• خانه
  • بانک مقالات ادبی
  • یادداشتی بر فیلم «بادیگارد» نویسنده وکارگردان «ابراهیم حاتمی‌کیا»؛ «حانیه رضوی»/ اختصاصی چوک

یادداشتی بر فیلم «بادیگارد» نویسنده وکارگردان «ابراهیم حاتمی‌کیا»؛ «حانیه رضوی»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

بازیگران: پرویز پرستویی، مریلا زارعی، بابک حمیدیان، امیر آقایی، شیلا خداداد، فرهاد قائمیان، محمود عزیزی، محمد حاتمی، علی یعقوبی، پدرام شریفی، دیبا زاهدی و پریوش نظریه / بازیگردان: مریلا زارعی

نویسنده و کارگردان: ابراهیم حاتمی‌کیا / تهیه‌کننده: احسان محمدحسنی / مجری‌طرح: پژمان لشکری‌پور / مدیر فیلمبرداری: محمود کلاری / فیلمبردار: کوهیار کلاری / تدوین: مهدی حسینی‌وند / موسیقی: کارن همایونفر / طراح کانسپتو استوری‌بورد: سهیل دانش اشراقی / مدیر جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی / مدیر جلوه‌های بصری: سید هادی اسلامی / مدیر و طراح بدلکاری: گروه بدلکاران خیبر؛ علیرضا فتحی / مشاور کارگردان در امور نظامی و حفاظتی: سجاد رضاپور

فروش فیلم تا روز پنجشنبه 6 خرداد: 6 میلیارد و 396 میلیون تومان

فیلم سینمایی بادیگارد هجدهمین فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا است که پروانه ساخت آن در تاریخ 27 اردیبهشت سال 1394 صادر شده است. این فیلم در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و بر اساس میزان کاندید شدن این فیلم در بخش‌های مختلف جشنواره مشخص بود که جدیدترین ساخته‌ی حاتمی کیا مورد پسند داوران قرار نگرفته است! صحبت‌هایی که حاتمی کیا در مورد منتقدان زده بود نیز باعث نارضایتی و اعتراض منتقدان گردید. حاتمی‌کیا در سی و چهارمین نشست نقد و بررسی فیلم خود در برج میلاد، خطاب به منتقد جلسه گفت: «توضیح بدهید چرا بعضی از منتقدان اینقدر مریض هستند؟!» همین جمله کافی بود تا منتقدان حاضر در نشست به اعتراض بپردازند و حواشی این گفته تا امروز نیز گریبان‌گیر کارگردان فیلم شود.

بی‌شک حاتمی‌کیا یکی از تاثیرگذارترین فیلمسازان حوزه‌ی دفاع مقدس است. کارنامه‌ی چندین ساله‌ی او نشان می‌دهد که در این زمینه فیلم‌های بسیار درخشانی نیز دارد. حاتمی‌کیا را فیلم‌ساز دفاع مقدس و ستایشگر انقلاب اسلامی می‌دانند. جدا از نظرات تند و حاشیه ساز حاتمی کیا در مورد سیاست و گردانندگان آن (که موافقان و مخالفانی دارد)، حاتمی کیا در زمینه‌ی کارگردانی فیلمساز قابلی است و نبض مخاطب را به خوبی می‌داند. او در لحظات بحرانی مخاطب را میخکوب صندلی سینما می‌کند؛ طوری که آن صحنه‌ها تا ماه‌ها (و شاید سال‌ها) در ذهن مخاطب ماندگار می‌شود. در فیلم بادیگارد این میخکوب کردن‌ها به حد اعلای خود می‌رسد. همان سکانس شروع فیلم برای نگه داشتن مخاطب و ترغیبش برای ادامه‌ی فیلم کافی است. نمونه‌ی دیگرش وقتی است که تفنگ در دستان سحر ـ همسر مهندس زرین با بازی شیلا خداداد ـ است و به طور ناگهانی به طرف همسرش ـ مهندس میثم زرین با بازی بابک حمیدیان ـ شلیک می‌کند و گلوله از کنار بینی مهندس زرین می‌گذرد و با شیشه‌ی ماشین اصابت می‌کند.

حتی اگر عده‌ای از علاقه مندان سینما، دوستدارِ سینمای حاتمی کیا و نوع نگاهش در فیلم‌هایش نباشند، نمی‌توانند چیره دستی حاتمی‌کیا را در زمینه‌ی کارگردانی فیلم‌هایش انکار کنند. برای نمونه یادآوری می‌کنم پانزده دقیقه‌ی پایانی فیلم که در تونل اتفاق می‌افتد. بازیگری بسیار خوب (پرستویی، زارعی و حمیدیان)، کارگردانی سنجیده و مناسب حاتمی‌کیا، موسیقی بسیار تاثیرگذار و هوشمندانه‌ی کارن همایونفر و فیلمبرداری بسیار عالی استاد کلاری و پسرش کوهیار، این صحنه را جاودانه می‌کند. همکاری 4 عنصر بالا در فیلم، نشان از تیزهوشی و کاربلدی کارگردان با سابقه‌ی سینمای ایران دارد. کارگردانی که نشان داده در گرفتن و کارگردانی کردن صحنه‌های اکشن، مهارتی مثال زدنی دارد. در مورد این صحنه کمتر مخاطبی است که شگفت زده و میخکوب نشود، تحت تاثیر قرار نگیرد و از زیبایی این صحنه برای همگان نگوید. حتی اگر فیلم بادیگار بعد از سال‌ها از ذهن مخاطب برود، ده دقیقه‌ی ابتدایی و پانزده دقیقه‌ی پایانی فیلم تا سال‌ها در ذهن مخاطب به طور کامل خواهد بود.

