یادداشتی بر فیلم «خشم و هیاهو» کارگردان «هومن سیدی»؛ «حانیه رضوی»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

بازیگران: طناز طباطبایی، نوید محمدزاده، سعید چنگیزیان، بهناز جعفری، رضا بهبودی، رعنا آزادی ور، بهزاد عمرانی

تهیه‌کننده: سعید سعدی / نویسنده و کارگردان: هومن سیدی / مدیر فیلم‌برداری: پیمان شادمانفر / تدوین: هومن سیدی، مهدی سعدی / موسیقی: کارن همایون‌فر

خلاصه داستان: خسرو پارسا خوانندهٔ مشهوری است که همسرش تینا به قتل رسیده است. پلیس هم به خسرو و هم به حنا (که روابط پنهانی با خسرو دارد) مشکوک شده است.

«هومن سیدی» چهرهٔ نام آشنایی است که مخاطبان او را بیشتر به‌عنوان بازیگر می‌شناسند تا کارگردان. «خشم و هیاهو» چهارمین فیلم «هومن سیدی» در مقام کارگردان است. کارگردانی که هر چهار فیلمش را خودش نوشته است. از «آفریقا» که فیلم اولش بود تا «خشم و هیاهو» ساختهٔ اخیرش، پختگی هومن سیدی در مقام کارگردانی به‌خوبی قابل مشاهده است.

هومن سیدی فیلم‌سازی اجتماعی است که این بار دست روی پروندهٔ مهمی که 13 سال پیش اتفاق افتاده بود و تیتر اول روزنامه‌ها شده بود، گذاشت.پروندهٔ قتل پر سروصدای همسر «ناصر محمدخانی» به دست «شهلا جاهد» و اتفاقاتی که پیرامون این پروندهٔ جنجالی افتاد. این پرونده، نزدیک به 8 سال به طول انجامید و هنوز هم گاهی صحبت‌هایی پیرامون این پرونده شنیده می‌شود. گرچه هومن سیدی در مصاحبه‌هایش بارها به این نکته اشاره کرده که قصد وارد شدن به زندگی شخصی این فوتبالیست معروف را نداشته و قصهٔ داستانش از این ماجرا نشأت نگرفته، اما نمی‌توان تأثیر این پرونده را روی داستان‌گویی هومن سیدی نادیده گرفت.

داستان از زاویه دید چهار نفر گفته می‌شود: خسرو پارسا، حنا، پلیس پرونده و کارگردان فیلم «هومن سیدی». نام فیلم برگرفته شده از نام رمان معروف «ویلیام فاکنر» به نام «خشم و هیاهو» است. در ابتدای فیلم نیز جملهٔ معروف «ویلیام فاکنر» در این رمان، در فیلم نمایش داده می‌شود: «زندگی به من آموخت، هیچ‌چیز از هیچ‌کس بعید نیست.»

خسرو پارسا (با بازی نوید محمدزاده) اول فیلم برای بازپرس (با بازی سعید چنگیزیان) ماجرای قتل همسرش را شرح می‌دهد. در این ماجرا دختری به نام حنا (با بازی طناز طباطبایی) به خسرو اظهار علاقه می‌کند و خسرو هم باوجود داشتن همسر و فرزند به حنا بی‌محلی می‌کند و علاقه‌ای به ارتباط با حنا نشان نمی‌دهد اما به‌مرور زمان خسرو خامِ حنا می‌شود و با حنا رابطه‌ای پنهانی برقرار می‌کند. تینا همسر خسرو (با بازی رعنا آزادی ور) از ماجرا مطلع می‌شود و از خسرو می‌خواهد که حقیقت را به او بگوید. خسرو نیز اقرار می‌کند که عاشق حنا شده است. تینا ناراحت می‌شود، از ماشین پیاده می‌شود و به سمت خیابان می‌رود اما با ماشینی تصادف می‌کند و به کما می‌رود. حنا از این قضیه سوءاستفاده می‌کند و می‌خواهد خودش را بیشتر در دل خسرو جا کند. خسرو خودش را گناهکار می‌داند و از این قضیه ناراحت است.

حنا اما داستان را طور دیگری برای بازپرس تعریف می‌کند. حنا در ابتدا فقط برای امضا گرفتن به سمت خسرو می‌رود و این خسرو است که به حنا اظهار عشق می‌کند. حنا به خسرو گوشزد می‌کند که زن و فرزند دارد. خسرو شماره‌اش را به حنا می‌دهد و در آخر پیروز می‌شود و حنا به خسرو علاقه‌مند می‌شود اما حنا هنوز برای اینکه خسرو زن و فرزند دارد، دو دل است. حنا دانشجوی شهرستانی است و سرپرست خوابگاهش (با بازی بهناز جعفری) از ارتباط حنا با این خوانندهٔ مشهور مطلع می‌شود و او را از خوابگاه اخراج می‌کند. پدر تینا چون خسرو را در قضیهٔ تصادف و به کما رفتن دخترش مقصر می‌داند، با وکالتی که تینا برای اموالش قبل از به کما رفتنش به پدرش داده، می‌خواهد تمام اموال را از خسرو بگیرد. خسرو به‌شدت عصبانی است و اموالش را نابود شده فرض می‌کند. خسرو بعد از اخراج حنا از خوابگاه، به حنا پیشنهاد می‌کند که به خانه‌اش بیاید و پرستار تینا شود. تینا از کما بیرون می‌آید و خسرو برای حنا خانه‌ای اجاره می‌کند تا حنا بیشتر از این معذب نباشد... تا اینکه تینا ساعت چهار ظهر با ضربات چاقو به قتل می‌رسد.

