کتاب‌هایی که فیلم شدند. (6) «مائده مرتضوی»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

یادداشتی بر نمایشنامه «ندبه» نویسنده «بهرام بیضایی»؛ «حانیه دری»

گاوخونی نام فیلمی از بهروز افخمی است بر اساس رمان کوتاهی از جعفرمدرس صادقی که سال 1360 منتشر شده است. افخمی این فیلم را در سال 1381 کارگردانی کرد.

خلاصه داستان: خواب اولیه راوی مربوط به یک گردش شبانه است در ساحل زاینده رود، به همراه پدر، گلچین و چند مرد جوان دیگر. در خانه‌ای که راوی در آن سکونت دارد، خشایار و حمید هم زندگی می‌کنند؛ اولی در تلاش است تا منظومه طولانی‌اش را به سرانجام برساند و دومی در تدارک ازدواج است. راوی که قصد دارد کابوس‌های دائمی‌اش را یادداشت کند؛ اولین چیزی که به ذهنش می‌رسد خاطرات مربوط به پدرش است که هر روز صبح به همراهش برای آب‌تنی به نقطه‌ای امن در زاینده رود می‌رفتند. مادر به این دلیل با آب‌تنی پدر مخالف بود

که اگر یکی از مشتریان قدیمی او را در آن حال می‌دید آن وقت آبروی خانواده به خطر می‌افتاد، آخر پدر زمانی بهترین خیاط شهر بود. پدر که قول داده بود. دیگر صبح‌ها برای آب‌تنی بیرون نرود. به بهانه حمام هر روز صبح این کار را می‌کرد. در جریان یکی از این گردش‌ها، راوی معلم کلاس چهارم خود آقای گلچین ـ را می‌بیند اما فردا در مدرسه، گلچین او را به جا نمی‌آورد. مرگ پدر در مغازه خیاطی، انگیزه‌ای می‌شود تا راوی تهران را ترک کند و در مراسم ختم او حضور یابد. در جریان سفر به اصفهان، خانواده عمه، پذیرای راوی می‌شوند و او احساس می‌کند که دختر عمه‌ای که از کودکی عاشقش بوده، به او توجه بیشتری نشان می‌دهد. راوی پس از بازگشت به تهران، شغلش را از دست می‌دهد و وقتی برخلاف توصیه پدرش، برای شرکت در مراسم چهلم او عازم اصفهان می‌شود، در موقعیت ازدواج با دختر عمه‌اش قرار می‌گیرد. در هفته اول ازدواج که آنها برای ماه عسل به تهران آمده‌اند، راوی متوجه تصمیم اشتباهش می‌شود. دخترعمه و پسرعمه قدیم و همسر و برادرزن جدید مغازه خیاطی پدر را به خرازی تبدیل می‌کنند و راوی که بیش از همیشه حضور پدر را درک می‌کند در محله‌های کودکی‌اش، خاطرات گذشته را به یاد

می‌آورد. جست وجو برای یافتن گلچین بی نتیجه می‌ماند، چون او دو سال پیش غرق شده و جسدش اطراف گاوخونی پیدا شده. در پی یکی از خوابها، راوی به اطلاع همسرش می‌رساند که عازم تهران است و تا کار درست و حسابی پیدا نکند برنمی گردد. با رفتن او مقدمات جدایی راوی از همسرش فراهم می‌شود و پدر دختر که آرزوی به دنیا آمدن نوه‌اش برآورده نشده، راوی را برای مراسم سالگرد دعوت می‌کند. ورود پدر به خانه راوی و حیرت او از این موضوع در شرایطی است که حمید ازدواج کرده و راوی باید خانه را ترک کند. یک روز صبح پدر تصمیم می‌گیرد برای آب‌تنی بیرون برود. راوی مدام تأکید می‌کند که اینجا تهران است و پدر بی تفاوت در یکی از مناطق قدیمی تهران خاطره گذشته را به یاد می‌آورد و در این هنگام آنها خود را در گاوخونی می‌یابند. راوی به آرامی به سوی مرداب می‌رود...

شناسنامه فیلم: کارگردان: بهروز افخمی

نویسنده فیلم نامه: بهروز افخمی بر اساس رمانی از جعفر مدرس صادقی

بازیگران: عزت ا... انتظامی بهرام رادان بهاره رهنما سروش صحت آرش مجیدی ساسان پارسی حمید میهن دوست اکبر فرجی غلامرضا محبی لیلا شوقی حسن کرمانی زهرا عقیق آتیلا پسیانی.

