یادداشت های روزانه جشنواره فیلم فجر/ فیلم بارکد : همان همیشگی/ سپیده ابرآویز

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

1. بارکد فیلم خوبی است ، برای رونقزگیشه. فیلم مناسبی است برای اکران نوروز اما فیلم تکان دهنده ای نیست .
2. مصطفی کیایی در  خط ویژه یک فیلم تکان دهنده می سازد .فیلمی که همه چیزش تازه است ، حرف تازه ای دارد ، قالب تازه ای دارد و روایت آدم هایی است که در روزگار خود دنبال کارهای تازه اند

3. کیایی در هصریخبندان هم چنان به این تازگی قایل است .باز رابطه های تازه را رو می کند ، قالب تازه را و...
4.اما بارکد فیلم خوب غیر تازه ای است.غیر تازه قطعا واژه تازه ای است و من در اوردی ، اما معنایش در یک کلام همان همیشگی را تکرار کردن است.
5.اینکه فیلم های کیایی جوان است ، روابطش جوان است ، اصطلاخات و دیالوگ هایش جوان است ، کارگردانی اش جوان است و از جای جایش موج و انرژی جوانی می بارد ، قطعی و مسلم است .
6. اما اینکه این جوانی به شیوه همان همیشگی تکرار شود چقدر قابل دفاع است؟  پاسخ قاطعی ندارد .
7. اینکه همیشه فیلم هایی بسازی که تکنولوژی بکی از المان های اصلی اش باشد بد نبست ، دوست داشتنی است ، همذات پنداری از پیش تضمین شده ای با مخاطب جوان برقرار می کند اما حرف تازهای به سینما اضافه می کند؟
8.کیایی در بارکد این بار هم قصه درگیری های اجتماعی چند جوان را روایت می کند
درگیرهایی که حاصل مشتی نشدن های تحمیلی است که جوان های فیلم هیچ نقشی در شکل گرفتنش ندارند .همه چیز از نابسامانی های اجتماعی می اید.از بی پولی ، بیکاری ، بی انگیزگی و.. .که مبتلا به جوان های امروز است.
9.کیایی این بار هم مثل خط ویژه و عصریخبندان از روایت پازلی و شکست زمان استفاده می کند . آیا قراز است این را به تا همیشه به عنوان یک سبک(( کیاییسم )) بپذیریم یا چون کیایی مطمین است که این سبک جواب می دهد ریسک تجربه تازه ای را نمی پذیرد ؟
10 . بارکد فصه جوان هایی است که پای رفاقت شان ایستاده اند و دنبال القای مفهومی هستند که در پایان فیلم مشخصا و مستقیم به آن اشاره می شود :جوان های امروز به این راحتی گول نمی خورند ، نه اعتماد می کنند و نه قابل اعتماند .
11. بازیگران بارکد این بار نیز دوست داشتنی اند ، گرم بازی می کنند ، باورپذیر حرف می زنند و شیرین رابطه می سازند.
بهرام رادان ، محسن کیایی و سحر دولتشاهی تیم جذابی هستند برای تکرار همان فرمول همیشگی کیایی.برای اینکه ما نماینده جوان هایی هستیم  بسیار شبیه به شمایی که روی صندلی سینما نشسته اید و تماشا می کنید.
12. ورود کیایی به قصه با حضور بهرام رادان در دفتر رضا کیانیان و پیدا کردن صرفا بهانه ای برای روایت ،شروع رفت و برگشت ها باز هم به شیوه همان همیشگی منطق داستانی مناسبی ندارد و شاید اگر حذف می شد هم همان نتیجه نهایی دلخواه فیلمساز میسر می شد.
13.خلق لحظات فانتزی _کاریکاتوری از   مافیای قاچاق مواد مخدر و خلق شخصیت  لورل هاردی وار از رادان و محسن کیایی دوست داشتنی است اما فقط دوست داشتنی است و کمک می کند یک بار دیگر یادمان نرود سینما گاه وسیله سرگرمی است .
14.کیایی قطعا فیلم موفقی برای سرگرم کردن مخاطب و به خصوص مخاطب جوانش ساخته است اما کار متفاوتی از خط ویژه یا عصر یخبندان نساخته و از آن عبور جدی نکرده است .
15 . بارکد قطعا خوب می فروشد ؛ سینما را شلوغ می کند ، کسی از خریدن بلیطش احساس غبن نمی کند و همه این ها جای تقدیر دارد.چون سینمای ایران نیاز به نجات دارد.چقدر خوب که نجات دهنده در گور نخفته باشد.

سپیده ابرآویز /بهمن 94

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692