مشاهیر متولد مهرماه «مائده مرتضوی»اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

گلی ترقی از آن جمله نویسندگانی است که دوست داری هر شب یکی دو داستان از او بخوانی. نویسنده‌ای که بسیار دقیق و زیبا توصیف می‌کند و می‌نویسد. گلی ترقی متولد 17 مهرماه 1318 در تهران است. ترقی از نوجوانی عاشق نویسندگی بود و می‌خواست داستان‌نویس شود. اولین قصه‌اش "میعاد" در مجله ادبی دانشگاهی منتشر شد که او در آن تحصیل می‌کرد.

 

اولین مجموعه داستانش به نام "من هم چگوارا هستم" در 1348 توسط انتشارات مروارید منتشر شد، پس از انقلاب راهی فرانسه گشت و داستان "بزرگ بانوی روح من" به فرانسه ترجمه شد. در سال 1985 این داستان به عنوان بهترین قصه سال در فرانسه انتخاب گردید.

گلی ترقی یکی از نویسندگان برتر ایران در زمینه نگارش داستان کوتاه است. آثار وی به جز کتاب "خواب زمستانی" به صورت داستان کوتاه هستند. داستان‌های کوتاه "بزرگ بانوی روح من"، "اتوبوس شمیران" و "خانه‌ای در آسمان" آثار قابل تامل او هستند. نثر ترقی، روان، سلیس و به دور از هرگونه پیچیدگی و تکلف است. و رمز موفقیت وی در جذب مخاطب همین نثر خودمانی است که گهگاه رنگ طنز نیز به خود می‌گیرد. کتاب "فرصت دوباره" مثالی خوب در این زمینه است.

آثار او: من هم چه گوارا هستم، خواب زمستانی، خاطره‌های پراکنده، جایی دیگر، دو دنیا، فرصت دوباره، عادت‌های غریب آقای الف (در ایران منتشر نشده است)

ابراهیم گلستان کارگردان، داستان‌نویس، مترجم، روزنامه‌نگار و عکاس ایرانی متولد 26 مهر 1301 در شیراز است. آثار مکتوب وی از سبکی خاص برخوردار است. بسیاری سبک نویسندگی وی را تاثیر پذیرفته از داستان‌های کوتاه "ارنست همینگوی" می‌دانند. گلستان از زمره نخستین نویسندگان معاصر ایرانی معرفی می‌شود که برای زبان داستانی و استفاده از نثر آهنگین در قالب‌های داستانی نوین، اهمیت قایئل شد و به آن پرداخت. از این جهت نقش او در سیر پیشرفت داستان معاصر فارسی قابل توجه است. از دیگر ویژگی‌های داستان‌نویسی گلستان، خلق مجموعه‌های داستانی مرتبط است که در غرب سابقه‌ای طولانی دارد. شاید بتوان گفت این سبک نوعی جدید از ادبیات کلاسیک ایران مانند منطق الطیر است. در داستان‌های مرتبط این ارتباط از طریق درون مایه، شخصیت‌های داستانی یا ساختارهای مشابه شکل می‌گیرد. گلستان در سال 1340 برای فیلم "یک آتش" موفق به دریافت مدال برنز از جشنواره ونیز شد. وی اولین کارگردان ایرانی است که برنده‌ی یک جایزه بین‌المللی برای فیلمی مستند شده است.

برخی از آثار وی عبارت‌اند از: جوی و دیوار و تشنه (10 داستان)، اسرار گنج دره جنی، مدومه (3 داستان)، خروس (داستان بلند)، آذر ماه آخر پاییز (7 داستان)، شکار سایه (4 داستان)

محمدرضا شفیعی کدکنی 18 مهر ماه 1318 در کدکن که آن زمان بخشی از شهرستان نیشابور بود متولد شد. پدرش از عالمان حوزه علمیه مشهد بود و مادرش زنی فاضل و اهل شعر. شفیعی پانزده سال از نوجوانی و جوانی‌اش را در حوزه‌های علمیه خراسان سرگرم فراگیری بود و خودش در این باره می‌گوید: "من از اینکه مدرسه نرفتم بسیار خوشحالم، یعنی می‌فهم یک نوع عنایت الهی بود... من اگر به شیوه معمول مدرسه می‌رفتم مسلماً این مایه که به فرهنگ اسلامی مربوط است هرگز نداشتم."

شفیعی در کنار علم‌آموزی‌اش در حوزه علمیه، از دانشگاه فردوسی مشهد فوق لیسانس زبان و ادبیات فارسی دریافت کرد و بعد از آن از دانشگاه تهران مدرک دکتری‌اش را اخذ نمود.

