آشنایی با برندگان جایزه نوبل ادبیات «ویلیام گلدینگ»؛ «مائده مرتضوی»

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

آشنایی با برندگان جایزه نوبل ادبیات (قسمت بیست و ششم) «ویلیام گلدینگ»؛ «مائده مرتضوی»

در زمانی که ایران، شاهد آغازپادشاهی احمد شاه قاجار بود در انگلیس فرزندی به دنیاآمدکه توانست هفتادو دو سال بعد جایزه نوبل ادبی را از آن خود کند. «سر ویلیام جرالدگلدینگ» در ۱۹ سپتامبر ۱۹۱۱ ۲۸ شهریور ۱۲۹۰ خورشیدی در روستای «کورن وال» زندگی را آغازکردپدرشب رخلاف مردهای زمان خودازسیاست بیزار و خود را سرگرمآموزش در مدرسه و کسب علم کرد.

گلدینگ جوان برخلاف آرزوی پدرش در دانشگاه رشته علوم طبیعی (علوم) را ادامه داد و در کنارش به تحصیل در زمینه ادبیات نیزپرداخت. اولین کتابش را که مجموعه‌ای از سروده‌هایش بود یک سال قبل از اتمام تحصیلات دانشگاهی‌اش در سن ۲۳ سالگی منتشر کرد. پس از فراغت از تحصیل خانه‌اش تبدیل به محل کارش شد و به نمایشنامه‌نویسی مشغول شد. در سال ۱۹۳۹ او از لندن به سالیسبوری نقل مکان و در مدرسه‌ای تدریس ادبیات انگلیسی را آغازکرد. باآغازجنگ دوم جهانی، گلدینگ همانندبسیاری از جوانان به میدان جنگ اعزام شد و به نیروی دریایی سلطنتی پیوست و مسئولدستگاه پرتاب موشک شد. با خاتمه جنگ، گلدینگ در حالی به دنیای تدریس و نویسندگی خود باز می‌گشت که همانندبسیاری از سربازهاتصویری سیاه از انسانیت در ذهنش نقش بسته بود. در سالیسبوری بیش از چهارکتاب نوشت ولی هیچیک از آنها را به چاپ نرسانید.

در میان این چهار اثر، رمانی بود به نام «سالارمگس‌ها» که در آن زمان بنا به خواسته گلدینگ تنها چند نسخه از آن به چاپ رسید و به دست نزدیکان و دوستانش رسید. این رمان

عاقبت در سال ۱۹۵۴ چاپ شد و بر خلاف انتظار وی به سرعت به موفقیتی عظیم دست یافت و جزوپرفروش‌ترین کتاب‌های آمریکا در دهه پنجاه قرن بیستم قرار گرفت. گلدینگ هم دوره نویسنده هم وطن خود «گراهام گرین» بود که هفت سال از وی بزرگ‌تر و اعتبارش در جامعه آن زمان به مراتب بیشتر و محبوب‌تر بود. خیلی‌ها «گراهام گرین» را بخت اول نوبل ادبیات می‌دانستند؛ ولی برخلاف انتظار گلدینگ هفتادو دو ساله موفق به دریافت این جایزه معتبر ادبی جهان شد و بسیاری را دچارحیرت کرد. آکادمی نوبل ادبیات در هنگام اهدای جایزه گفت: «به خاطر داستان‌هایش که درآن‌ها باصراحتی واقع‌بینانه و بامضمون‌های متنوع جهانی به توصیف وضعیت آدمی در دنیای کنونی می‌پردازد.»

منتقدینش گلدینگ را انسانی گوشه‌گیر و بدبین می‌خواندندکه فقط سیاهی‌های جهان را می‌دید، ولی او خود در جواب آنها می‌گفت: «اگربدبین بودم این قدر به زندگی امیدوار نبودم.» گلدینگ با وجود اینکه تصویرهای تلخ جنگ را ازنزدیک دیده بود ولی سعی می‌کرد در آثارش تصویرهای روشنی از قلب‌های تاریک آدم‌های سیاه دل را نمایان کند.

«سالارمگس‌ها» یا «ارباب مگس‌ها» از معروف‌ترین اثار گلدینگ است. وی جایزه ادبی مَن بوکر را برای رمان «آداب عبور» که اولین کتاب از سه‌گانه به سوی انتهای زمین است را در سال ۱۹۸۰ کسب کرد. سالارمگس‌ها اثر جاودانه گلدینگ، به حساب می‌آید. این کتاب، داستانی است که لزوم حاکمیت قانون در جوامع انسانی را به تصویرمی‌کشد. در این داستان هواپیمای حامل بچه‌های مدرسه در نزدیکی یک جزیره متروکه سقوط می‌کند و آنها بدون سرپرست موظف به اداره خودشان می‌شوند. در آغاز همه چیز به خوبی پیش می‌رود و آنان بی‌دغدغه جزیره خوش آب و رنگ و سرسبز را درمی‌نوردند. اما اندک زمانی پس از آن روحیه شرارت بار تندخوی بعضی از پسرها را به دوزخی از آتش و خون مبدل می‌کند و تمامی مظاهر خیر و پاک اندیشی از وجودشان رخت برمی‌بندد. در واقع پیام این داستان این است که تمدن فقط سرپوشی است بر خشونت طبیعی افراد که ویلیام گلدینگ در آن شور و هیجانی که قصه تمثیلی را با قدرت و صداقت توصیف کرده است. تحلیل نشان می دهدکه تنش‌ها و ناهنجارهای رفتاری این شخصیتها به عنوان نماد و نمودی از انسان امروز ناشی از عدم تعادل روانی است که خود نتیجه بحران‌ها و ناهنجاری‌های بیرونی و شرایط بحران زده زندگی انسان امروزین است.

