گزارش رونمایی مجموعه داستان «مرگ رنگ» نوشته «مائده مرتضوی»

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

گزارش رونمایی مجموعه داستان «مرگ رنگ» نوشته «مائده مرتضوی»

در نشست رونمایی کتاب مرگ رنگ که روز دوشنبه 21 فروردین در کانون ادبیات ایران برگزار شد، علیرضا محمودی ایرانمهر و ژیلا تقی زاده به عنوان منتقدین مهمان حضور داشتند. اجرای این مراسم به عهده سپیده ابرآویز بود.‌

در ابتدا، سپیده ابرآویز بیوگرافی مختصری از نویسنده ارائه کرد و سپس مائده مرتضوی داستان " مرگ رنگ " از مجموعه را برای حضار خواند. بعد خوانش داستان، علیرضا محمودی ایرانمهر در باره نویسندگی خلاق و راهکارهای آن نکاتی را عنوان نمود. وی اظهار داشت: برای نوشتن یک داستان خلاق باید نگاه متفاوتی داشت و همه چیز را از دریچه دیگری دید. ایرانمهر همچنین عنوان کرد اگر نویسنده هوش ادبی داشته باشد می‌تواند آن را در آثارش بکار گیرد و ایده‌هایی غافلگیر کننده ارائه کند.

در ادامه ژیلا تقی زاده در حین معرفی کتاب مختصری در مورد هر یک از داستانها صحبت کرد و عنوان نمود؛ با اینکه معمولاً کتابها را در طول چند روز می‌خواند، اما مرگ رنگ را در یک نشست خوانده است. وی در ادامه افزود داستانهای این مجموعه با اینکه هر کدام ایده‌ای جداگانه داشتند در نهایت درون مایه‌ای مشترک دارند. انگار که نویسنده سعی دارد به خواننده هشدار دهد که آخر دنیا نزدیک است و مرگ همه جا در کمین آدمی است. تقی زاده در ادامه عنوان کرد،‌ کتاب سرشار از رنگ و زندگی است و در عین حال نویسنده با نگاه خاص خودش نشان می‌دهد که زندگی توهمی بیش نیست و باید به رویاها دلخوش بود.

در ادامه جلسه، علیرضا ایرانمهر داستان " قهوه‌ای سوخته" را برای حاضرین خواند و مختصری در مورد فضای حاکم بر داستان صحبت کرد و همچنین عنوان نمود که نویسنده نباید خودش را در قید و بند راوی هم جنس و غیر همجنس قرار

دهد و اینکه یک نویسنده قابل از این مرزبندی‌ها بسیار فراتر می‌رود.

سپس سپیده ابرآویز از نویسندگان حاضر در جلسه خواست نظرات خود را در مورد دو داستانی که شنیده‌اند، بیان کنند. در ادامه ابرآویز پاراگرافی از کتاب را خواند و در مورد جان بخشی به اشیا و تشخصی که نویسنده در نوشتن برخی داستانها از آن بهره برده، صحبت کرد و از فرحناز علیزاده دعوت کرد تا برای صحبت در مورد دو داستانی که قرائت شده به روی سن بیاید. فرحناز علیزاده عنوان نمود از آنجایی که نویسنده در بیشتر داستانها از من راوی برای روایت بهره برده در پی هستی شناسی است و هم چنین به امر شگفت بسیار علاقه مند است. امر شگفتی که فقط در خدمت شگفتی نیست و در پس آن شکل دیگری از واقعیت نهفته است. هم چنین از نقاط قوت مجموعه به وجود نشانه‌ها در داستانها اشاره کرد که باعث می‌شود خواننده خود به کشف و شهود برسد. علیزاده هم چنین به این موضوع اشاره کرد که استفاده از راوی غیرهمجنس و فرو رفتن در قالب‌ها و کاراکترهایی غیر از قالب‌های همیشگی داستان‌ها را از کلیشه دور می‌کند و باعث جذابیت آن‌ها می‌شود.

در انتها سپیده ابرآویز از منتقدین خواست تا صحبت‌های خود را در مورد کتاب تکمیل کنند و نویسنده مختصری در مورد تجربیات داستان نویسی خود برای حاضرین صحبت کرد. این نشست با حضور نویسندگان مطرحی چون؛ پیمان اسماعیلی، قباد آذرآیین، مصطفی علیزاده، مهدی رضایی، نازنین جودت، فریبا حاج دایی، ناهید کهنه چیان، کیمیا گودرزی، آزاده حسینی، شهلا آبنوس، فرحناز علیزاده، فریده کثیری، امید پناهی آذر، فهیمه پوریا و جمعی از داستان نویسان جوان و علاقه‌مندان به ادبیات داستانی برگزار شد.

گزارش رونمایی مجموعه داستان «مرگ رنگ» نوشته «مائده مرتضوی»

گزارش رونمایی مجموعه داستان «مرگ رنگ» نوشته «مائده مرتضوی»

گزارش رونمایی مجموعه داستان «مرگ رنگ» نوشته «مائده مرتضوی»

گزارش رونمایی مجموعه داستان «مرگ رنگ» نوشته «مائده مرتضوی»

گزارش رونمایی مجموعه داستان «مرگ رنگ» نوشته «مائده مرتضوی»

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692