان نویسی، ویراستاری، نقد ادبی و کارگاه ترجمه داستان

www.khanehdastan.ir

نخستین بانک مقالات ادبی، فرهنگی و هنری چوک

 www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/11946-01.html

دانلود ماهنامه‌هاي ادبيات داستاني چوك

www.chouk.ir/download-mahnameh.html

شبکه تلگرام خانه داستان چوک

https://telegram.me/chookasosiation

شبکه تلگرام خانه ویراستاران چوک

https://t.me/virastaranchook

اینستاگرام کانون فرهنگی چوک

http://instagram.com/kanonefarhangiechook

دانلود نمایش‌های رادیویی داستان چوک

 www.chouk.ir/ava-va-nama.html

بانک هنرمندان چوک صحفه ای برای معرفی شما هنرمندان

 www.chouk.ir/honarmandan.html

بخش ارتباط با ما برای ارسال اثر

 http://www.chouk.ir/ertebat-ba-ma.html

فعاليت هاي روزانه، هفتگي، ماهيانه، فصلي و ساليانه چوک

www.chouk.ir/7-jadidtarin-akhbar/398-vakonesh.html

دانلود فصلنامه‌های پژوهشی شعر چوک

www.chouk.ir/downlod-faslnameh.html

زهرا دستاویز رمان برای زندگی ام