• خانه
  • بانک مقالات ادبی
  • فاجعه ای به نام تیراژ های صد جلدی کتاب در ایران / باید به دنبال نوآوری و خلاقیت در ادبیات کودک باشیم

فاجعه ای به نام تیراژ های صد جلدی کتاب در ایران / باید به دنبال نوآوری و خلاقیت در ادبیات کودک باشیم

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

فاجعه ای به نام تیراژ های صد جلدی کتاب در ایران / باید به دنبال نوآوری و خلاقیت در ادبیات کودک باشیم

(مرتضی حاتمی)، نویسنده و بازنویس ادبیات کودک و نوجوان در گفتگو با کردپرس :

فاجعه ای به نام تیراژ های صد جلدی کتاب در ایران / باید به دنبال نوآوری و خلاقیت در ادبیات کودک باشیم

نویسنده برجسته حوزه ادبیات کودک و نوجوان می گوید: ادبیات نقش مهمی در پرورش مخاطبان و آموزش مفاهیم رفتاری، فرهنگی و اجتماعی در کودکان و نوجوانان دارد که این مساله ارتباطی تنگاتنگ با نورآوری و خلاقیت در ادبیات کودک و نوجوان دارد.

***

«مرتضی حاتمی» در گفتگو با خبرگزاری کردپرس بیان کرد: آثاری که از نظر متن و محتوا تازه و خلاقه باشد، در جذب مخاطب نقش مؤثرتری ایفا خواهند نمود.

وی افزود: بسیای از ناشران فعال و حرفه ای علاوه بر نوآوری در متن و محتوای آثار منتشر شده، از جنبه های فنی و هنری تولید کتاب در طراحی جلد و بسته بندی های تازه و خلاق، کتاب های برجسته، سه بعدی و موزیکال و ... نیز اقدام می کنند که موجب جذب مخاطب و در نهایت خرید آن می شوند و خرید کتاب هم بی شک بر افزایش سرانه ی مطالعه در جامعه منجر می شود.

انتشار کتاب در تیراژهای زیر 100 جلد فاجعه است

این نویسنده و بازنویس حوزه ادبیات کودک و نوجوان تصریح کرد: یکی از شاخصه های مهم نشر کتاب کودک، تصویرگری خلاق ،جنس مناسب و مطلوب کاغذ، صحافی متناسب با گروه سنی مخاطب وموارد دیگراست و البته مباحث اقتصادی و سرمایه گذاری ناشر را به دنبال دارد و نکته ی دیگر آن که چه بسا توجه به ظاهر و کیفیت کتاب کودک خود موجود انتخاب کتاب در جشنواره های بین المللی شود.

بازآفرین مجموعه ی 24 جلدی از کتاب های (مرزبان نامه) و (بهارستان) برای کودکان ادامه داد:متاسفانه وضعیت تیراژ در جامعه ی 80 میلیونی ما به جایی رسیده که ناشر کتاب هایش را در تیراژهایی زیر 100 جلد منتشر می کند و با عنایت به میزان جمعیت کتاب خوان و با سواد در جامعه این یعنی فاجعه.

حاتمی تصریح کرد:

البته در تحلیل این مبحث نبایستی وضعیت کتاب های مجازی و صوتی را هم در بروز این مساله دست کم بگیریم.ولی منصفانه نیست که کتابی زیر 100 جلد منتشر شود و ادعای کتاب خوان کردن مردم را هم داشته باشیم.

لزوم حمایت از ناشران ، کتاب فروشی ها و مؤلفان/ ادبیات کودک و نوجوان ایلام در وضعیت مناسب نیست

این نویسنده و بازنویس برجسته ادبیات ادامه داد: در راستای سرپا نگه داشتن و بقای عمر کتاب فروشی ها و ادامه ی فعالیت شان لازم و ضروری است که بخش های خصوصی و ادارات دولتی مرتبط با مبحث فرهنگ مطالعه و کتاب و کتاب خوانی بخشی از خرید و تهیه ی کتاب های شان را به کتاب فروشی های خصوصی اختصاص دهند.

