مشاهیر متولد دی‌ماه «مائده مرتضوی»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

مشاهیر متولد دی‌ماه «مائده مرتضوی»

حسین محی‌الدین الهی قمشه‌ایفیلسوف، ادیب، مترجم و نویسنده معاصر ایرانی است. وی در 14 دی‌ماه 1318 در تهران متولد شد. تحصیلات ابتدایی، متوسطه و دانشگاهی را به ترتیب در دبستان دانش، دبیرستان مروی و دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران به پایان برد و نیز تحصیلات حوزوی و سنتی را نزد پدر، استاد فقید مهدی الهی قمشه‌ای و استادان دیگر دنبال کرد. سپس به کار تدریس در دانشگاه تهران و سایر مراکز آموزش عالی در داخل و بعدها خارج کشور پرداخت و درکنار آن به تالیف وترجمه در زمینه عرفان و ادبیات و زیبایی شناسی مشغول شد. وی قریب یک سال نیز ریاست کتابخانه ملی ایران را دارا بود.

هدف مهم زندگی الهی قمشه‌ای، آشنا نمودن انسان‌ها با لذت‌های متعالی ست که از زیبایی، دانایی و نیکویی سرچشمه می‌گیرند. وی این لذات را مائده‌های آسمانی و غذای روح می‌داند. قلمرو لذات متعالی، ادبیات، هنر و اخلاق است و هموار کردن راه رسیدن به این لذات از طریق ادبیات ارزنده کلاسیک، هدفی است که الهی قمشه‌ای دنبال می‌کند و در آثار وی منعکس گردیده است.

فهرست برخی آثار مکتوب:

گزیده فیه مافیه (مقالات مولانا)، گزیده منطق الطیر عطار

شرح گلشن راز شیخ محمود شبستری، ترجمه گزیده سخنان شکسپیر، مقدمه و تصحیح دیوان حافظ، گنجینه آشنا:365 روز در صحبت شاعران پارسی گو و...

احمد اعطاملقب به احمد محمود نویسنده معاصر ایرانی است. وی از پیروان مکتب رئالیسم اجتماعی است. احمد محمود 4 دیماه 1310 در اهواز متولد شد. پس از اتمام تحصیلات متوسطه به دانشکده افسری ارتش راه یافت. پس از کودتای 28 مرداد سال 1332 بازداشت شد. احمد نه توبه نامه‌ای امضاکرد نه به همکاری با حکومت پهلوی تن داد به همین دلیل مدت زیادی را در زندان سپری کرد. مشکل ریوی که در نهایت به مرگش منجر شد یادگار دوران حبس اوست.

داستان و داستان‌نویسی یار و یاور همیشگی احمد محمود در تمام دوران زندگیش بود. در زندان، در تبعید، در خانه‌نشینی تحمیلی‌اش. تنها چیزی که به او آرامش می‌داد نوشتن بود وبس.

رمان "مدارصفر درجه" رمانی سه جلدی است. او این رمان را در سال 1372 چاپ کرد. موضوع این رمان، وقایع انقلاب ایران است. و حوادث آن در شهر اهواز رخ می‌دهد. شخصیت اصلی این کتاب، باران نام دارد. این رمان به عنوان رمان برگزیده بیست سال ادبیات داستانی انتخاب شد.

"همسایه‌ها" نام رمانی دیگر از احمد محمود است. این کتاب در سال 1353 و در زمان محمدرضا شاه و بعد انقلاب 57 ممنوع‌الچاپ اعلام گردید. داستان رمان، نگاهی به زندگی پایین‌ترین طبقات مردم ایران دارد. زمان داستان در دوره ملی شدن صنعت نفت به رهبری دکتر مصدق است و گرایش‌های ذهنی و سیاسی نویسنده به صورتی کاملاً پررنگ درمتن داستان به چشم می‌خورد.

داستان در نهایت با کودتای 28 مرداد به پایان می‌رسد. هر چند در هیچ یک از مراحل داستان، وقایع سیاسی و تاریخی ملی شدن صنعت نفت به صورت مستقیم به چشم نمی‌خورد و تنها بازتاب آن‌ها در میان مردم طبقه پایین کشور دیده می‌شود. رمان همسایه‌ها در زمره آثار برجسته ادبیات معاصر ایران شمرده می‌شود.

رمان"درخت انجیر معابد" کتابی دیگر از محمود است که جایزه بهترین رمان در اولین دوره جایزه هوشنگ گلشیری را از آن خود کرد.

احمد محمود در اواخر عمر دچار بیماری تنگی نفس شد. وی روز جمعه 12 مهر ماه 1381 به دنبال یک دوره بیماری ریوی در بیمارستان مهراد در تهران درگذشت و در امامزاده طاهر کرج به خاک سپرده شد.

مجموعه داستان‌ها: مول 1338، دریا هنوز آرام است 1339، غریبه‌ها 1352، از مسافر تا تبخال 1371

رمان‌ها: همسایه‌ها 1353، داستان یک شهر 1360، زمین سوخته 1361، مدار صفردرجه 1372، درخت انجیر معابد 1379

ژوزف رودیارد کیپلینگنویسنده انگلیسی برنده جایزه نوبل ادبیات بود. وی در 30 دسامبر 1865 در بمبئی متولد شد. در 1871 برای تحصیل به انگلستان رفت. از سال 1882 تا 1889 به روزنامه نگاری پرداخت و کم کم به داستان نویسی گرایش پیدا کرد. در سال 1886 هفت جلد کتاب منتشر نمود. کتاب جنگل و کتاب دوم جنگل شهرات به سزایی برای او رقم زد و جوایز بسیاری به او تعلق گرفت.

