رد پای امیل زولا در ادبیات آمریکا .نوشته ی ژیائوفن ژانگ ترجمه ی حسین کارگربهبهانی

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

رد پای امیل زولا در ادبیات آمریکا. تاثیر طبیعت گرایی1 بر ادبیات آمریکا  نوشته ی ژیائوفن ژانگ  ترجمه ی حسین کارگربهبهانی

امیل زولا رمان نویس فرانسوی در ابتدا طبیعت گرایی را پیشنهاد و تدوین کرد و فرانک نوریس رمان نویس آمریکایی به جامعه آمریکا معرفی اش کرد. طبیعت گرایی همان واقع گرایی جدید و تندتراست . طبیعت گرایی در ادبیات نظریه ای است که بر دید علمی زندگی بدون آرمان گرایی و اجتناب از زشتی ها تاکید دارد. طبیعت گرایان ادبیات آمریکا اعتبار مطابقت حقایق اخلاقی را رد کرده اند و تلاش کرده اند به عینیت والا و رک گویی دست پیدا کنند و ویژگی های اقشار پایین اجتماع راکه تاثیر گرفته از محیط و اجدادشان اند ارائه کنند. بد بینی و انگاره های جبر گرایانه ی طبیعت گرایی به آثار نویسندگانی همچون استفن کرین , فرانک نوریس ,  جک لندن  , هنری ادافر، تئودور دیرزر , همنیگوی و... نفوذ یافته است. هدف این مقاله بررسی کاربرد طبیعت گرایی در ادبیات آمریکا و نتیجتا کسب درک عمیقتری از ادبیات طبیعت گرایانه به مفهوم کلی آن است

.

1. طبیعت گرایی:

فرهنگ لغت وبستر تعریف دقیقی از طبیعت گرایی ارائه می کند: زاده ی اندیشه ( دینی  اخلاقی یا فلسفی ) که طبیعت را ستایش میکند و اجزای ماوراء طبیعه و غیر عادی که با طبیعت هنر و ادبیات پیوستگی نزدیکی دارند. تکنیکی که اساسا مربوط به مکتب امیل زولاست و به منظور ارائه ی فلسفه ی طبیعت گرایانه با تاکید بر تاثیر اجداد و محیط بر طبیعت انسان و فعالیت هایشان میشود را مستثنی می کند (Merriam – Webster's 11 edition )

امیل زولا رمان نویس و نظریه پرداز فرانسوی که عموما به عنوان بنیانگذار مکتب طبیعت گرایی ادبی معرفی میشود نخستین بار طبیعت گرایی را پیشنهاد و ]بر آن [ تآکید کرد . طبیعت گرایی جنبشی ادبی بود که از سال 1865 تا 1900 جریان داشت و از واقعیت گرایی جزیی به منظور پیشنهاد شرایط اجتماعی   وراثت و محیط که در شکل گیری شخصیت انسان نقش گریز ناپذیری داشتند استفاده کرد . نویسندکان طبیعت گرا ازنظریه ی تکاملچارلز داروین تاثیر پذیرفته بودند. این نویسندگان باور داشتند که وراثت و محیط اجتماعی شخص , شخصیتش را تعیین و بر اعمال و رفتارش تاثیر می گذارد.

2.ویژگی های طبیعت گرایی :

طبیعت گرایی نوع جدید و تندتر واقع گرایی است . همچنین، این واژه را امیل زولا بکار برده است . این باور وجود دارد که وی به دنبال ایده ی جدیدی برای متقاعد کردن مخاطب به خواندن عامه ی چیزی جدیدتر و مدرن تر در داستانهایش است. زولا بیان داشته نوع آوری وی در نگارش داستانهایش خلق شخصیت ها و طرح داستانهایی بود که بر اساسی متدی علمی بود. اصول اسکینری2یادگیری از طریق شرطی سازی و سلسه ی تنازع برای بقا موضوعات اصلی هستند که در شکل دادن شخصیت آدمی نقش دارند . ویژگی های توصیفی بسیاری برای تشریح طبیعت گرایی ادبی وجود دارد.