خسرو به زندان می‌افتد و در زندان خودکشی می‌کند. حنا با خسرو ملاقات می‌کند و ناگهان بعد از آن ملاقات، به دلیل عشق زیاد به خسرو اقرار می‌کند که تینا را کشته است. بعد از شهادت حنا در دادگاه، خسرو می‌گوید که تقاضای قصاص دارد و حنا زنی شیطانی است که او را گول‌زده است. همین‌جا است که حنا از گفته‌اش پشیمان می‌شود و می‌گوید که دروغ گفته است. حنا تقاضا دارد با حضور خسرو با خانوادهٔ تینا ملاقات کند و تمام حقایق را بگوید اما سکوت می‌کند و در آخر هم اعدام می‌شود.

بازپرس پرونده بازهم به قتل تینا توسط حنا مشکوک می‌شود و می‌داند که حنا به خاطر عشق شدیدش به خسرو این اقرار را کرده و خسرو خودش قاتل است ولی کاری نمی‌تواند بکند.

کارگردان فیلم نیز در سکانس اعتراف حنا به قتل تینا، صحنه‌ای خیالی را نشان بیننده می‌دهد. صحنه‌ای که در آن تینا روی تخت نیست و حنا با ضربهٔ چاقو (که چاقویی هم در این صحنه وجود ندارد و همهٔ ضربات درواقع حرکات دوربین است)، فردی خیالی را می‌کُشد. این صحنه آن‌قدر زیبا از کار درآمده که بی‌شک یکی از بهترین صحنه‌های فیلم است.

از فیلم‌برداری بسیار خوب «پیمان شادمانفر» نمی‌توان گذشت، طوری که در بعضی از صحنه‌ها، فیلم‌برداری بیشتر از عناصر دیگر در این فیلم نمود پیدا می‌کند. از نقاط قوت دیگر این فیلم موسیقی بسیار خوب «کارن همایون‌فر» و طراحی صحنهٔ فیلم است. بازی «طناز طباطبایی» در هر دو دیدگاه (قربانی و اغواگر) بسیار خوب و باورپذیر از کار درآمده است. «نوید محمدزاده» هم در نقش یک خوانندهٔ بسیار عصبی و برون‌گرا به‌خوبی ایفای نقش کرده است.

خشم و هیاهو فیلمی است که شاید بتوان گفت قربانی اکران فیلم‌های پر سروصدا و تجاری این روزهای سینما شده است؛ فیلم‌هایی نظیر ابد و یک روز، بادیگارد، 50 کیلو آلبالو، من سالوادور نیستم و ... .

«خشم و هیاهو» فیلمی بدون عیب نیست و شاید ازنظر منتقدان و مخاطبان پیگیر سینما، عیب‌های فیلم بیشتر از حُسن‌های فیلم نمود پیدا کرده است. این فیلم اگر فیلم‌نامهٔ قوی‌تری داشت مطمئناً موفق‌تر از این بود. به‌طورکلی می‌توان گفت که یکی از مشکلات اساسی فیلم شاید همین فیلم‌نامه‌اش باشد، اما نمی‌توان از چند سکانس درخشان فیلم (صحنهٔ نشان دادن قتل خیالی تینا به دست حنا، صحنهٔ تصادف تینا با ماشین و ...) به‌راحتی گذشت. فیلمی که با تمام نقاط ضعفش نوید یک کارگردان آینده دار را در سینمای ایران می‌دهد.


 

نخستین بانک مقالات ادبی، فرهنگی و هنری چوک

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/11946-01.html

داستان های حرفه ای ادبیات ایران و جهان را از اینجا دانلود کنید.

http://www.chouk.ir/downlod-dastan.html

دانلود ماهنامه‌هاي ادبيات داستاني چوك و فصلنامه شعر چوک

http://www.chouk.ir/download-mahnameh.html

دانلود نمایش رادیویی داستان چوک

http://www.chouk.ir/ava-va-nama.html

دانلود فرم ثبتنام آکادمی داستان نویسی چوک

http://www.chouk.ir/tadris-dastan-nevisi.html

فعاليت هاي روزانه، هفتگي، ماهيانه، فصلي و ساليانه كانون فرهنگي چوك

http://www.chouk.ir/7-jadidtarin-akhbar/398-vakonesh.html

بانک هنرمندان چوک صحفه ای برای معرفی شما هنرمندان

http://www.chouk.ir/honarmandan.html

شبکه تلگرام کانون فرهنگی چوک

https://telegram.me/chookasosiation

اینستاگرام کانون فرهنگی چوک

http://instagram.com/kanonefarhangiechook

بخش ارتباط با ما برای ارسال اثر

http://www.chouk.ir/ertebat-ba-ma.html

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692