• خانه
  • بانک مقالات ادبی
  • یادداشتی بر رمان «اکو در آتش (جک ریچر 5)» نویسنده «لی چایلد»؛ «سعید زمانی»/ اختصاصی چوک

یادداشتی بر رمان «اکو در آتش (جک ریچر 5)» نویسنده «لی چایلد»؛ «سعید زمانی»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

یادداشتی بر رمان «اکو در آتش (جک ریچر 5)» نویسنده «لی چایلد»؛ «سعید زمانی»

یادداشتی بر رمان اکو در آتش (جک ریچر 5) نوشته‌ی لی چایلد از کتابسرای تندیس: مهاجرت غیر قانونی مکزیکی‌ها به امریکا در شهر مرزی به نام اکو، موضوع پنجمین رمان از ماجرای جک ریچر می‌باشد. طی این مهاجرت قاچاقی، به مکزیکی‌هایی وعده شیر و عسل در بهشت برین داده می‌شود. سپس رابط مورد نظر پس از گرفتن تمام پس انداز زندگی‌شان به امید اینکه کمی جلوتر در پشت فلان تپه یک اتوبوس یا می‌نی‌بوس منتظرشان است آن را در بیابان‌های سوزان مرزی تگزاس رها می‌کند؛ این بخت برگشته‌ها باید مسافت‌ها در گرمای چهل و پنج تا پنجاه درجه پیاده‌روی کنند؛ شاید اتوبوسی پیدا کنند.

اتوبوس شاید پیدا شود؛ اما مبلغی جدا گانه و فراتر از قدرت مالی‌شان طلب می‌کند. این پایانی بر تیره‌روزی مهاجران قاچاقی مکزیکی نیست. عده‌ای وحشی به عنوان تفریح،‌ شبانگاهان دست به شکار، قتل و تجاوز مکزیکی‌ها می‌زنند. تازه اگر جان به در برند که نمی‌برند و معمولاً یکی دو نفر از هر خانواده تلفات می‌دهند. هرگز هیچ‌کس از این مکزیکی‌ها شکایتی نمی‌شنود. زیرا اینان مسافران قاچاقی ساکن در تگزاس هستند.

جک ریچر پلیس سابق ارتش در پی گردش‌های پس از بازنشستگی‌اش به شهر مرزی اکو می‌رسد. در گرمای غیر قابل تحمل و سوزان اکو زنی مکزیکی سوارش می‌کند. زن مدعی‌ست که شوهر و خانواده‌ی شوهرش متخاصم‌اند. طرح توطئه‌ی داستان از همین جا آغاز می‌شود. زن ادعا می‌کند که شوهرش هر روز کتکش می‌زند. در پی تحقیقات ابتدایی‌ای که جک ریچر انجام می‌دهد، به اظهارات زن شک می‌کند ولی پس از مشاهده برخورد خانواده زن متوجه وخامت اوضاع می‌شود. این‌ها همه زمانی اتفاق می‌افتد که جک ریچر به تبار مکزیکی زن و ظلم ساکنین اکو بر علیه‌شان پی می‌برد. در ادامه شوهر زن که به خاطر فرار مالیاتی حبس بوده، آزاد می‌شود. در شب آزادی شوهر زن به قتل می‌رسد. همه مدارک بر علیه زن مکزیکی است. در ادامه......

جک ریچر نمونه داستان‌های جنایی دوره جدید است. رمان‌هایی به ذکر جزییات قابل باور؛ داستان از دید دانای کل روایت می‌شود. همین امتیازی است دیدگاه‌های شخصیت‌های داستان را نسبت به یکدیگر بررسی کنیم. دقیقاً خواننده متوجه می‌شود در ذهن ضدقهرمان داستان چه می‌گذرد؛ انگیزه قتل‌های سریالی مهاجران چه می‌تواند باشد؛ و اینکه در ذهن جک ریچر قهرمان داستان چه می‌گذرد و چگونه خود را جای ضد قهرمان داستان می‌گذارد تا دست‌شان را رو کند. یکی از ویژگی‌های شخصیت جک ریچر غیر تکراری بودن‌اش در تاریخ داستان‌های جنایی است. آوارگی این شخصیت، وامدار قهرمانان دوران غرب وحشی و هوشمندی‌اش هم شاید وامدار قهرمانان تریلرهای جاسوسی باشد. طرز پوشش و قد و هیکش هم به ندرت در آثار سینمایی یا ادبی دیده شده است. در وانفسای فقر داستان‌ها و رمان‌های خواندنی در طی ده سال اخیر، مجموعه‌ی جک ریچر شاید بتواند خیلی‌ها را کتاب‌خوان و کتاب‌خوان‌ها را نیز کتاب‌خوان‌تر کند. طوری که کسی سه یا چهار جلد از این مجموعه را بخواند،‌ دیگر نتواند کتاب نخواند. و رمان‌های پلیسی و جنایی شروع بسیار خوبی می‌تواند برای کتاب‌خوانی باشد.


 

خانه داستان چوک، با دورهای داستان نویسی، ویراستاری، نقد ادبی و کارگاه ترجمه داستان

www.khanehdastan.ir

نخستین بانک مقالات ادبی، فرهنگی و هنری چوک

www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/11946-01.html

دانلود ماهنامه‌هاي ادبيات داستاني چوك

www.chouk.ir/download-mahnameh.html

شبکه تلگرام خانه داستان چوک

https://telegram.me/chookasosiation

شبکه تلگرام خانه ویراستاران چوک

https://t.me/virastaranchook

اینستاگرام کانون فرهنگی چوک

http://instagram.com/kanonefarhangiechook

دانلود نمایش‌های رادیویی داستان چوک

www.chouk.ir/ava-va-nama.html

بانک هنرمندان چوک صحفه ای برای معرفی شما هنرمندان

www.chouk.ir/honarmandan.html

بخش ارتباط با ما برای ارسال اثر

http://www.chouk.ir/ertebat-ba-ma.html

فعاليت هاي روزانه، هفتگي، ماهيانه، فصلي و ساليانه چوک

www.chouk.ir/7-jadidtarin-akhbar/398-vakonesh.html

دانلود فصلنامه‌های پژوهشی شعر چوک

www.chouk.ir/downlod-faslnameh.html

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692