صبح روز پنجشنبه، دوازده شهریورماه سال یکهزار و سیصد و نود چهار، کتاب فروشی آینده با همکاری مجلۀ بخارا در بیست و نهمین نشست خود ، میزبان نگین یاوری بود ، دکتر شفیعی کدکنی و فاطمه معتمد آریا نیز از حاضرین جلسه بودند .
علی دهباشی : از خانم دکتر یاوری تشکر می کنم که دعوت کتاب فروشی آینده و مجله بخارا را پذیرفتند ، جلسه امروز ما کمی متفاوت تر با جلسات گذشته است ، ما امروز وارد حوزه تاریخ می شویم . ایشان تحصیلات دانشگاهیشان را در دانشگاه جرج تاون آغاز کردند ، در دانشگاه کلمبیا در رشته تاریخ دکتری گرفتند و کلیه مقالات و سخنرانی های ایشان حول موضوع " تاریخ تحول اندیشه سیاسی در قرون میانه " است در این زمینه هم دو کتاب و تعدادی مقاله نوشته اند ، رشته سخن را به دست ایشان می دهم تا قبل از اینکه وارد موضوع کتاب هایشان بشوند برایمان از قبل از ورودشان به دانشگاه کلمبیا و رشته تاریخ بگویند .
نگین یاوری ضمن تشکر از علی دهباشی ، جلسات دیدار و گفتگو و شب های بخارا را در راستای معرفی اهالی فرهنگ بسیار سودمند برشمرد و به شرح کوتاهی از محیط آکادمیکی که در آن پرورش یافته است ، پرداخت .
نگین یاوری : من به دبستان " حکمت " در خیابان یوسف آباد تهران می رفتم ، در دوره ما به تازگی مقطع راهنمایی در نظام آموزشی قرار داده شده بود ، تا آخر دوره راهنمایی همان جا بودم ؛ دوره دبیرستان را به مدرسه " ایران زمین " که یک مدرسه بین المللی بود ، رفتم و به عقیده من بهترین آموزش های ممکن در آن مدرسه ارائه می شد ؛ برخلاف جو حاکم که بیشتر دانش آموزان ترغیب می شدند تا در رشته های مهندسی و پزشکی تحصیل کنند، در این مدرسه به علوم انسانی بیشتر پرداخته می شد ، در واقع سیستمی دقیقاً برعکس سیستم دبیرستانی مانند " البرز ". از دبیرستان حکمت دیپلم بکلوریا گرفتم که در آن اساس برعلوم انسانی بود سپس به آمریکا رفتم که درس بخوانم و صد درصد می دانستم که می خواهم علوم سیاسی یا اقتصاد بخوانم ، ولی علوم سیاسی به نظرم بسیار ساده آمد و تصمیم گرفتم اقتصاد بخوانم ، به ایران بیایم و در وزارت خارجه کار کنم ، ازاین مطمئن بودم که چنین آینده ای خواهم شد ؛ لیسانس اقتصاد گرفتم ، اما اگر درس های تاریخ ، ادبیات و ... نبود من مطمئناً نمی توانستم این دوره را به اتمام برسانم . درس اقتصاد به اندازه کافی کلمه نداشت که من بتوانم بفهمم اقتصاد یعنی چه ؟! شانس آوردم که انقلاب شد ؛ این موضوع برای من خیلی جذاب بود و همچنین اینکه استاد تاریخ خاورمیانه دانشگاه جرج تاون زمانی که خودش دانشجو بوده در دبیرستان ایران زمین معلم تاریخ ما بود و این دو حادثه باعث شد که من رشته ام را عوض کنم و فوق لیسانسم را در رشته تاریخ معاصر در دانشگاه جورج تاون استادم به من گفت که اگر واقعاً می خواهی دلیل انقلاب ایران را بدانی باید تاریخ صدر اسلام را مطالعه کنی و جای آن هم جرج تاون نیست و بهتر است به کلمبیا یا هاروارد بروی ، چون اساتید این دانشگاه ها خودشان تاریخ ایران و صدر اسلام خوانده اند .
من با روی متحده و ریچارد بولت مصاحبه کردم و عاشق علاقه بولت به ایران شدم به همین دلیل کلمبیا را انتخاب کردم و در آنجا فوق لیسانس تاریخ صدر اسلام گرفتم . بعد از آن تز دکترایم را راجع به خواجه نظام الملک نوشتم که اگر مجوز بگیرد ، کتاب بعدی من هم در رابطه با بیوگرافی سیاسی او خواهد بود .
پس از آن مدیر مجله بخارا از ایشان خواست، با توجه به آن که کتاب های ایشان هنوز به فارسی ترجمه نشده است توضیح بیشتری درباره دو کتاب خود بدهد.
نگین یاوری در این باره چنین گفت:
کتاب نصیحت و سلطنت: نداهای پیامبرانه در ادوار میانه که انتشارات دانشگاه آکسفورد در 2014 منتشر کرد، با بهرهگیری فراوان و بررسی بخشهای گوناگون و متعارض در تفکر سیاسی در جهان اسلام به اصول و موازین عقالنی جهانشمولی اشاره میکند که اندرزنامههای قرون میانه در قالب شگردهای کلامی بیان میکردهاندو عنوان فرعی کتاب نکته محوری مورد بررسی آن را نشان میدهد: در زیرِ سطحی از داستانهای تاریخی، قصهها، تمثیلها و خوشامدگوییهایی که الگوی روایی تکرارشونده در بسیاری از این رسالههاست، موجی از احکام عقلانی محض در باره حکومت استوار بر عدل، زندگانی نیک و انسان برگزیده در جریان است.