وی در سن 43 سالگی در سال 1907 برنده نوبل ادبیات شد. در میان برندگان نوبل ادبی تا سال 1993 وی جوان‌ترین بود. آکادمی سوئد، علت انتخاب وی را قدرت مشاهده و تخیل پیشرو و اثر به اوج رسیده مفاهیم و هنر توصیف کرد که وجه بارز آفرینش‌های این نویسنده برجسته است را ذکر کرد.

نوشته های کیپلینگ، تاثیری به سزا بر هم میهنانش داشت. بویژه آن که در اشعار حماسی‌اش از وطن دوستی، محبت، مهر ورزی و عطوفت به دیگران به زبان ساده و بس روان ستایش می‌کرد. داستان‌های کوتاهش نیز بسیار نغز و دلکش است.

ژوزف کیپلینگ در 18 ژانویه 1936 جان سپرد و پس از انجام تشییع جنازه ملی در کلیسای وست مینستر به خاک سپرده شد.

آثار: از دریا به دریا، کتاب جنگل، کتاب دوم جنگل، مجموعه موجودات، وام‌ها و اعتبارها، کیم، هفت دریا و...

ادگار آلن پونویسنده سبک وحشت و فانتزی و چامه‌سرای آمریکایی بود. عمده شهرت پو به دلیل داستان‌های ترسناک با درون مایه گوتیک وی است. او از پیشروان این سبک ادبی در ادبیات مدرن است.

آلن پو در 19 ژانویه 1809 در بوستون آمریکا به دنیا آمد. وی پس ازمرگ مادرش از طرف تاجر ثروتمندی به نام جان آلن به فرزندی پذیرفته شد. پو در 1826 تحصیلات دانشگاهی‌اش را ناتمام گذاشت و به شعر و ادب روی آورد. وی در سال 1833 برای داستان "دست خط مکشوف در یک تنگ" برنده جایزه مسابقه روزنامه فیلادلفیا گشت. و به دنبال آن فعالیت خود را در مجله ساترن لیترری مسنجر آغاز نمود. و تنها در یک سال، 37 مقاله تحقیقی درباره کتاب‌های آمریکایی و نه داستان و چهار منظومه وتعداد فراوانی نقد ادبی در آن انتشار داد.

پو در داستان‌های کوتاه خویش مانند "قتل در خیابان مورگ" و "راز ماری روژه" توانایی ویژه‌ای از خود نشان داد. او در مورد داستان کوتاه معتقد بود که باید بتوان آن را در یک نشست خواند. به نظر او کوتاهی، کیفیت و صرفه جویی در واژه‌ها از صفات مهم داستان خوب هستند. آلن پو در داستان‌هایش از هر دو امکان خیال‌پردازی و واقعیت بهره می‌برد و حتی در داستان‌های خیالی‌اش به طرح موضوعات علمی و فلسفی هم می‌پردازد. در داستان‌های جنایی، وی به هراس‌های باستانی بشر مانند زنده به گوری، بازگشت مردگان و امثال آن‌ها می‌پردازد. در عین حال داستان‌های او خالی از طنز نیستند.

آلن پو از بنیان‌گذاران داستان کوتاه به مثابه یک فرم ادبی و همین‌طور از بنیان گذاران گونه‌های پلیسی، علمی تخیلی و وحشت شمرده می‌شود. چهره هولناک و همیشه حاضر مرگ و احساس گناه گریز‌ناپذیر قهرمانان پو، پیش درآمدی است برای آنچه بعدها، داستایوفسکی در جنایات و مکافات تکمل می‌بخشد. آثار: روبند سرخ مرگ، گروتسک و عربسک، گربه سیاه، قلب افشاگر، صندوق آمونتیلادو، و...

آلن پو پس از مرگ همسرش به علت سل، به نابسامانی‌های روانی و بدنی دچار شد و سرانجام در 1849 درگذشت.

منابع: دانشنامه هنرو ادبیات گمانه زن

وبسایت رسمی دکتر حسین الهی قمشه‌ای

citytomb.com

ویکی پدیا.

 

نخستین بانک مقالات ادبی، فرهنگی و هنری چوک

 

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/11946-01.html

 

داستان های حرفه ای ادبیات ایران و جهان را از اینجا دانلود کنید.

 

http://www.chouk.ir/downlod-dastan.html

 

دانلود ماهنامه‌هاي ادبيات داستاني چوك و فصلنامه شعر چوک

 

http://www.chouk.ir/download-mahnameh.html

 

دانلود نمایش رادیویی داستان چوک

 

http://www.chouk.ir/ava-va-nama.html

 

دانلود فرم پیش ثبتنام آکادمی داستان نویسی چوک

 

http://www.chouk.ir/tadris-dastan-nevisi.html

 

فعاليت هاي روزانه، هفتگي، ماهيانه، فصلي و ساليانه كانون فرهنگي چوك

 

http://www.chouk.ir/7-jadidtarin-akhbar/398-vakonesh.html

 

بانک هنرمندان چوک صحفه ای برای معرفی شما هنرمندان

 

http://www.chouk.ir/honarmandan.html

 

شبکه تلگرام کانون فرهنگی چوک

 

https://telegram.me/chookasosiation

 

اینستاگرام کانون فرهنگی چوک

 

http://instagram.com/kanonefarhangiechook

 

بخش ارتباط با ما برای ارسال اثر

 

http://www.chouk.ir/ertebat-ba-ma.html

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692