فرق مکتب وسبک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

فرق مکتب وسبک

سبک(Style)

واژه ای اصلاْ عربی و به معنی زر و نقره.واژه فرهنگی Style از لغت لاتينی به نام Stilus مشتق گرفته شده ابزاری بوده که برای نقش کردن حروف بر روی الواح مومی به کار گرفته می شده. سبک روشی است که هنرمند برای بيان و نمايش موضوع خود استفاده می کند. سبک همان شيوه اجراست.

مکتب(School)
دسته ای از هنرمندان که در خلق آثار خود بر اصل معينی توافق می کنند، به تدريج باعث ايجاد مکتبی می شوند. گاهی اين اصول به شکل بيانيه ای صادر می شود. در صورتی که يک مکتب، فراگير شده و کشورهای پيرامون خود را تحت تأثير قرار دهد، به آن «نهضت» می گوييم.


فرق سبک ومکتب- مکتب بر پايه اصول فکری آگاهانه ای است که توسط گروهی هم فکر ايجاد می شود. اما سبک فردی و نا خودآگاه  است که تحت تأثير  جهان بينی شخص، گذشته، نوع خانواده، طبقه و گرايشات روحی او ... شکل می گیرد


- در مراحل شکل گيری مکتب، ابتدا اصول پايه گذاری می شود و سپس مکتب جنبه رسمی پيدا می کند، در حالی که برای اينکه سبک يک هنرمند را تشخيص دهيم بايد ابتدا چندين اثر از او را ببينيم و سپس با توجه به ويژگی های مشترک در آثارش آن ها را دسته بندی کرد.
- مکتب تأسيس می گردد. اما سبک همراه و گام به گام با نويسنده شکل می گيرد.
- مکتب نقطه شروع اوج و فرود دارد،‌ در حالی سبک يک هنرمند به تدريج به تکامل می رسد.
ژانر

مفهوم ژانر ، برگرفته از کلمه فرانسوی به معنای "نوع"،"دسته "و مشتق از واژه لاتین genusاست. در بررسی ادبی،اصطلاح ژانر با اشکال مختلف به کار می رود و به تمایزهای میان انواع آثاراشاره دارد.مانند ژانر وحشت ،ژانر داستانی،ژانر کمدی و...

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692