• خانه
  • بانک مقالات ادبی
  • یادداشتی بر رمان «فرشته تاریکیِ سیدنی شلدون» نویسنده «تیلی بکشاو»؛ «سعید زمانی»/ اختصاصی چوک

یادداشتی بر رمان «فرشته تاریکیِ سیدنی شلدون» نویسنده «تیلی بکشاو»؛ «سعید زمانی»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

یادداشتی بر رمان «فرشته تاریکیِ سیدنی شلدون» نویسنده «تیلی بکشاو»؛ «سعید زمانی»

 

سیدنی شلدون تنها نویسنده‌ای که پس از مرگش نیز خواننده را حیران می‌کند! در نمایشگاه کتاب امسال (سال 95) در غرفه انتشارات درسا عنوان آشنای یک نویسنده متوفی با یک اثر جدید به چشم می‌خورد. فرشتهٔ انتقامِ سیدنی شلدون. طی دو دهه گذشته یکی از نویسنده‌گان خارجی‌ای که در کشور ما خوش درخشید، سیدنی شلدون بود. به طور متوسط هر دوسال یکبار یک رمان از این نویسندهٔ شهیر چاپ می‌شد که آن زمان دو سه هفته‌ای سرگرم‌کننده بود و باز هم می‌شد آن را بازخوانی کرد.

ویژگی بارز آثار این نویسنده در ساده خوانی آثار و سهل ممتنع نویسی‌اش بود. چرا که پس از او هیچ‌کس نتوانست رقیب خوبی برایش باشد. در برخورد اول با هر کدام از رمان‌های این نویسنده، خواننده فقط کافی بود که دو سه صفحه اول یکی از رمان‌هایش را مطالعه کند؛ دیگر حجم رمان مهم نبود. همان دو سه صفحه خواننده را تا آخر رمان درگیر می‌کرد. تم حاکم بر رمان‌های سیدنی شلدون معمولاً مافیا بود. نزدیک به آثار ماریو پوزو اما در ابعاد بین الملل. در ابتدای هرکدام از رمان‌ها مسئله‌ای مطرح می‌شد؛ خواه قتل بود یا گم شدن شخصیتی یا ترور سران سیاسی یکی از کشورها؛ شخصیت‌ها همیشه دچار بازی موش و گربه با یکدیگر بودند. هر چه رمان‌ها پیش می‌روند تضاد شخصیت‌ها بین خودشان و دیگران، خواننده را بیشتر به دنبال خود می‌کشد. سیدنی شلدون در ابتدای سال 2007 درگذشت. آخرین رمان او تو از تاریکی می‌ترسی نام داشت. پس از گذشت پنج سال از مسئول انتشارات درسا سؤال کردم که دیگر از سیدنی شلدون رمانی چاپ نمی‌شود؟ و او هم جواب داد که این نویسنده درگذشته است. بسیار ناامید کننده بود. انگار که دوست عزیزی را از دست داده‌ام. در نمایشگاه کتاب امسال وقتی عنوان رمان را دیدم، چون تمام کتاب‌های سیدنی شلدون را خوانده بودم نام این رمان برایم آشنا نبود. عنوان جلد کتاب فرشتهٔ انتقامِ سیدنی شلدون نوشتهٔ تیلی بگشاو بود. کتاب را مشکوکانه ورق زدم. ناشر گفت که این آخرین اثر سیدنی شلدون است. سؤال کردم مگر فوت نکرده؟ جواب داد که هنگامی که فوت کرد این اثر نیمه‌کاره ماند و یکی از دوستانش این اثر را به پایان برد. عنوان آخرین اثرش هم ادای احترامی است به عنوان رمان خشم فرشتگان و تو از تاریکی می‌ترسی. کلمه تاریکی و فرشته ترکیب می‌شود و عنوان اثر می‌شود: فرشتهٔ تاریکی. خلاصه اثر این است: مرد ثروتمند و مسنی در حالی به قتل رسیده که به همسر جوان نیمه جانش با اختلاف سنی پنجاه سال، بسته شده است. در بازجویی‌های پلیس چیزی کشف نمی‌شود. در طی ده سال آینده چهار قتل مشابه در سراسر دنیا اتفاق می‌افتد در حالیکه کوچک‌ترین اثری از قاتل پیدا نمی‌شود. همانند سایر آثار سیدنی شلدون به قدری این اثر جذاب است که خواننده به هیچ عنوان درگیر گذشت زمان و شماره صفحات کتاب نمی‌شود. گویا سیدنی شلدون بعد از مرگش هم پرکشش می‌نویسد. بعد از سیدنی شلدون تنها نویسنده‌ای که توانست از سبکش تقلیدی موفق کند، دن براون بود. خود دن براون در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که پس از خواندن رمان توطئه روز رستاخیز از سیدنی شلدون تصمیم گرفت که نویسنده شود. اما بیشتر از اینکه آثار دن براون به سمت سیدنی شلدون برود، به سمت راهنمای گردشکری در نقاط مختلف جهان می‌رود. مجموعه رمان‌های سیدنی شلدون (مهم نیست کدام رمان چون سلسله وار نیستند) بهترین انتخاب برای کسی است که می‌خواهد تازه تجربه کتابخوانی و رمان‌خوانی را آغاز کند.

رمان فرشته تاریکیِ سیدنی شلدون اثر تیلی بکشاو از انشارات درسا


 

نخستین بانک مقالات ادبی، فرهنگی و هنری چوک

www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/11946-01.html

دانلود ماهنامه‌هاي ادبيات داستاني چوك

www.chouk.ir/download-mahnameh.html

شبکه تلگرام کانون فرهنگی چوک

https://telegram.me/chookasosiation

اینستاگرام کانون فرهنگی چوک

http://instagram.com/kanonefarhangiechook

دانلود نمایش‌های رادیویی داستان چوک

www.chouk.ir/ava-va-nama.html

دانلود فرم ثبتنام آکادمی داستان نویسی چوک

www.chouk.ir/tadris-dastan-nevisi.html

بانک هنرمندان چوک صحفه ای برای معرفی شما هنرمندان

www.chouk.ir/honarmandan.html

بخش ارتباط با ما برای ارسال اثر

http://www.chouk.ir/ertebat-ba-ma.html

فعاليت هاي روزانه، هفتگي، ماهيانه، فصلي و ساليانه چوک

www.chouk.ir/7-jadidtarin-akhbar/398-vakonesh.html

دانلود فصلنامه‌های پژوهشی شعر چوک

www.chouk.ir/downlod-faslnameh.html

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692