متن کامل این کتاب توسط سوسن اردکانی از سوی نشر «ابر سفید» در سال ۱۳۹۰ به فارسی برگردانده شده است. شرکت‌های معتبر فیلمسازی جهان براساس کتاب سالارمگس‌هافیلم‌های متعددی در قالب سریال تلویزیونی و سینمایی باایفای نقش هنرمندان و کارگردانان بنام و مشهور جهان به تصویرکشیده‌اند؛ مانند ۱۹۶۳ (پیتربروک/ انگلیس)، ۱۹۹۰ (هریهوک/ آمریکا).

«سالارمگس‌ها» رمانی است که به زعم بسیاری از منتقدان ادبیات داستانی مهم‌ترین اثر این نویسنده است. اگربخواهیم موضوع داستان را در یک تعبیر خلاصه کنیم، آن "قانون گریزی" است. در این رمان هواپیمایی حامل تعدادی دانش‌آموز در جزیره‌ایپ رت و دورافتاده سقوط می‌کنند. از بدو امر گروه دانشآموزان به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ گروهیکه لزوم رعایت قانون را وظیفه‌شان می‌دانند و گروهی دیگرکه اصلاً برایشان قوانین موجود مهم نیست. بااینکه کاراکترهای داستان تعدادی نوجوان هستندکه چندان سن و سالی ندارند، اما می‌توان به راحتی خوی و رفتار آنها را نظیر منش بزرگ‌ترها و و در اِشلی گسترده‌تر، جوامع امروزی

دانست. قانون‌گریزی‌های گروه رذل این داستان، به زودی تمامی دانش‌آموزان در جزیره را به تنش و نزاع می‌کشاند و چندان طولی نمی‌کشدکه روحیه وحشی و غیر انسانی کاراکترهای قصه برملا می‌شود. ویلیام گلدینگ در این داستان شعار نمی‌دهد، رویکرد مستقیمی نسبت به مضمون اثر ندارد و نهایتاً در برابر محتوای نهایی نیز موضع خاصی نگرفته است. هر چند در فرجام کار مخاطب به سهولت لب کلام را درمی‌یابد، اما نکته مهم آن است که مؤلف در این نتیجه‌گیری حتی‌الامکان دخالت نمی‌کند و صرفاً دست به بازنمایی آنچه می‌خواسته زده است. با این توضیح خوشایندترین لحظه‌های "سالارمگس‌ها" را می‌توان مواجه بی‌پرده مخاطب بارفتارکاراکترهای داستان دانست. این داستان ویلیام گلدینگ در غرب انعکاس قابل توجهی داشته است و اتفاقاً در دهه 60، 90 و دهه اول قرن بیست و یکم میلادی نیز بر اساس "سالارمگس‌ها" 3 فیلم معروف ساخته شد: "سالارمگس‌ها" ساخته پیتربروک در سال 1963، "سالارمگس‌ها" ساخته هری هوک در سال 1990 و "واگذارده"() در سال 2010 میلادی. بعضی بر این گمانندکه سریال “لاست” نیزتاثیر زیادی از مضمون و درونمایه “سالارمگس‌ها” گرفته است. این کتاب باترجمه‌های مختلفی از جمله توسط حمید رفیعی و سوسن اردکانی به فارسی ترجمه شده است.

«سر ویلیام جرالدگلدینگ» در صبحگاه ۱۹ ژوئن سال ۱۹۹۳ در زادگاهش آرام گرفت.


 

با سلام دوست عزيز. شما از این پس از طریق این ایمیل از فعالیت های فرهنگی و هنری و جلسات و همایش های کانون فرهنگی چوک مطلع خواهید شد. اين گروه مهمترين خبرهاي ادبي را براي شما ارسال مي كند و فعاليت و تبليغ غير ادبي ندارد و نهايتا در هفته يك ايميل دريافت خواهيد كرد. درضمن شما نيز مي توانيد خبر فعاليت هاي ادبي خود را براي اين كانون به آدرس ارسال فرماييد تا در خبرگزاري كانون فرهنگي چوك منتشر شود. باتشكر از همراهي شما

نخستین بانک مقالات ادبی، فرهنگی و هنری چوک

www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/11946-01.html

دانلود ماهنامه‌هاي ادبيات داستاني چوك

www.chouk.ir/download-mahnameh.html

شبکه تلگرام کانون فرهنگی چوک

https://telegram.me/chookasosiation

اینستاگرام کانون فرهنگی چوک

http://instagram.com/kanonefarhangiechook

دانلود نمایش‌های رادیویی داستان چوک

www.chouk.ir/ava-va-nama.html

دانلود فرم ثبتنام آکادمی داستان نویسی چوک

www.chouk.ir/tadris-dastan-nevisi.html

بانک هنرمندان چوک صحفه ای برای معرفی شما هنرمندان                    

www.chouk.ir/honarmandan.html

بخش ارتباط با ما برای ارسال اثر

http://www.chouk.ir/ertebat-ba-ma.html

فعاليت هاي روزانه، هفتگي، ماهيانه، فصلي و ساليانه چوک

www.chouk.ir/7-jadidtarin-akhbar/398-vakonesh.html

دانلود فصلنامه‌های پژوهشی شعر چوک

www.chouk.ir/downlod-faslnameh.html

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692