حاتمی ادامه داد: در این زمینه خرید آثار و کتاب از مؤلفان (ترجیحاً بومی) نیز در تقویت انگیزه و کمک مالی به آنان مؤثر خواهد بود.

این نویسنده تصریح کرد: البته سال هاست که ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتاب خانه ها و ... در این راستا قدم های خوبی برداشته اند و با حمایت از ناشران و مؤلفان بومی اقدامات مناسب و خوبی برداشته اند.

وی با بیان اینکه جای امیدواری است که این حمایت ها نسبت به قبل بیشتر شود تا مؤلفان بومی دلگرم تر و با انگیزه تر به آفرین آثار بپردازند تصریح کرد: البته وضعیت ادبیات کودک و نوجوان در استان ایلام نسبت به سایر استان های هم جوار در جایگاه مناسب و مطلوبی قرار ندارد.

تمرکز بر آفرینش های ادبی حوزه بزرگ سال و غفلت از ادبیات کودک

این نویسنده و بازنویس در ادامه افزود:توجه و عنایت صاحبان آثار بیشتر بر آفرینش ادبیات بزرگ سال در حوزه های شعر و اندکی داستان متمرکز است و سال هاست حرکتی پویا و تاثیر گذار در این راستا شکل نگرفته و انجمن ها و محافل ادبی نیز به این مقوله توجهی ندارند.

حاتمی تأکید کرد: آثاری هم که در این زمینه منتشر و تولید می شود از نظر عیار ادبی و رعایت رصول ساختاری، در مرتبه های پایینی قرار دارند و فعلاً حادثه ای چشم گیر در این خصوص رخ نداده است.

وی ادامه داد: تا زمانی که ادبیات کودک و نوجوان به عنوان بخشی از ادبیات ملی مورد پذیرش قرار نگیرد، نمی توان به بالندگی و رونق آن در استان امید داشت.

با مخاطبانی سر و کار داریم که از پدیدآورندگان آثار ادبی جلوترند

نویسنده ی رمان نوجوان «راز کوچه باغ هفت توت»در ادامه افزود: در دهه ی نود با مخاطبانی سر و کار داریم که گاه از پدیدآورندگان آثار ادبیات کودک و نوجوان سال ها جلوترند. در این دهه مخاطبان کودک و نوجوانان و بزرگ سال خیلی به هم نزدیک شده اند و گاه فاصله های میان شان برداشته شده و تعیین گروه های سنی مخاطب، بسیار سخت و دشوار شده است.

حاتمی تصریح کرد: فرهنگ و خرده فرهنگ ها در بی فاصله گی قرار گرفته اند و شبکه های مجازی، ماهواره ها و گوشی های مدرن به تقویت فاصله میان مخاطبان کمک می کنند.

این نویسنده و بازآفرین آثار کلاسیک ادبی ادامه داد: مخاطبانی هستند که توقع شان از ادبیات کودک و نوجوان بسیار بالاست و در دنیایی تازه و متفاوت با بحران هویتی و تنوع فرهنگی قرار دارند که این مبحث، کار را برای مؤلفان و پدیدآورندگان آثار ادبیات کودک و نوجوان بسیار سخت کرده است.

مرتضی حاتمی تصریح کرد:مخاطب امروزی دیگر حوصله ی شنیدن و خواندن پند و اندرزهای مستقیم را ندارد و در دنیایی گم شده سیر می کند. مؤلفان می بایست با ذکاوت و دقت نظر و نگاه به خواسته های و نیاز های شان توجه کنند و پاسخ دهند.

وی در پایان گفت: شاید بتوان ادعا کرد که ادبیات این دهه و دهه ی آینده در دگردیسی نوآور و خلاق، مخاطبانش را حفظ کند و جهان بینی و زیبایی شناختی تازه ای به وجود آورد و به قول زنده یاد حافظ شیرازی:

آدمی در عالم خاکی نمی‌آید به دست       عالمی دیگر بباید ساخت وز نو آدمی

خبرگزاری بین المللی کردپرس

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692