مشاهیر متولد آبان ماه «مائده مرتضوی» / اختصاصی چوک

چاپ تاریخ انتشار:

مشاهیر متولد آبان ماه «مائده مرتضوی»

محمد اقبال لاهوریزاده 18 آبان ماه 1256 درگذشته 1 اردیبهشت 1317، شاعر فیلسوف سیاستمدار و متفکر مسلمان پاکستانی بود که اشعار زیادی نیز به زبان‌های فارسی و اردو سروده است. اقبال یکی از نامورترین و سرشناس‌ترین شاعر پارسی گوی غیر ایرانی است که نظیر شاعر بزرگی همانند بیدل دهلوی محبوبیت ویژه ای در ایران دارد.

از کل دوازده هزار بیت شعری که اقبال سروده هفت هزار بیت آن فارسی است. به همین خاطر است که دکتر شریعتی وی را ایرانی‌ترین خارجی خطاب کرده است.

اقبال لاهوری یکی از فیلسوفان بزرگ اسلام است که منبع فکرشان با قرآن ارتباط دارد.

برخی از آثار اقبال عبارت‌اند از:

علم الاقتصاد: نخستین کتاب درباره اقتصاد به زبان اردو در لاهور

اسرار خودی {منظوم فارسی}

اسرار بی خودی{منظوم فارسی}

جاوید نامه {منظوم فارسی}

احیای فکر دینی در اسلام {انگلیسی}

مهم‌ترین اثر علامه اقبال کتاب "تجدید بنای اندیشه دینی در اسلام" است که از هفت فصل تشکیل شده است.

جورج الیوتدر 22 نوامبر 1819 متولد شد. وی از رمان نویسان مشهور عصر ویکتوریا و ایجاد کننده روش آنالیز روان شناسی شخصیت‌های رمان‌های مدرن است.

"ماری آن ایوانس" نام مستعار مردانه جورج الیوت را برای خود برگزید تا اطمینان یابد آثارش مورد توجه جدی مخاطبان قرار می‌گیرند. اگر چه نویسندگان زن در آن زمان آزادانه نام اصلی‌شان را در آثار خود می‌نوشتند اما او می‌خواست تا تنها یک نویسنده داستان‌های عاشقانه نباشد.

ماری آن در سال 1851 به لندن آمد و به کار روزنامه پرداخت. وی با "چارلز دیکنز"، "جیمز فرود"، "هریت مارتینو" ملاقات کرد و رفاقتی نزدیک با "هربرت اسپنسر" فیلسوف برقرار کرد.

اولین اثر ادبی مهم او در سن 43 سالگی منتشر شد که ترجمه "زندگی مسیح" اثر "دیوید استرایوس" بود. اولین رمان کاملش در سال 1859 به نام "آدام بید" به چاپ رسید و مورد استقبال عمومی قرار گرفت.

معروف‌ترین رمان جورج الیوت،"میدل مارچ" است که نقطه عطفی در تاریخ رمان محسوب می‌شود. بعد از "جین آستن" هیچ نویسندهای به اندازه جورج الیوت در آثارش صریحاً به بیان مشکلات اجتماعی و انتقادهای سیاسی نپرداخته است. رمان‌های"افسانه جوبال" و "فلیکس هالت افراطی" منحصراً آثار سیاسی او هستند.

این نویسنده در عرصه تاریخ نیز دست به قلم بود و رمان تاریخی "رومولا" را که در آن فلورانس قرن پانزدهم را به تصویر کشیده است نوشت.

جورج الیوت هفت رمان و یازده کتاب شعر از خود به جای گذاشته است. این نویسنده روز 22 دسامبر 1880 بعد از دوسال درگیری با بیماری کلیوی در سن 61 سالگی درگذشت.

آثارمعروف وی عبارت‌اند از:

آدام بید

آسیاب رودخانه فلاس

سیلاس مارنر

میدل مارچ

دانیل دروندا

مارگارت میچل نویسنده معروف آمریکایی هشتم نوامبر 1900 در آتلانتای ایالت جورجیا به دنیا آمد. مارگارت با روزنامه‌های گوناگون آتلانتا همکاری داشت. درسال 1926 میچل کار نوشتن رمان تاریخی ومعروف "بربادرفته" را آغاز نمود. وی به تدریج قطعه‌های پراکنده را روی هم می‌انباشت و خصوصیات قهرمانان داستان را مشروح بیان می کردو به سبک زندگی آنان روشنی بیشتری می‌افکند چنان که ده سال بر سر آن کار کرد تا به پایانش رساند.

کتاب در بهار سال 1936 منتشر شد و پیروزی برق آسایی بدست آورد. در سال پس از آن یعنی 1937 رمان "برباد رفته" موفق به دریافت جایزه پولیتزر شد. این رمان به سرعت به 16 زبان زنده دنیا ترجمه گشت و در سال 1940 فیلم سینمایی بلندی بر اساس آن ساخته شد.

مارگارت میچل در 49 سالگی به هنگام گذر از کوچه ای در آتلانتا کامیونی او را زیر گرفت و پنج روز بعد در 16 آگوست 1949 در بیمارستان در گذشت.

منابع:

Fararu.net

Forum.98ia.com

Teeteel.ir

Tebyan.net

Ganjoor.net

ویکی پدیا.