گذری بر "شلوغ تر از باد"/اثر سلبی ناز رستمی/ سیاوش رضازاده

چاپ تاریخ انتشار:

گذری بر شلوغ تر از باد/اثر سلبی ناز رستمی/  سیاوش رضازاده

فکر کن به شعری که می تواند    

فقط،  

پرنده باشد

نوک بزند به اشتیاق  ِ دیرپای  غروبی،  

که در دور دست ها بال می کوبد( قسمتی از شعر  ِ " بی چتر و خاطره " - شلوغ تر از باد - صفحه 10) 

 «  اکتاو یوپاز »  ، معتقد آست « .... شاعران ، زندگینامه ندارند ، زیرا آثار  ِ آنان  ، زندگیشان است....»   

 شعر در من پیامبر  ِ  کوچکی ست  

که مدام نازل میشود 

برلبم    

گوشم 

 و بر دلم که احلام تورا    

                       از چشمانم گرفته است .( شلوغ تر از باد  - صفحه 86)

   « شلوغ تر از باد » ،  مجموعه ی شعرهای آزاد  ِ  شاعر  ِ آگاه ،  نویسنده ی فرهیخته، منتقد  ِ ادبی و مدرس  ِ دانشگاه  ، سرکار خانم  ِ « سلبی ناز رستمی » است .

« فرو می روی»     

آیینه ای لایتناهی ام   

هر چند می نگری

در من                                                                    

عمیق تر    

 فرو می روی! (شلوغ تر از باد  -  صفحه  86) 

« سلبی ناز رستمی » ، زاده ی سال  ِ  1359 خورشیدی  است . چراغش در شمال ، از شمال  ِ غربی می سوزد . شاعران ، معمار  ِ کلمات هستند و بر همین بستر ، اشعار  ِ « سلبی ناز رستمی »  با  قلمی  شیوا و روان ، فکری آزاد و تعهدی اجتماعی که ایشان  دارند و در  گستره ی نگاه بیکرانش  به انسان ، طبیعت و هر آنچه که در اوست  ، می باشد. 

« تکلیف  ِ من »                 

تکلیف  ِ من                               

 تا به همیشه " دوست داشتن  ِ تو " ست                 

مثل  ِ نزول  ِ آیه ای                                                           

در شعرهای بلیغ(شلوغ تر از باد  - صفحه  92)                                                                                                               در مجموعه شعرهای آزاد  ِ « سلبی ناز رستمی » ،  مخاطب به طور مکرر با پدیده ای آشنا  تحت  ِ عنوان  ِ  « مرگ  »  ، درگیر می شود .

 « مرگ» 

شناگر  ِ ماهری نیست                

گاهی در بیداری هم                  

غرق مان می کند مرگ! (شلوغ تر از باد  - صفحه 93)

« صادق هدایت  » ، از پیشاهنگان  ِ داستان نویسی و از پژوهشگران  ِ مطرح ایران زمین  ، در یکی از نامه های خود چنین نوشته است :  « .... تنها مرگ است که دروغ نمی گوید !»  

این روزها،

مرگ فقط یک پرنده ی غمگینی است

 که با بادها و

 بادبادکها     

 در بند بند  ِ شاخه ها می پیچد!(قسمتی از شعر  ِ " مرگ فقط یک پرنده ی غمگین است  - صفحات 59 و 58)  

« ویکتورهوگو » ، شاعر  ، رمان نویس و از بنیان گزاران رمانتیسم ادبی در قرن نوزدهم در فرانسه  ، معتقد است :

 «  ُ مردن چیزی نیست، زندگی نکردن ، هولناک است ! »

« ابر  ِ مردنی»    

حادث هیچ اتفاقی نبود

درهمخوابگی ِباد  

 این ابر  ِ مردنی( شلوغ تر از باد — صفحه 101)   

  نگارنده امّا ، معتقد است: « مرگ  ، هرگزنمی تواند نام و اندیشه را با خود به گور ببرد . زیستن ، یک امر ِ اجباریست. امّا چگونه زیستن ، یک اصل  ِ اختیاریست. »

 « سلبی ناز  رستمی»، در صفحه 103 کتاب  ِ « شلوغ تر از باد » که آخرین شعر  ِ این مجموعه است ، چنین می سراید:   

   « خواب  ِ قیلوله»  

حتا در خزان ترین  ِ آفتابهم  

جهانی  می آشوبد درمن  

خواب  ِ قیلوله  کم از کابوس ندارد! 

 « شلوغ تر از باد » ، مجموعه ی شعرهای آزاد  ِ « سلبی ناز رستمی » ، در 103 صفحه ، با شمارگان  ِ 1000 نسخه و قیمت  70000 ریال در زمستان  ِ سال  ِ 1394 خورشیدی از سوی انتشارات  ِ " هنر رسانه   اردی بهشت در تهران "، به زیور چاپ آراسته گردیده  و به بازار  ِ کتاب عرضه شده است . به همین جهت ضرورت دارد  به شاعر ، ناشر  ِ کتاب و دوستداران  ِ کالای پر ارزش  ِ " شعر " ، چاپ  ِ کتاب  ِ « شلوغ تر از باد » را تبریک گفت . و« ما » اکنون ، مشتاقانه در انتظار  ِ مشاهده و مطالعه ی سایر  ِ آثار ِ سرکارخانم  ِ « سلبی ناز رستمی »  می باشیم .

سیاوش رضازاده

آدینه  27 فروردین ماه سال 1395 خورشیدی رشت