فراتر از نگاه «محمدهاشم اکبریانی»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

فراتر از نگاه «محمدهاشم اکبریانی»

در مورد زندگی حرفه‌ای و اجتماعی خانم بهبهانی حرف‌های زیادی گفته شده است، موضوعی که در این بین برای من با اهمیت است پرداخت به زندگی خصوصی و رفتار ایشان می‌باشد.

با شروع کار پروژه‌ی تاریخ شفاهی، آشنایی و ملاقات من با خانم بهبهانی نیز شکل گرفت و توانستم از نزدیک با سبک زندگی ایشان آشنا شوم. وقتی وارد خانه می‌شدم، فضایی ساده، صمیمی، مرتب و پر انرژی مرا در بر می‌گرفت. خانم بهبهانی شخصیتی بسیار مهربان و فروتن داشت و موقعیت و شهرتش را به رخ هیچ‌کس نمی‌کشید.

با اینکه در اواخر عمر بینایی‌اش را از دست داده بود، از کارها و فعالیت‌های شخصی و خانگی غافل نمی‌شد و همیشه عنوان می‌کرد که دوست دارم دست پخت خودم را بخورم. به نظافت و زیبایی محیط زندگی‌اش اهمیت فوق‌العاده‌ای می‌داد و حتی اگر بدون وقت قبلی به خانه‌اش می‌رفتم، همه چیز مرتب و آراسته بود. با اینکه خانم بهبهانی در اواخر عمر دچار مشکل بینایی شده بود، اما به خوبی توانسته بود با این مسئله کنار بیاید و با انگیزه‌ی تمام به فعالیت‌های فردی و اجتماعی خود ادامه دهد. بدون آنکه نیازمند ترحم و دلسوزی کسی باشد، هر جا که واقعاً لازم بود بدون هیچگونه ناراحتی از دیگران کمک می‌خواست. یادم می‌آید یک روز که سوار اتوبوس بودم، خانم بهبهانی را با حالتی مردد در خیابان دیدم. از راننده خواستم که نگه دارد تا او را هم سوار کنیم، اما او گفت که نمی‌تواند در وسط خیابان اتوبوس را نگه دارد. بعداً که خانم بهبهانی را دیدم و ماجرا را برایش تعریف کردم، با کمال خونسردی گفت که اکثراً تنها دنبال کارهایش می‌رود و اگر در خیابان یا جایی دیگر نیاز به کمک داشته باشد، به راحتی از مردم کمک می‌گیرد.

نکته‌ی دیگری که می‌توانم درباره‌ی شخصیت خانم سیمین بهبهانی عنوان کنم، جسارت و شجاعت کم نظیر او است. من همیشه معتقدم که فاصله‌ی زیادی بین شجاعت و حماقت وجود دارد. خیلی از آدم‌ها فرق بین این دو را نمی‌دانند و شجاعت‌شان عین حماقت است. اما شجاعت خانم بهبهانی همواره توأم با منطق و عقلانیت بود و هرگز رفتاری احساساتی و غیر منطقی از خود نشان نمی‌داد، حتی اگر در برخی مواقع شجاعت خود را با احساس در می‌آمیخت، این احساس نیز تابع عقل و منطق بود. جسارت خانم بهبهانی تا به حدی بود که با شخصیت زنانه‌ی او نیز پیوند یافته بود، سیمین بهبهانی واقعاً زن بود و علاوه بر اینکه این زنانگی را در اشعارش نمایان می‌ساخت، در زندگی شخصی خود نیز پایبند آن بود. بر خلاف بسیاری که امروزه معتقد‌اند فعالیت‌های هنری و ادبی با فعالیت‌های خانه داری منافات دارد، سیمین بهبهانی همواره حتی در اواخر عمر می‌کوشید، محیطی مرتب و پاکیزه برای زندگی خود فراهم آورد.

علاوه بر این‌ها، او همیشه مخالف جامعه‌ی مرد سالار بود و حتی در همین مجموعه‌ی (تاریخ شفاهی) نیز از مادرش انتقاد می‌کند که چرا با وجود دانش و فرهنگ در خور، هرگز نتوانسته است در برابر روحیه‌ی مرد سالار پدرش مقاومت کند. البته باید توجه داشت که مبارزه با مرد سالاری به معنای مبارزه با مردان نیست.

خود خانم بهبهانی همواره تأکید داشت که هیچ گاه با مردان مشکلی ندارد بلکه مسئله‌ی اصلی او سیطره‌ی مرد سالاری بر پهنای جامعه است.

منتشر شده در فصلنامه هشتم شعر چوک، یادنامه سیمین بهبهانی


 

نخستین بانک مقالات ادبی، فرهنگی و هنری چوک

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/11946-01.html

داستان های حرفه ای ادبیات ایران و جهان را از اینجا دانلود کنید.

http://www.chouk.ir/downlod-dastan.html

دانلود ماهنامه‌هاي ادبيات داستاني چوك و فصلنامه شعر چوک

http://www.chouk.ir/download-mahnameh.html

دانلود نمایش رادیویی داستان چوک

http://www.chouk.ir/ava-va-nama.html

دانلود فرم پیش ثبتنام آکادمی داستان نویسی چوک

http://www.chouk.ir/tadris-dastan-nevisi.html

فعاليت هاي روزانه، هفتگي، ماهيانه، فصلي و ساليانه كانون فرهنگي چوك

http://www.chouk.ir/7-jadidtarin-akhbar/398-vakonesh.html

بانک هنرمندان چوک صحفه ای برای معرفی شما هنرمندان

http://www.chouk.ir/honarmandan.html

شبکه تلگرام کانون فرهنگی چوک

https://telegram.me/chookasosiation

اینستاگرام کانون فرهنگی چوک

http://instagram.com/kanonefarhangiechook

بخش ارتباط با ما برای ارسال اثر

http://www.chouk.ir/ertebat-ba-ma.html

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692