• خانه
  • بانک مقالات ادبی
  • درباره‌ی فیلم «سامورائی» کارگردان «ژان- پی یر ملویل»؛ «بهاره ارشدریاحی»/ اختصاصی چوک

درباره‌ی فیلم «سامورائی» کارگردان «ژان- پی یر ملویل»؛ «بهاره ارشدریاحی»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

درباره‌ی فیلم «سامورائی» کارگردان «ژان- پی یر ملویل»؛ «بهاره ارشدریاحی»

قاتل دوست‌داشتنی

فیلم «سامورائی» ملویل در اواخر دهه 60 میلادی نقطه‌ی عطفی شد در فیلم‌های نوآر پلیسی. ملویل در فیلم‌سازی‌اش هم مانند شخصیتش درون‌گرا و کم‌حرف است؛ ویژگی‌هایی که برای ساختن یک فیلم پلیسی ریسک بالایی در زمان خود داشته است. بر پایه‌ی این سبک خاص، پانزده دقیقه‌ی ابتدایی فیلم سامورائی بدون دیالوگ و در سکوت می‌گذرد.

انتخاب آلن دلون به عنوان قاتلی خونسرد مهم‌ترین مزیت این فیلم است. چهره‌ی سرد دلون که انگار روی سنگ تراشیده شده و بازی خونسرد و بی‌نقصش به خوبی قاتلی حرفه‌ای را که برای پول آدم می‌کشد به تصویر می‌کشد. ملویل با خلق «کاستلو» نوع جدیدی از شرافت و عشق انسان به کارش می‌سازد؛ هر چند تعهد یک قاتل باشد به کارش که همان کشتن آدم‌هاست. جنس بازی آلن دلون در نقش «کاستلو» تبدیل به تیپ ثابت قهرمان‌های فیلم‌های ملویل شد. خلافکارانی که به کارشان ایمان دارند و برای رسیدن به اهداف هنجارشکن خود ایده‌آلیست هستند. ملویل موفق

می‌شود مخاطب را صرف‌نظر از هدف قهرمان فیلم تا آخر همراه و علاقه‌مند به او نگه دارد. در واقع ملویل جنس جدیدی از ضدقهرمان‌های دوست‌داشتنی را در سینمای پلیسی خلق می‌کند.

ویژگی‌های بصری و دکوپاژ این فیلم مانند فیلم‌های دیگر ملویل امضای سبک شخصی خودش را دارد؛ ویژگی‌هایی مانند خیابان‌های خلوت و بارانی، معماری‌های مدرن و مینیمال که سایه‌های تیره و نوک‌تیز ایجاد می‌کنند و حتی بارانی‌های بلند و کلاه‌های تبهکاران.

تاثیر سینمای ملویل بر کارگردانان بسیاری بعد از خودش مشهود است؛ کارگردان‌هایی مثل جان وو، کوئینتین تارانتینو و برایان دی پالما. ملویل از صحنه‌های کم‌دیالوگ، سکوت‌های طولانی و ریتم کند در جهت ایجاد تعلیق و تشویش در مخاطب استفاده می‌کند. سکوت یک موتیف تکرارشونده در تمام صحنه‌های فیلم سامورائی است و مخاطب با دیدن این فیلم به درک جدیدی از مفهوم مینی‌مالیست در سینمای موج نوی اروپا به ویژه سینمای فرانسه می‌رسد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692