• خانه
  • بانک مقالات ادبی
  • یادداشتی بر نمایشنامه «هری پاتر و فرزند نفرین شده» نویسنده «جی. کی. رولینگ»؛ «سعید زمانی»/ اختصاصی چوک

یادداشتی بر نمایشنامه «هری پاتر و فرزند نفرین شده» نویسنده «جی. کی. رولینگ»؛ «سعید زمانی»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

یادداشتی بر نمایشنامه «هری پاتر و فرزند نفرین شده» نویسنده «جی. کی. رولینگ»؛ «سعید زمانی»

ترجمه ویدا اسلامیه، انتشار از کتابسرای تندیس. تجدید خاطره‌ای خوشایند! نه سال از آخرین باری که دنیا رمانی از هری پاتر را به خودش دید می‌گذرد. طی این نه سال ژانر فانتزی چه پارسی چه غیرپارسی رشد چشمگیری داشته است. اما یاد و خاطرهٔ رمان‌های هری‌پاتر هرگز از یاد دوستداران این کاراکتر مخلوق جی کی رولینگ پاک نخواهد شد. مجموعه رمان‌های هری‌پاتر شامل صحنه پردازیهای بدیع و تازه و پند و اندرزهایی بوده که تا کنون کمتر رمان فاتنزی‌ای مشمول این مهم بوده است. همچنین یکی دیگر از عناصر مهم این مجموعه رمان، خلق قطب منفی بسیار قدرتمند و به یادماندنی می‌باشد.

شخصیت لرد ولدمورت یکی از مهیب‌ترین و ترسناک‌ترین مخلوقات ضدقهرمان دنیای فانتزی می‌باشد. سایر ضد قهرمان‌ها در ژانر فانتزی خواه ناخواه در مقایسه با این کاراکتر منفی ناچار به خالی کردن گود هستند. اما تازه‌ترین اثر در دنیای هری پاتر، تاتری بود که چندی پیش در لندن بر روی صحنه رفت. به خاطر تجدید دیدار هواداران با این شخصیت و همچنین استقبال از تاتر، نمایش هری پاتر و فرزند نفرین شده به صورت نمایشنامه نیز منتشر شد. کتابسرای تندیس هم مثل همیشه و با سرعت به مدد سرکار خانم ویدا اسلامیه در مدت زمان کمتر از دو هفته از انتشار جهانی نمایشنامه، این نمایشنامه را منتشر و روانه بازار کتاب کرد. هری پاتر و فرزند نفرین شده هرگز در حد و اندازهٔ هفت رمان قبلی این مجموعه نیست؛ چرا که اولاً نمایشنامه است و اصولاً ادبیات نمایشنامه تفاوت‌های بسیار اساسی‌ای با رمان دارد. ثانیاً اصلاً قرار بوده که هری‌پاتر و یادگاران مرگ هفتمین اثر از این مجموعه آخرین آنها باشد و هری پاتر و فرزند نفرین شده در حد نمایش باقی بماند که با اصرار هواداران، مکتوبِ این نمایش به صورت نمایشنامه منتشر شد که هم خانم رولینگ بد قولی نکرده باشد و هم دل هواداران نشکند. داستان هشتمین و آخرین هری پاتر از این قرار است: هری که اکنون سی و هفت بهار از عمرش می‌گذرد، دل خوشی از فرزندش آلبوس ندارد. آلبوس علی رغم میل باطنی‌اش در گروه بندی مدرسه دچار مشکل شده و در گروه اسلیترین که گروه منفور هری است می‌افتد. به مرور طی چهار سال رابطه هری و آلبوس سردتر می‌شود. آلبوس به این فکر می افتد که توجه هری را طور دیگری جلب کند. از

