تغزل و معنویت در شعر منزوی «عبدالجبار کاکایی»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

تغزل و معنویت در شعر منزوی «عبدالجبار کاکایی»

غزل حسین منزوی به یکی از اصول ثابت غزل سنتی یعنی تغزل پایبندی مستمر دارد در تغزل شعر از گفتگوی دو نفره یا یک نفره آغاز می‌شود و توصیفات مبالغه‌آمیز که حاصل شیفتگی و هیجانات روحی و احساسی است سرتاسر شعر را در بر می‌گیرد شاعر همه‌ی افکار و آلامش را در گفتگو با ضمیر دوم شخص طرح می‌کند و در این میان جهان محو می‌شود هیچ چیز غیر از دو وجود به کمال رسیده نمی‌ماند که برای درک متقابل هم عواطف و احساساتشان را در میان می‌گذارند.

 

اگر غزل نبود بار رنج و مصائب انسان همچنان بر دوش او می‌ماند و افسردگی بر سرشت و روح شاعر چیره می‌شد و در آثار منزوی قریب به اتفاق تغزل به عنوان ماهیت غزل حفظ شده است.

از وجوه دیگر شعر منزوی توجه به جهان برین و معنوی ست که افکار و تمایلات او را از مکاتب فکری مبتنی بر وجود اندیشی یا اصالت انسان جدا می‌کند منزوی در بزنگاه‌های فلسفی و چون و چراهای عقلانی تن به شهود غریزی مستند به اعتقادات دینی می‌دهد و نیروی مقدس معنویت را فراتر و بالاتر می‌بیند که به این ترتیب ستون اخلاق دینی و تربیت مذهبی او نمودار می‌شود.

این دو وجه برجسته بی‌آنکه با هم تعارض داشته باشند در جهان شعر منزوی هستی مسالمت‌آمیزی دارند به نوعی تساهل و مدارا سبب می‌شود که شاعر عاشق پیشه باطن معنوی خود را به جهان تماشای جمال بکشاند و شراب و بوسه و مستی را ملازم آن ببیند.

اما از این دو وجه شعر منزوی که عبور کنیم وجه سوم که شاخص‌ترین وجه صوری شعر منزوی است استواری تألیف جملات و بهره‌گیری از علوم ادبیات کهن است که درهم‌تنیدگی این دو سبب شده است که بافت درونی و ساختار بیرونی شعر منزوی کاملاً استوار و خدشه ناپذیر به نظر برسد.

اما جهان فلسفی در پشت شعر منزوی که استدلالات و توجیهات و منطق شاعر بر آن مبتنی است جهان سنتی غزل فارسی است تأثیرپذیری از نیما در کاربرد لغات و ترکیبات محدودی متوقف شده و جهان شاعر جهان شهریار و شاعران فحل سنتی است. 

منتشر شده در فصلنامه شعر چوک شماره 4، یادنامه حسین منزوی، بهار 94

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692