کتاب‌هایی که فیلم شدند. (7) «مائده مرتضوی» / اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

کتاب‌هایی که فیلم شدند. (7) «مائده مرتضوی»

«اینجا بدون من فیلمی» ساخته «بهرام توکلی» است. این فیلم بر اساس نمایشنامه «باغ وحش شیشه‌ای» از تنسی ویلیامز ساخته شده است. فاطمه معتمدآریا برای بازی در این فیلم برنده جایزه بهترین بازیگر زن در سی و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال کانادا شد.

خلاصه داستان: فیلم داستان خانواده‌ای ست متشکل از مادر (فاطمه معتمد آریا) و دو فرزندش، احسان (صابر ابر) و یلدا (نگار جواهریان) که در آرزوی دستیابی به رویاهای خود هستند و امیدوارانه تحولی را انتظار می‌کشند. یلدا معلول است و تمام دغدغه مادر تأمین آینده اوست.

ورود رضا دوست احسان با بازی (پارسا پیروزفر) زندگی آنان را دستخوش تغییراتی می‌کند. احسان با حالتی پریشان سوار اتوبوس بین شهری است و قصد سفر دارد. او ادعا می‌کند که نمی‌تواند مرز میان خیال و واقعیت را تفکیک کند. از اینجا به شکلی که گویی وارد یک روایت خیالی شده‌ایم به محل کار او می‌رویم که انبار یک کارخانه است. احسان با مادرش که در یک کارخانه مواد غذایی کار می‌کند و خواهر افلیجش، یلدا زندگی محقر و دردمندانه‌ای دارد. مادر برای اینکه یلدا را از گوشه گیری و انزوای ناشی از مشکل جسمانی‌اش برهاند و به گمان خود برای شوهر دادن آماده کند، او را به کلاس «گل چینی» فرستاده، غافل از اینکه یلدا از حضور در کلاس طفره می‌رود و به جایش وقتش را در خیابان می‌گذراند. تنها دل بستگی یلدا مجموعه‌ای از حیوان‌های شیشه‌ای است که نگه داری می‌کند و همه وقتش را به آنها اختصاص می‌دهد. از سوی دیگر، احسان که ذوق و توانایی نوشتن هم دارد، دل بسته سینماست و در جلسه‌های نمایش فیلم در کانون‌های فیلم و سالن‌های سینما حضور می‌یابد. مادر که مخالف این گرایش هنری احسان است مجله‌های «فیلم» او را به سطل زباله می‌ریزد و اختلاف نگاه و سلیقه ریشه دار و قدیمی میان

بیش از پیش آشکار می‌شود. مادر که گویی آرزویی جز «به خانه بخت فرستادن» دخترش ندارد متوجه می‌شود که...

شناسنامه فیلم:کارگردان: بهرام توکلی، تهیه‌کننده: سعید سعدی، نویسنده: بهرام توکلی، بازیگران: فاطمه معتمدآریا، نگار جواهریان، صابر ابر، پارسا پیروزفر

وسیقی: حامد ثابت، فیلم‌برداری: حمید خضوعی ابیانه. تدوین«بهرام دهقانی»مدت زمان۹۰ دقیقه، کشور ایران. زبان فارسی.

***

پری نام فیلمی است به کارگردانی و نویسندگی داریوش مهرجویی و ساخته شده در سال 1373. این فیلم اقتباسی آزاد از رمان "فرانی و زویی" نوشته "جروم دیوید سلینجر" است. این اقتباس بدون اجازه مؤلف بوده که باعث شکایت نویسنده گردید.

خلاصه داستان: "پری" دانشجوی ممتاز ادبیات و تئاتر که از همه مزایای زندگی یک دختر جوان برخوردار است با خواندن کتاب سبز کوچکی دچار تحولات فکری و حسی می‌شود. کتاب سرگذشت سیر و سلوک عارف گمنامی در قرن پنجم هجری است. پری پس از خواندن کتاب با آن که خواهان مراتب معنوی بالاتری است از زندگی معمولی دل کنده شده و در وادی دردناک «طلب» سرگردان می‌شود. کتاب به برادر بزرگش، «اسد» تعلق دارد. «اسد» چندی پیش در حادثه آتش سوزی کلبه‌اش در گذشته است. «داداشی» برادر دیگر، «پری» را از این حالت قهر و طغیان نجات می‌دهد.

شناسنامه فیلم:نویسنده و کارگردان: داریوش مهرجویی

بازیگران:نیکی کریمی، امین تارخ، خسرو شکیبایی، یاسمین ملک نصر، خدیجه شمسی، تینا رشیدی، سورن مناچیکانیان، زهرا محمودی، مهوش وقاری، مریم مهرجویی و... مدت فیلم: 103 دقیقه، کشور: ایران، زبان: فارسی، رنگ: رنگی                       ***

سارا فیلمی به کارگردانی و تهیه کنندگی داریوش مهرجویی در سال 1371 است. این فیلم از نمایش نامه" خانه عروسک" نوشته" هنریک ایبسن" اقتباس شده است. فیلم سارا از بهترین کارهای مهرجویی است و یکی از بارزترین فیلم‌های او در مورد زنان به شمار می‌رود.