شفیعی سرودن شعر را از جوانی به شیوه قدمایی آغاز کرد و پس از چندی به سبک نیما یوشیج روی آورد. با کتاب "در کوچه باغ‌های نیشابور" به شهرت رسید. کدکنی از جمله شاعران اجتماعی است. او در اشعار خود تصویری از جامعه ایرانی در دهه‌های 40 و 50 ارائه می‌کند.

کدکنی آثار پر ارزشی چون اسرار التوحید، مصیبت‌نامه، الهی‌نامه، منطق‌الطیر و... را تصحیح نموده است. او از اندک محققین تاریخ و ادب پارسی است که به تاریخ کرامیه پرداخته و کتابی در این باب فراهم کرده است.

کتاب‌های دیگر او مانند موسیقی شعر، صور خیال، ادوار شعر فارسی و زمینه‌های اجتماعی شعر فارسی امروز از کتاب‌های کلاسیک نقد ادبی محسوب می‌شوند. تخلص شفیعی در شعر، م.سرشک است. دکتر شفیعی کدکنی از سال 1348 تاکنون به درخواست دانشگاه تهران، استاد دانشگاه تهران می‌باشند.

کتاب شناسی:

مجموعه اشعار: زمزمه‌ها، شبخوانی، از زبان برگ، بوی جوی مولیان، هزاره دوم آهوی کوهی و...

آثار نظری و ترجمه: صور خیال در شعر فارسی، تصحیح تاریخ نیشابور نوشته حاکم نیشابوری، مقدمه تصحیح و تعلیقات مختارنامه، ترجمه آوازهای سندباد سروده عبدالوهاب البیاتی، ترجمه تصوف اسلامی و رابطه انسان و خدا نوشته رینولد نیکلسون.

ویلیام فاکنر یکی از بزرگ‌ترین و پر آوازه‌ترین نویسندگانی است که آمریکا به خود دیده است. نویسنده‌ای که با قلم بی‌نظیرش همواره حماسه انسان‌های معمولی ولی شگفت‌انگیز امریکا را روایت می‌کند. او همزمان صاحب حماسه هومر، شیوایی تولستوی و قدرت هوگو است تا با حماسه‌ای چون "خشم و هیاهو" که هر کس آن را می‌نوشت و دیگر هیچ نمی‌نوشت بی گمان یک نویسنده برتر بود. اما او آثار بسیاری با همان قدرت پدید آورده است.

ویلیام کاتبرت فاکنر در 25 سپتامبر سال 1897 میلادی در نیو آلبانی، می‌سی‌سی‌پی به دنیا آمد. کار نویسندگی را با فیلم‌نامه و نمایشنامه آغاز نمود. از دهه بیست میلادی تا شروع جنگ جهانی دوم 13 رمان و تعداد زیادی داستان کوتاه منتشر کرد. مجموعه این آثار او را به شهرت رساند و در نهایت منجر به دریافت جایزه نوبل در سال 1949 گردید.

فاکنر در سبک‌های گوناگونی شامل رمان، داستان‌کوتاه، نمایشنامه، شعر و مقاله صاحب اثر است. شهرت وی عمدتاً به خاطر رمان‌ها و داستان‌های کوتاهش است. "حکایت" و آخرین رمان او "چپاول‌گران" برنده جایزه پولیتزر شدند. در سال 1998 موسسه کتابخانه نوین، رمان خشم و هیاهو را ششمین کتاب در فهرست صد رمان برتر انگلیسی قرن بیستم قرار داد. رمان "گور به گور" و "روشنایی در ماه اوت" هم در این فهرست قرار دارند. بیشتر کتاب‌های فاکنر توسط مترجمانی چون "صالح حسینی" و "نجف دریابندری" به فارسی برگردانده شده‌اند.

مهم‌ترین ویژگی رمان "خشم و هیاهو" در همین عبارت کوتاه فاکنر نهفته است "اینکه با این رمان می‌توان یاد گرفت که چطور کتاب خواند" خشم و هیاهو، کارکردهای تازه‌ای از رمان و رمان‌خوانی به خواننده معرفی می‌کند. می‌آموزد که رمان، روایت، دیالوگ و شخصیت‌ها می‌توانند کارکردها و ویژگی‌های فرای تعاریف معمول خود داشته باشند.