طرفی آلبوس شاهد ماجرایی است که بین هری و پدر سدریگ دیگوری می افتد. دیگوری از او می‌خواهد با استفاده از زمان برگردان کاری کند که پسرش در زمان حال زنده باشد و هری از این امر امتنان می‌کند. آلبوس تصمیم می‌گیرد با کمک یکی از دوستان اسلیترینی‌اش اسکورپیوس (پسر مالفوی دشمن همیشگی هری) در زمان به عقب برگردد و کاری که لرد ولدمورت سدریک دیگوری را نکشد. این تصمیم هری، هرمیون، رون، جینی و مالفوی را دچار مشکل می‌کند؛ زیرا باید در مسافرت زمان، به دنبال فرزندان خود بگردند. درست است که نمایشنامه هری پاتر و فرزند نفرین شده از نظر کیفی هرگز به رمان‌های این مجموعه نمی‌رسد (آن هم به دلایلی که قبلاً ذکر شد)، اما پیرنگ داستانی خواندنی‌ای دارد. تماشای هری، هرمیون، رون، جینی و دراکو مالفوی در حالیکه شور دوران نوجوانی را و بلوغ را از سرگذرانده اند و نزدیک به دوران بحران میانسالی می‌شوند بسیار جالب توجه است. همچنین فلاش‌بک‌های داستانی، تجدید خاطرهٔ زیبایی با کتاب چهارم این مجموعه یعنی هری‌پاتر و جام آتش دارد. نمایشنامهٔ هری‌پاتر و فرزند نفرین شده ممکن است برای کسی که از هری پاتر شناختی ندارد خیلی سرگرم کننده نباشد، اما برای کسانی که با هری‌پاتر و داستان‌ها و فیلم‌هایش بزرگ شده‌اند نوستالوژی و تجدید خاطرهٔ بسیار شیرینی است.


 

منتشر شده در ماهنامه ادبیات داستانی چوک شماره 75

نخستین بانک مقالات ادبی، فرهنگی و هنری چوک

www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/11946-01.html

دانلود ماهنامه‌هاي ادبيات داستاني چوك

www.chouk.ir/download-mahnameh.html

شبکه تلگرام کانون فرهنگی چوک

https://telegram.me/chookasosiation

اینستاگرام کانون فرهنگی چوک

http://instagram.com/kanonefarhangiechook

دانلود نمایش‌های رادیویی داستان چوک

www.chouk.ir/ava-va-nama.html

دانلود فرم ثبتنام آکادمی داستان نویسی چوک

www.chouk.ir/tadris-dastan-nevisi.html

بانک هنرمندان چوک صحفه ای برای معرفی شما هنرمندان                    

www.chouk.ir/honarmandan.html

بخش ارتباط با ما برای ارسال اثر

http://www.chouk.ir/ertebat-ba-ma.html

فعاليت هاي روزانه، هفتگي، ماهيانه، فصلي و ساليانه چوک

www.chouk.ir/7-jadidtarin-akhbar/398-vakonesh.html

دانلود فصلنامه‌های پژوهشی شعر چوک

www.chouk.ir/downlod-faslnameh.html

دیدگاه‌ها   

#1 علی پاینده 1395-09-12 13:07
خیلی خوشحالم که می بینم کسان دیگه ای هم به ژانر بسیار پر طرفدار فانتزی اهمیت میدن. ژانر فانتزی ژانر روز جهان. پرطرفدارترین فیلم ها و سریال ها از روی کتاب های پر فروش این ژانر ساخته میشن. اما متاسفانه در کشور ما این نوع ادبی پرطرفدار نادیده گرفته میشه و سطحی انگاشته میشه. چیز که ما در کتاب های هری پاتر و دیگر کتاب های ژانر فانتزی می بینیم بازآفرینی مدرن افسانه ها و اسطوره های قدیمی کشور مبدا است. اون وقت ما با کشوری بدین قدمت و این همه اسطوره و افسانه جسبیده ایم به عقاید فرم گراها و ساختارگراهای دهه ها پیش غرب. چیزی که مربوط به گذشته غربه. ادبیات فانتزی ادبیات روز جهانه. امید که در کشور ما هم بیشتر بهش اهمیت بدن.
من هم روی این نمایشنامه و دیگر کتاب های هری پاتر مطالب زیادی نوشتم. خیلی خوشحال شدم که همفکرهای دیگه ای هم دارم.
ای کاش این دوستمون به ایمیا من پیامی بدن تا با هم در ارتباط باشیم.
سپاس

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692