تهیه کننده و مجری طرح: علی معلم، مدیر تولید: رحمت عبدا.. زاده، فیلمبرداری: محمد آلادپوش، تدوین: بهروز افخمی، طراح صحنه و لباس: ناهید طلوع، صدا بردار: میترا برومند، صدا گذار: پرویز آبنار، چهره پرداز: ناهید طلوع، مدت زمان: 90 دقیقه، محصول: ایران، زبان: فارسی.

سوپر استار یک فیلم ایرانی است که در سال ۱۳۸۷ خورشیدی به کارگردانیتهمینه میلانی ساخته شد. همچنین نویسندگی فیلم هم بر عهدهتهمینه میلانی بوده‌است. او داستان این فیلم را از رمان "‌آگوستوس" نوشته هرمان هسه اقتباس کرده است. مدت زمان این فیلم ۱۰۷ دقیقه‌است.

خلاصه داستان: کوروش زند یک سوپراستار جوان سینما است که موفقیت و شهرت، او را به آدمی مغرور و خوش گذران و غرق در فساد تبدیل کرده‌است. سر صحنه فیلمبرداری یکی از فیلم‌هایش دختر نوجوانی سعی می‌کند خودش را به او نزدیک کند و کوروش، دخترک را که خودش را رها عظیمی معرفی می‌کند، به خانه‌اش می‌برد. رها ادعا می‌کند که دختر کوروش از نخستین زن زندگی او - مهناز - است؛ زمانی که او در شانزده سالگی با مهناز آشنا شده بود. اما کوروش انکار می‌کند و می‌گوید او و مهناز در همان سالها بچه ناخواسته‌شان را سقط کرده‌اند. رها هم می‌گوید که مادرش برای رضایت و آسوده کردن خاطر کوروش ادعای سقط جنین کرده اما در واقع بچه‌اش را نگه داشته‌است. کوروش مدام با زنان دوروبرش درگیری دارد و مادرش هم که زنی مبادی اخلاق سنتی است، او را بابت این نوع زندگی ملامت می‌کند. شهلا یکی از این زنان است؛ زنی پولدار و مسن‌تر از او که برایش پول خرج می‌کند اما وقتی با بی اعتنایی و خیانت کوروش روبرو می‌شود، یکی از چک‌های بدهی او را به اجرا می‌گذارد و باعث می‌شود کوروش از خانه‌اش فرار کند. همزمان، او با رها هم درگیر است که بابت شیوه زندگی‌اش او را سرزنش می‌کند. سرانجام بر اثر برخورد تند کوروش، رها او را ترک می‌کند. کوروش با نشانی‌هایی که دارد به جستجوی رها می‌رود اما به نظر می‌رسد که همه آن نشانه‌ها جعلی و خیالی بوده‌است. دختر و پسری کولی می‌گویند نام این دختر فرشته‌است و تا چندی پیش با آنها به دستفروشی و فال گیری مشغول بوده، اما کوروش که پیداست چند روز دیگر با رها دگرگونش کرده هنوز این روایت را باور ندارد و می‌خواهد به جستجویش ادامه بدهد.

شناسنامه فیلم:نویسنده و کارگردان: تهمینه میلانی بر اساس رمانی از هرمان هسه، تهیه کننده: محمد نیک بین

بازیگران: شهاب حسینی سارا خوئینی‌ها رضا رشید پور فتانه ملک محمدی افسانه بایگان نسرین مقانلو فریبا کوثری

موسیقی: ناصر چشم آذر، تدوین: مستانه مهاجر، فیلم برداری: علیرضا زرین دست.، پخش: هدایت فیلم، زمان: 107 دقیقه، محصول: ایران، زبان: فارسی.

پله آخر فیلمی از علی مصفا است. مصفا این فیلم را بر اساس داستان " مردگان" از مجموعه داستان" دوبلینی‌ها" نوشته جیمز جویس منتشره به سال 1914 میلادی، ساخته است. مصفا برای ساخت این فیلم نگاهی هم به رمان" مرگ ایوان ایلیچ " نوشته لئو تولستوی داشته است. پلهٔ آخر دومین ساخته بلند علی مصفا در مقام کارگردانی پس از سیمای زنی در دوردست است. فیلم با هزینه شخصی خود وی ساخته شده و از فیلم‌های مستقل در سینمای ایران محسوب می‌شود.