برای نشان دادن اهمیت معیارهای عقلی در شکلگیری روساخت بدیعی اندرزنامهها منابع متعددی در کتاب مورد قرار گرفته که زمینۀ تحقیق بیشتر و مفصلتر در باره اندیشه سیاسی در سرزمینهای اسلامی را به وجود میآورد. من در این کتاب میخواهم بگویم که حقترین حرفی که طنین آن از ساختار روایی این اندرزنامهها به گوش میرسد این است که عدل و حق فرادست پادشاهند و اگر پادشاه بر نفس خویش حاکم نباشد و به عبارت دیگر اگر نفس پادشاه از خرد فرمان نبرد پادشاهی با عدل قرین نخواهد شد.
این کتاب بیشتر از آنچه شرایط خاص تاریخی را در نظر بگیرد و اندرزنامهها را بر همین اساس بسنجد به سراغ شگردهای روانی اندرزنامهها میرود و نظام تفکر مسترر در این اندرزنامهها را بر پایه همین شگردهای روانی مورد بررسی قرار میدهد. انگیزه گزینش این رویکرد در بررسی اندرزنامهها بازنگری مفروضاتی است که نظم موجود سیاسی جهان بر آن استوار است. آن چه ادعای سهلانگارانه غرب را در مورد مدرنیته ( و به تبع آن گسستگی تاریخی اندیشه سیاسی در جهان اسلام از گذشته آن) نابهنجار جلوه میدهد پیوند آشکار اندیشه سیاسی در دوران پیشامدرن در سرزمینهای مسلمان و مسیحی است. کتاب با قراردادن سنتهای اسلامی و مسیحی اندرزنامهنویسی در یک چارچوب واحد، بدون آن که به اولویت تأثیر یکی بر دیگری بپردازد، شگردهای روایی مشترک آنها را به نمایش میگذارد.
من خواستهام در این کتاب نشان بدهم که ناهمخوانیها و تضادهایی که در بیان رویدادهای تاریخی دیده میشود نه محصول ناآگاهی مؤلفین اندرزنامهها از حقایق تاریخی بلکه به دلیل فهم آنها از سرشت متنی است که به نگارش آن پرداختهاند.
موضوع مهمی که در پیوند با منطق مستتر در سنت روایی اندرزنامه در سرزمینهای خاورمیانه حائز اهمیت است رابطه میان سیاست عملی است و اصل عدم قطعیت در تاریخ که به تبع آن دگرگونیهای سیاسی، نه به عنوان تقدیرِ تاریخی محض، بلکه در مقام رویارویی با امر واقع و فرصتهایی که فراهم میکند مورد نظر قرار میگیرد. من میخواهم به این نکته اشاره کنم که اندرزنامهها در واقع دریچهای میگشودهاند برای تحت فرمان گرفتن تقدیر خنثی کردن اثرِ تصادف و بخت و شانس.
کتاب دیگری هم دارم با عنوان تفکر سیاسی جهانی در قرون وسطی: نگاهی دیگر به آیینههای شهریاران که انتشارات دانشگاه هاروارد در 2015 منتشر کرد.
این کتاب با یک پرسش شروع میشود: آیا میتوان تاریخ اندیشه در جهان پیشامدرن را به درستی بازشناخت؟ و در جستجوی پاسخی برای این پرسش است که من به بررسی مجموعهای از اندرزنامههایی پرداختهام که اگر چه پس زمینههای تاریخی و گرایشهای حاکم بر آنها متفاوت است و بر محور زندگی شخصیتهای مختلف تاریخی دور میزنند اما در تمام آنها قصه و داستانهایی است که منشاء و سرآغاز آنها شناخته شده نیست و بسیاری از آنها از سرزمینهای دوردست به ایران سفر کردهاند . سنجش و برابر نهادن این اندرزنامهها از نظر آشنایی با معیارهای پسندیده مملکتداری در سرزمینهایی که از نظر فرهنگی، سیاسی و مذهبی با هم تفاوت دارند اطلاعات ذیقیمتی به دست میدهد. چارچوب زمانی این اندرزنامهها که دوران پیش از رنسانس در اروپا و پیدایش تکنولوژیهای مدرن و شکلگیری دولت ـ ملتهاست، با آنچه امروز گسترس و تبادل آرا و نظریات علمی را در سراسر جهان به سرعت میسر میکند متفاوت به نظر میرسد. اما رویکرد جهانی به این اندرزنامهها که بر محور همسانی اندیشه سیاسی در پس زمینههای تاریخی ناهمسان دور میزند، بسیاری از نکات تا کنون در ابهام مانده این اندرزنامهها را روشن میکند و تأثیر آنها در شکلگیری و تحول اندیشه سیاسی در جهان آن روز نشان میدهد.
به جز این دو کتاب، زندگینامه خواجه نظامالملک را هم کار کردهام که قرار است دانشگاه کلمبیا در 2016 منتشر کند.
بعد از این توضیحات پرسشهای از طرف حاضرین مطرح شد که خانم نگین یاوری به آنها پاسخ داد.