فیلمی خوب ماندگار می‌شود که تمامی عوامل دست در دست هم دهند و با همکاری هم به پیشبرد فیلم کمک کنند. در بادیگارد همکاری بازیگری، کارگردانی، فیلمبرداری و موسیقی آنقدر خوب، هماهنگ و سنجیده است که نمی‌توان فیلم را بدون همکاری این 4 عنصر در نظر گرفت. همکاری فیلمبردار با سابقه و حرفه‌ای سینمای ایران (محمود کلاری) با پسر فیلمبردارش (کوهیار کلاری) آنقدر خوب از کار درآمده که حرفی برای گفتن نمی‌ماند. نام محمود کلاری سال‌ها است که به عنوان یکی از بهترین فیلمبرداران در سینمای ایران می‌درخشد و فیلمبرداری این فیلم، مهر تاییدی بر این ادعا است. بی‌شک فیلمبرداری این پدر و پسر در سکانس افتتاحیه و اختتامیه‌ی فیلم، تا سال‌ها در اذهان مخاطب خواهد ماند. کارن همایونفر، موسیقی دان برجسته‌ی ایرانی نیز برای همگان شناخته شده است. فیلمبرداری خوب سکانس ابتدایی و پایانی فیلم با موسیقی حساب شده‌ی کارن همایونفر، نمودِ بیشتری پیدا کرده است. از بازی‌های بسیار خوب فیلم نیز نمی‌توان گذشت. استاد پرستویی که این روزها کم کار شده و به گفته‌ی خودش سنجیده انتخاب می‌کند، برای این فیلم چهارمین سمرغ بلورین کارنامه‌ی زندگی‌اش را گرفته است. بازی بسیار هوشمندانه و سنجیده ایشان در این فیلم نشان از پختگی این بازیگر توانا دارد. امیر آقایی و بابک حمیدیان نیز بازی‌های خوب و روانی از خود نشان دادند. مریلا زارعی هم مشخص است بیشتر تمرکزش در زمینه‌ی بازیگردانیِ فیلم بوده تا بازیگری خودش. گرچه او در این فیلم به عنوان مدیری سختگیر در مدرسه و همسری فداکار و مهربان در خانه، بازی خوب و قابل قبولی از خود نشان داد اما این روزها او با بازی‌های تحسین برانگیزش (مخصوصاً در فیلم شیار 143) انتظار مخاطب را از خودش بسیار بالا برده است. فیلمنامه‌ی کار شاید یکی از نقاط منفی فیلم باشد. در کل، اکثر فیلم‌های حاتمی‌کیا شعارهای گل درشتی دارد و تمامی این شعارها از دهان شخصیت اصلی فیلم (در این فیلم حیدر ذبیحی با بازی استاد پرستویی) عنوان می‌شود. حاتمی‌کیا همانقدر که کارگردان خوبی است، فیلمنامه‌نویس بدی است. شاید بعضی از دیالوگ‌های فیلم، دیالوگ‌های عمیق و تاثیرگذاری باشند ولی انگار قرار است اکثر دیالوگ‌های فیلم، نظر شخصی آقای کارگردان را بگوید و لاغیر. حرف‌هایی که اگر در لفافه گفته می‌شد، هم تاثیرِ بیشتری داشت و هم بر وجه زیبایی اثر می‌افزود. آیا این حجم از شعار، آن هم در یک فیلمِ سینمایی حدوداً 100 دقیقه‌ای زیاد نیست و باعث دلزدگی مخاطب نمی‌شود؟

در هر صورت و با تمام نقاط قوت و ضعف، بادیگارد فیلم مهمی برای این روزهای سینمای نیمه جان ایران است.


 

نخستین بانک مقالات ادبی، فرهنگی و هنری چوک

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/11946-01.html

داستان های حرفه ای ادبیات ایران و جهان را از اینجا دانلود کنید.

http://www.chouk.ir/downlod-dastan.html

دانلود ماهنامه‌هاي ادبيات داستاني چوك و فصلنامه شعر چوک

http://www.chouk.ir/download-mahnameh.html

دانلود نمایش رادیویی داستان چوک

http://www.chouk.ir/ava-va-nama.html

دانلود فرم ثبتنام آکادمی داستان نویسی چوک

http://www.chouk.ir/tadris-dastan-nevisi.html

فعاليت هاي روزانه، هفتگي، ماهيانه، فصلي و ساليانه كانون فرهنگي چوك

http://www.chouk.ir/7-jadidtarin-akhbar/398-vakonesh.html

بانک هنرمندان چوک صحفه ای برای معرفی شما هنرمندان

http://www.chouk.ir/honarmandan.html

شبکه تلگرام کانون فرهنگی چوک

https://telegram.me/chookasosiation

اینستاگرام کانون فرهنگی چوک

http://instagram.com/kanonefarhangiechook

بخش ارتباط با ما برای ارسال اثر

http://www.chouk.ir/ertebat-ba-ma.html

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692