خلاصه داستان: لیلی (لیلا حاتمی) ستاره سینماست و به تازگی شوهرش را از دست داده‌است سر صحنه فیلمبرداری ناگهان مقابل دوربین خنده‌اش می‌گیرد و از کار باز می‌ماند. هیچ کس نمی‌تواند دلیل خنده‌هایش را حدس بزند.

شناسنامه فیلم: نویسنده و کارگردان: علی مصفا (بر اساس داستان مردگان نوشته جیمز جویس)

بازیگران: لیلا حاتمی علیرضا آقا خانی علی مصفا حامد بهداد، فیلم بردار: علیرضا برازنده، تدوین: فردین صاحب زمانی

پخش: هدایت فیلم، محصول: 1390 ایران، زبان: فارسی، زمان: 88 دقیقه.

ناخداخورشید فیلمی جنایی است به کارگردانی ناصر تقوایی. تقوایی این فیلم را در سال 1365 بر اساس داستان " داشتن و نداشتن " از ارنست همینگوی ساخت.

خلاصه داستان:خواجه ماجد، ناخدا خورشید را لو می‌دهد و بار قاچاق لنج ناخدا به آتش کشیده می‌شود. دلالی به نام فرحان که می‌خواهد چند فراری سیاسی را از مرز آبی عبور دهد وارد بندر می‌شود. او با ناخدا خورشید تماس می‌گیرد. ناخدا که احتمال می‌دهد لنجش را مصادره کنند با فرحان همکاری می‌کند و چند مرد را که ظاهراً در ترور حسنعلی منصور، نخست وزیر، دست داشته‌اند به آن سوی آب می‌رساند. پس از آن چند تبعیدی نیز از فرحان می‌خواهند که اسباب فرار آنان را فراهم کند. ناخدا این بار نیز با اکراه به این ماجرا کشیده می‌شود. تبعیدی‌ها پیش از فرار خواجه ماجد و مباشرش را می‌کشند و مرواریدهای او را می‌ربایند. فرحان و دستیار ناخدا نیز کشته می‌شوند و در نزاع خونینی که میان تبعیدی‌ها و ناخدا در می‌گیرد، همگی از پای در می‌آیند.

شناسنامه فیلم: نویسنده و کارگردان: ناصر تقوایی (بر اساس داستانی از ارنست همینگوی)

بازیگران: داریوش ارجمند علی نصیریان سعید پورصمیمی پروانه معصومی جعفر والی فتحعلی اویسی غلامرضا گرشاسبی اصغر بیچاره رضا بابلیان عبدالجواد روشن احمد علی نژاد جعفر محدث صدرالدین حجازی محمد نمازی رضا عباس نژاد فرهمند شفیعی حبیب شفیع پور غلامحسین نقشینه.

تهیه کنندگان: هارون یشایائی محمد علی سلطان زاده، فیلمبردار: مهرداد فخیمی، موسیقی: فریدون ناصری، تدوین: ناصر تقوایی، محصول: 1365 ایران، زمان: 118 دقیقه، زبان: فارسی.


 

نخستین بانک مقالات ادبی، فرهنگی و هنری چوک

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/11946-01.html

داستان های حرفه ای ادبیات ایران و جهان را از اینجا دانلود کنید.

http://www.chouk.ir/downlod-dastan.html

دانلود ماهنامه‌هاي ادبيات داستاني چوك و فصلنامه شعر چوک

http://www.chouk.ir/download-mahnameh.html

دانلود نمایش رادیویی داستان چوک

http://www.chouk.ir/ava-va-nama.html

دانلود فرم ثبتنام آکادمی داستان نویسی چوک

http://www.chouk.ir/tadris-dastan-nevisi.html

فعاليت هاي روزانه، هفتگي، ماهيانه، فصلي و ساليانه كانون فرهنگي چوك

http://www.chouk.ir/7-jadidtarin-akhbar/398-vakonesh.html

بانک هنرمندان چوک صحفه ای برای معرفی شما هنرمندان

http://www.chouk.ir/honarmandan.html

شبکه تلگرام کانون فرهنگی چوک

https://telegram.me/chookasosiation

اینستاگرام کانون فرهنگی چوک

http://instagram.com/kanonefarhangiechook

بخش ارتباط با ما برای ارسال اثر

http://www.chouk.ir/ertebat-ba-ma.html

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692