نیکی کریمی موفق به دریافت دو جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره‌های سن سباستین و سه قاره نانت در سال 1992 شد.

خلاصه داستان: حسام برای درمان بیماری‌اش مجبور است به خارج از کشور سفر کند. سارا همسر او مخارج سفر او را تأمین می‌کند، اما می‌گوید که این پول را از محل ارثیه پدرش به دست آورده است. حسام بهبودی می‌یابد سارا پنهان از چشم شوهرش با کار سخت و مداوم خیاطی سعی می‌کند بدهی‌های خود را پرداخت کند. گشتاسب مردی که به سارا کمک مالی کرده است متهم به جعل اسناد شده است و موقعیت شغلی او در بانک دچار مخاطره می‌شود و از سارا می‌خواهد از طریق اعمال نفوذ حسام که حالا رئیس بانک شده است در شغلش ابقاء شود. سارا خود نیز می‌داند که امضای پدرش در اسناد جعل شده چون خود او امضای پدرش را جعل کرده است. وقتی حسام پی به واقعیت امر می‌برد، در جریان یک نزاع لفظی می‌گوید که او را لایق زندگی و معاشرت با خود و فرزندانش نمی‌داند. سارا آزرده از بی رحمی شوهرش در قبال رنجی که خاطرش متحمل شده ناگزیر خانه او را ترک می‌کند.

شناسنامه فیلم: نویسنده و کارگردان: داریوش مهرجویی

بازیگران: نیکی کریمی، امین تارخ، خسرو شکیبایی، یاسمین ملک نصر، خدیجه شمسی، مریم مهرجویی، مدت فیلم 103 دقیقه، کشور ایران، زبان فارسی

***

«خواهران غریب» فیلمی به کارگردانی کیومرث پوراحمد است که بر اساس کتابی به همین نام از " اریش کستنر" ساخته و پرداخته شده است.

خلاصه داستان: نسرین و نرگس دو خواهر دو قلو که هرگز یکدیگر را ندیده‌اند و نمی‌شناسند در یک برنامه تفریحی که برای مدارس برگزار شده با هم برخورد می‌کنند، آن‌ها با جستجو در می‌یابند که والدینشان سال‌ها پیش جدا شده‌اند و حالا پدر قصد ازدواج دارد. نرگس و نسرین تصمیم می‌گیرند جای خود را با هم عوض کنند، نسرین نزد مادر و نرگس نزد پدر می‌رود ولی بعد برای آشتی دادن پدر و مادر تصمیم می‌گیرند خود را مخفی کنند در حالیکه مادر از ماجرای عوض شدن و بعد هم گم شدن آنها مطلع می‌شود و با پدر بچه‌ها تماس می‌گیرد و به جستجوی بچه‌ها می‌روند در حالیکه آن‌ها نزد مادربزرگ پدری مخفی شده‌اند، مادربزرگ خبری به پدر و مادر نمی‌دهد و آنها باز هم به جستجو می‌پردازند و در کشاکش جستجو با هم آشتی می‌کنند و خواهران دو قلوی غریب به هم می‌رسند.

شناسنامه فیلم: نویسنده و کارگردان: کیومرث پوراحمد بازیگران: خسرو شکیبایی، افسانه بایگان، پروین دخت یزدانیان، الهه علی یاری، سعیده محمدی، مدت فیلم: 94 دقیقه، کشور ایران، زبان فارسی.

منابع: بانک جامع اطلاعات سینمای ایران، سوره سینما

آپارات، ویکی پدیا.


منتشر شده در ماهنامه ادبیات داستانی چوک شماره 75

نخستین بانک مقالات ادبی، فرهنگی و هنری چوک

www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/11946-01.html

دانلود ماهنامه‌هاي ادبيات داستاني چوك

www.chouk.ir/download-mahnameh.html

شبکه تلگرام کانون فرهنگی چوک

https://telegram.me/chookasosiation

اینستاگرام کانون فرهنگی چوک

http://instagram.com/kanonefarhangiechook

دانلود نمایش‌های رادیویی داستان چوک

www.chouk.ir/ava-va-nama.html

دانلود فرم ثبتنام آکادمی داستان نویسی چوک

www.chouk.ir/tadris-dastan-nevisi.html

بانک هنرمندان چوک صحفه ای برای معرفی شما هنرمندان                    

www.chouk.ir/honarmandan.html

بخش ارتباط با ما برای ارسال اثر

http://www.chouk.ir/ertebat-ba-ma.html

فعاليت هاي روزانه، هفتگي، ماهيانه، فصلي و ساليانه چوک

www.chouk.ir/7-jadidtarin-akhbar/398-vakonesh.html

دانلود فصلنامه‌های پژوهشی شعر چوک

www.chouk.ir/downlod-faslnameh.html



نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692