فاجعه ای به نام تیراژ های صد جلدی کتاب در ایران / باید به دنبال نوآوری و خلاقیت در ادبیات کودک باشیم

چاپ تاریخ انتشار:

فاجعه ای به نام تیراژ های صد جلدی کتاب در ایران / باید به دنبال نوآوری و خلاقیت در ادبیات کودک باشیم

(مرتضی حاتمی)، نویسنده و بازنویس ادبیات کودک و نوجوان در گفتگو با کردپرس :

فاجعه ای به نام تیراژ های صد جلدی کتاب در ایران / باید به دنبال نوآوری و خلاقیت در ادبیات کودک باشیم

نویسنده برجسته حوزه ادبیات کودک و نوجوان می گوید: ادبیات نقش مهمی در پرورش مخاطبان و آموزش مفاهیم رفتاری، فرهنگی و اجتماعی در کودکان و نوجوانان دارد که این مساله ارتباطی تنگاتنگ با نورآوری و خلاقیت در ادبیات کودک و نوجوان دارد.

***

«مرتضی حاتمی» در گفتگو با خبرگزاری کردپرس بیان کرد: آثاری که از نظر متن و محتوا تازه و خلاقه باشد، در جذب مخاطب نقش مؤثرتری ایفا خواهند نمود.

وی افزود: بسیای از ناشران فعال و حرفه ای علاوه بر نوآوری در متن و محتوای آثار منتشر شده، از جنبه های فنی و هنری تولید کتاب در طراحی جلد و بسته بندی های تازه و خلاق، کتاب های برجسته، سه بعدی و موزیکال و ... نیز اقدام می کنند که موجب جذب مخاطب و در نهایت خرید آن می شوند و خرید کتاب هم بی شک بر افزایش سرانه ی مطالعه در جامعه منجر می شود.

انتشار کتاب در تیراژهای زیر 100 جلد فاجعه است

این نویسنده و بازنویس حوزه ادبیات کودک و نوجوان تصریح کرد: یکی از شاخصه های مهم نشر کتاب کودک، تصویرگری خلاق ،جنس مناسب و مطلوب کاغذ، صحافی متناسب با گروه سنی مخاطب وموارد دیگراست و البته مباحث اقتصادی و سرمایه گذاری ناشر را به دنبال دارد و نکته ی دیگر آن که چه بسا توجه به ظاهر و کیفیت کتاب کودک خود موجود انتخاب کتاب در جشنواره های بین المللی شود.

بازآفرین مجموعه ی 24 جلدی از کتاب های (مرزبان نامه) و (بهارستان) برای کودکان ادامه داد:متاسفانه وضعیت تیراژ در جامعه ی 80 میلیونی ما به جایی رسیده که ناشر کتاب هایش را در تیراژهایی زیر 100 جلد منتشر می کند و با عنایت به میزان جمعیت کتاب خوان و با سواد در جامعه این یعنی فاجعه.

حاتمی تصریح کرد:

البته در تحلیل این مبحث نبایستی وضعیت کتاب های مجازی و صوتی را هم در بروز این مساله دست کم بگیریم.ولی منصفانه نیست که کتابی زیر 100 جلد منتشر شود و ادعای کتاب خوان کردن مردم را هم داشته باشیم.

لزوم حمایت از ناشران ، کتاب فروشی ها و مؤلفان/ ادبیات کودک و نوجوان ایلام در وضعیت مناسب نیست

این نویسنده و بازنویس برجسته ادبیات ادامه داد: در راستای سرپا نگه داشتن و بقای عمر کتاب فروشی ها و ادامه ی فعالیت شان لازم و ضروری است که بخش های خصوصی و ادارات دولتی مرتبط با مبحث فرهنگ مطالعه و کتاب و کتاب خوانی بخشی از خرید و تهیه ی کتاب های شان را به کتاب فروشی های خصوصی اختصاص دهند.

