گذری بر "شلوغ تر از باد"/اثر سلبی ناز رستمی/ سیاوش رضازاده

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

گذری بر شلوغ تر از باد/اثر سلبی ناز رستمی/  سیاوش رضازاده

فکر کن به شعری که می تواند    

فقط،  

پرنده باشد

نوک بزند به اشتیاق  ِ دیرپای  غروبی،  

که در دور دست ها بال می کوبد( قسمتی از شعر  ِ " بی چتر و خاطره " - شلوغ تر از باد - صفحه 10) 

 «  اکتاو یوپاز »  ، معتقد آست « .... شاعران ، زندگینامه ندارند ، زیرا آثار  ِ آنان  ، زندگیشان است....»   

 شعر در من پیامبر  ِ  کوچکی ست  

که مدام نازل میشود 

برلبم    

گوشم 

 و بر دلم که احلام تورا    

                       از چشمانم گرفته است .( شلوغ تر از باد  - صفحه 86)

   « شلوغ تر از باد » ،  مجموعه ی شعرهای آزاد  ِ  شاعر  ِ آگاه ،  نویسنده ی فرهیخته، منتقد  ِ ادبی و مدرس  ِ دانشگاه  ، سرکار خانم  ِ « سلبی ناز رستمی » است .

« فرو می روی»     

آیینه ای لایتناهی ام   

هر چند می نگری

در من                                                                    

عمیق تر    

 فرو می روی! (شلوغ تر از باد  -  صفحه  86) 

« سلبی ناز رستمی » ، زاده ی سال  ِ  1359 خورشیدی  است . چراغش در شمال ، از شمال  ِ غربی می سوزد . شاعران ، معمار  ِ کلمات هستند و بر همین بستر ، اشعار  ِ « سلبی ناز رستمی »  با  قلمی  شیوا و روان ، فکری آزاد و تعهدی اجتماعی که ایشان  دارند و در  گستره ی نگاه بیکرانش  به انسان ، طبیعت و هر آنچه که در اوست  ، می باشد. 

« تکلیف  ِ من »                 

تکلیف  ِ من                               

 تا به همیشه " دوست داشتن  ِ تو " ست                 

مثل  ِ نزول  ِ آیه ای                                                           

در شعرهای بلیغ(شلوغ تر از باد  - صفحه  92)                                                                                                               در مجموعه شعرهای آزاد  ِ « سلبی ناز رستمی » ،  مخاطب به طور مکرر با پدیده ای آشنا  تحت  ِ عنوان  ِ  « مرگ  »  ، درگیر می شود .

 « مرگ» 

شناگر  ِ ماهری نیست                

گاهی در بیداری هم                  

غرق مان می کند مرگ! (شلوغ تر از باد  - صفحه 93)

« صادق هدایت  » ، از پیشاهنگان  ِ داستان نویسی و از پژوهشگران  ِ مطرح ایران زمین  ، در یکی از نامه های خود چنین نوشته است :  « .... تنها مرگ است که دروغ نمی گوید !»  

این روزها،

مرگ فقط یک پرنده ی غمگینی است

 که با بادها و

 بادبادکها     

 در بند بند  ِ شاخه ها می پیچد!(قسمتی از شعر  ِ " مرگ فقط یک پرنده ی غمگین است  - صفحات 59 و 58)  

« ویکتورهوگو » ، شاعر  ، رمان نویس و از بنیان گزاران رمانتیسم ادبی در قرن نوزدهم در فرانسه  ، معتقد است :

 «  ُ مردن چیزی نیست، زندگی نکردن ، هولناک است ! »

« ابر  ِ مردنی»    

حادث هیچ اتفاقی نبود

درهمخوابگی ِباد  

 این ابر  ِ مردنی( شلوغ تر از باد — صفحه 101)   

  نگارنده امّا ، معتقد است: « مرگ  ، هرگزنمی تواند نام و اندیشه را با خود به گور ببرد . زیستن ، یک امر ِ اجباریست. امّا چگونه زیستن ، یک اصل  ِ اختیاریست. »

 « سلبی ناز  رستمی»، در صفحه 103 کتاب  ِ « شلوغ تر از باد » که آخرین شعر  ِ این مجموعه است ، چنین می سراید:   

   « خواب  ِ قیلوله»  

حتا در خزان ترین  ِ آفتابهم  

جهانی  می آشوبد درمن  

خواب  ِ قیلوله  کم از کابوس ندارد! 

 « شلوغ تر از باد » ، مجموعه ی شعرهای آزاد  ِ « سلبی ناز رستمی » ، در 103 صفحه ، با شمارگان  ِ 1000 نسخه و قیمت  70000 ریال در زمستان  ِ سال  ِ 1394 خورشیدی از سوی انتشارات  ِ " هنر رسانه   اردی بهشت در تهران "، به زیور چاپ آراسته گردیده  و به بازار  ِ کتاب عرضه شده است . به همین جهت ضرورت دارد  به شاعر ، ناشر  ِ کتاب و دوستداران  ِ کالای پر ارزش  ِ " شعر " ، چاپ  ِ کتاب  ِ « شلوغ تر از باد » را تبریک گفت . و« ما » اکنون ، مشتاقانه در انتظار  ِ مشاهده و مطالعه ی سایر  ِ آثار ِ سرکارخانم  ِ « سلبی ناز رستمی »  می باشیم .

سیاوش رضازاده

آدینه  27 فروردین ماه سال 1395 خورشیدی رشت

دیدگاه‌ها   

#1 هوشنگ رئوف 1395-03-23 02:41
سلام / چقدر خوشحال شدم از خبر چاپ کتاب شلوغ تر از باد از فرهیخته ی بی ادعا خانم سلبی ناز رستمی چه کارنامه ی پر بار و درخشانی دارند در حوزه نقد و بر رسی و شعر / در روزنامه ها هفته نامه ها فصلنامه ها و سایت های معتبر ادبی حتا روزنامه های محلی ایران بزرگ / استادی ست که دانش و تجربیات خود را با سخاوت تمام می بخشد / پیر و جوان از محضر ایشان آموخته اند / من خودم از این دختر عزیزم بسیار آموخته ام / برایشان توفیق آرزو می کنم ..

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692