آنچه در آثار این نویسنده جلب توجه می‌کند، نخست، بدبینی شدید اوست. از خصوصیات دیگر او تشریح و نقاشی مناظر، کشتن و قطع اعضا و نظایر این‌هاست. فاکنر خواننده را در مقابل اجزای پراکنده موضوع و مسئله‌ای می‌گذارد که تعبیر و حل آن فقط پس از صحبت‌ها و مکالماتی که قطع شده و دوباره شروع می‌شود میسر می‌گردد.

ویلیام فاکنر در 6 ژوییه 1962، سه هفته پس از آنکه از اسب افتاد بر اثر سکته قلبی درآکسفورد می‌سی‌سی‌پی در گذشت.

برخی از کتاب‌هایش عبارت‌اند از:

پشه‌ها، سارتوریس، حریم، شکست ناپذیر، دهکده، برخیز ای موسی، مزاحم درخاک، نخل‌های وحشی.

اسکار وایلد نویسنده، شاعر، نمایشنامه نویس و نویسنده داستان‌های کوتاه ایرلندی بود. وی در 16 اکتبر سال 1854 میلادی در شهر دوبلین ایرلند متولد شد. پدرش چشم‌پزشک مخصوص ملکه بود و مادرش جین وایلد شاعری سرشناس و مترجم اثار الکساندر دوما و لامارتین بود.

اسکار وایلد تاثیرات زیادی روی بیشتر نمایشنامه و رمان‌نویسان پس از خود گذاشته است. او راوی شگفت انگیزی است و به دلیل سخنان هوشمندانه و کنایه‌دارش شهرت داشت. امروزه همه کتاب‌هایش را می‌خوانند و لذت می‌برند اما در زمان حیاتش این‌گونه نبود. وی در سال 1895 طی دادگاهی متهم به هم‌جنس‌گرایی و دو سال زندان شد. این مسئله در بدنامی و طرد شدن وی از سوی جامعه و هم‌چنین مرگ زود رس وی دخیل بود. مردم دهه هشتاد، کتاب "تصویر دوریان گری" را پر از ایده‌های شیطانی می‌دانستند. اسکار وایلد جایی نوشته بود "کتاب‌ها محتوای خوب یا بد ندارند آن‌ها یا خوب نوشته شده‌اند یا بد".

کتاب معروف دیگر وی "شاهزاده خوشبخت" است. مضمون اکثر داستان‌های این مجموعه این است که انسان از طریق عشق ورزیدن به دیگران می‌تواند انسان بودنش را ثابت کند و به زیبایی درونی برسد. اسکار وایلد، داستان "بلبل و گل سرخ" را به تاثیر از اساطیر ایرانی و مخصوصاً اشعار حافظ نوشت.

اسکار وایلد در سال 1900 درعین گمنامی در شهر پاریس چشم از جهان فرو بست.

      آثار: تصویر دوریان گری، شاهزاده خوشبخت، خانه انار، روح کانترویل

      نمایشنامه: دوشس پادوا، سالومه، بادبزن خانم ویندرمیر، زن بی اهمیت، شوهر مطلوب، اهمیت ارنست بودن،

      اشعار: راونا، ابوالهول، چکامه زندان ردینگ.

هنری گراهام گرین رمان‌نویس، نمایشنامه‌نویس، منتقد ادبی سینمایی و نویسنده پرکار داستان‌های کوتاه انگلیسی (متولد 2 اکتبر 1904 و درگذشته 3 آوریل 1991) است. گرین تحصیل‌کرده آکسفورد است. اولین مجموعه شعر وی به نام "آوریل سرایی" در 1925 به چاپ رسید. وی مدتی در روزنامه‌های "ناتینگهام" و "تایمز" در لندن فعالیت می‌کرد. کتاب جاده‌های بی‌قانون وی مورد انتقاد شدید واتیکان واقع شد. در سال 1929 اولین رمان وی "مرد وسط" منتشر شد. کتاب "ترن استانبول" او را به شهرت رساند. نتیجه هفتاد سال قلم زدن او 64 کتاب است از جمله 28 رمان، 4 زندگی‌نامه خودنوشت، 3 سفرنامه، 4 مجموعه داستان کوتاه، 4 کتاب کودک، 8 نمایشنامه و 5 فیلمنامه.

گراهام گرین در سن 87 سالگی در سال 1991 در منزلش زندگی را بدرود گفت و در گورستان شهر کرسو سوییس به خاک سپرده شد.

برخی از رمان‌ها:

سفر بی بازگشت، اسلحه‌ای برای فروش، وزارت ترس، پایان رابطه، مرد دهم، مامور معتمد و ...

منابع:

سایت بیتوته

سایت جدید آنلاین

سایت کتابخانه ملی

سایت 1pezeshk.com

ویکی پدیا.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692