حاتمی ادامه داد: در این زمینه خرید آثار و کتاب از مؤلفان (ترجیحاً بومی) نیز در تقویت انگیزه و کمک مالی به آنان مؤثر خواهد بود.

این نویسنده تصریح کرد: البته سال هاست که ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتاب خانه ها و ... در این راستا قدم های خوبی برداشته اند و با حمایت از ناشران و مؤلفان بومی اقدامات مناسب و خوبی برداشته اند.

وی با بیان اینکه جای امیدواری است که این حمایت ها نسبت به قبل بیشتر شود تا مؤلفان بومی دلگرم تر و با انگیزه تر به آفرین آثار بپردازند تصریح کرد: البته وضعیت ادبیات کودک و نوجوان در استان ایلام نسبت به سایر استان های هم جوار در جایگاه مناسب و مطلوبی قرار ندارد.

تمرکز بر آفرینش های ادبی حوزه بزرگ سال و غفلت از ادبیات کودک

این نویسنده و بازنویس در ادامه افزود:توجه و عنایت صاحبان آثار بیشتر بر آفرینش ادبیات بزرگ سال در حوزه های شعر و اندکی داستان متمرکز است و سال هاست حرکتی پویا و تاثیر گذار در این راستا شکل نگرفته و انجمن ها و محافل ادبی نیز به این مقوله توجهی ندارند.

حاتمی تأکید کرد: آثاری هم که در این زمینه منتشر و تولید می شود از نظر عیار ادبی و رعایت رصول ساختاری، در مرتبه های پایینی قرار دارند و فعلاً حادثه ای چشم گیر در این خصوص رخ نداده است.

وی ادامه داد: تا زمانی که ادبیات کودک و نوجوان به عنوان بخشی از ادبیات ملی مورد پذیرش قرار نگیرد، نمی توان به بالندگی و رونق آن در استان امید داشت.

با مخاطبانی سر و کار داریم که از پدیدآورندگان آثار ادبی جلوترند

نویسنده ی رمان نوجوان «راز کوچه باغ هفت توت»در ادامه افزود: در دهه ی نود با مخاطبانی سر و کار داریم که گاه از پدیدآورندگان آثار ادبیات کودک و نوجوان سال ها جلوترند. در این دهه مخاطبان کودک و نوجوانان و بزرگ سال خیلی به هم نزدیک شده اند و گاه فاصله های میان شان برداشته شده و تعیین گروه های سنی مخاطب، بسیار سخت و دشوار شده است.

حاتمی تصریح کرد: فرهنگ و خرده فرهنگ ها در بی فاصله گی قرار گرفته اند و شبکه های مجازی، ماهواره ها و گوشی های مدرن به تقویت فاصله میان مخاطبان کمک می کنند.

این نویسنده و بازآفرین آثار کلاسیک ادبی ادامه داد: مخاطبانی هستند که توقع شان از ادبیات کودک و نوجوان بسیار بالاست و در دنیایی تازه و متفاوت با بحران هویتی و تنوع فرهنگی قرار دارند که این مبحث، کار را برای مؤلفان و پدیدآورندگان آثار ادبیات کودک و نوجوان بسیار سخت کرده است.

مرتضی حاتمی تصریح کرد:مخاطب امروزی دیگر حوصله ی شنیدن و خواندن پند و اندرزهای مستقیم را ندارد و در دنیایی گم شده سیر می کند. مؤلفان می بایست با ذکاوت و دقت نظر و نگاه به خواسته های و نیاز های شان توجه کنند و پاسخ دهند.

وی در پایان گفت: شاید بتوان ادعا کرد که ادبیات این دهه و دهه ی آینده در دگردیسی نوآور و خلاق، مخاطبانش را حفظ کند و جهان بینی و زیبایی شناختی تازه ای به وجود آورد و به قول زنده یاد حافظ شیرازی:

آدمی در عالم خاکی نمی‌آید به دست       عالمی دیگر بباید ساخت وز نو آدمی

خبرگزاری بین المللی کردپرس