1.2.جبر گرایی یکی از ویژگی های طبیعت گرایی:

جبر گرایی اساسآ عکس مفهوم اختیاراست. برای جبر گرایی انگاشتی که هر شخصیتی تاثیر مستقیمی بر مسیر زندگی اش دارد با تمرکز بر ماهیت یا نفوذ ریشه کن میشود. بشر نیز مانند حیوانات در محیطی طبیعی زندگی می کند و می تواند  نسبت به نیروهای درونی و خارجی واکنش نشان دهد اما، درمقابل این نیروها بشر بی نوا است (لین ژیانگوآ  1989  ص 528). غالبآ نویسنده ی طبیعت گرا ]ذهن[ خواننده را به این باور هدایت می کند که تقدیر شخص از پیش آن هم از طریق وراثت و عوامل محیطی تعیین شده است و این تقدیر بشر همان درماندگی در زندگی و بدگمانی در قبال مرگ است و هیچ کار دیگری در این مورد نمی تواند انجام دهد.

2.2برون گرایی ویژگی دیگر طبیعت گرایی ادبی:

نویسنده غالبآ تلاش می کند لحنی را حفظ کند که بی طرفی را به خواننده القا کند. نویسنده خودش را مانند دانشمندان در هیات دیدبانی بی طرف معرفی می کند. البته هیچ بشری نمی تواند کاملآ بی طرف باشد اما، با این کار را با جدا کردن راوی از داستان انجام میدهد. همچنین، نویسنده گاهی با خلق شخصیت های بی نام به این مهم نایل می آید ( به بیان دقیق تر این قضیه در آثار مدرن گرایان از جمله ارنست همینگوی معمول تراست). این مسئله تمرکز را بر طرح داستان و اتفاقاتی که برای شخصیت ها می افتد قرار می دهد و نه خود شخصیت ها.

3.2.بد بینی, ویژگی دیگر:

غالبآ شخصیت یا شخصیت ها خط یا عبارتی را که توارد ذهنی بدبینی داشته باشد و گاهی بر اجتناب نا پذیری مرگ تآکید می کند تکرار می کنند . آثار این مکتب ادبی اغلب شامل آدمهای عریان و ناجوراند. مثل آثار امیلی زولا در مورد عطش جنسی همراه با بد بینی نافذ رک گو هستند. آثار طبیعت گرا تاریکیِ مطلق زندگی را که مشتمل بر فقر ,نژاد پرستی, ارتباط جنسی , پیش داوری,  بیماری ,هرزگی و پلیدی است نشان می دهد.

4.2.چرخش حیرت آور در انتهای داستان ویژگی دیگر:

حسی در رمان ها و داستان های طبیعت گرا یانه وجود دارد که طبیعت از تنازع بشر تفاوت ندارد.

3.تآثیر طبیعت گرایی بر ادبیات آمریکا:

نسلی از نویسندگان درآمریکا که از ایده هایشان کارکرد جهان و درک هرج و مرج جامعه به سمت طبیعت گرایی که نوع جدید و تند تر واقع گرایی است هدایتشان کرد از جانب طبیعت گرایان اروپایی خصوص امیل زولا در اواخر قرن نوزدهم تحت تآثیر قرار گرفتند.

1.3.جک لاندن :

جک لندن(1916_1876) یکی از محبوب ترین نویسنده های آمریکایی در زمان خود بود و به عنوان یکی از بزرگترین رمان نویس های طبیعت گرای آمریکا قلمداد می شود. وی یکی از پیشروان جنبش داستان نویسی طبیعت گرایانه و واقع گرا در آمریکا است . وی عمیقا تحت تاثیر ایده های تنازع بر بقای داروین است . وی فلسفه ی طبیعت گرای خویش را کاملآ در رمان آوای وحش به معرض نمایش میگذارد.

1.1.3. خلاصه آوای وحش:

آوای وحش رمانی از جک لندن است . طرح داستان در مورد سگی اهلی و ناز پرورده به نام باک است که غرایزش  پس از دسته ای از اتفاقات باز میگردد . روزی دزدیده و به شمال برده می شود جایی که به عنوان سگی سورتمه کش در محل یخبندان یوکان به کار گرفته می شود. آب و هوای بد, سگ های هاسکی ترسناک،  دعواها, دوست مرحومش و چیزهای زیاد دیگری باعث میشود که باک بفهمد توسط وحشی ها احاطه شده است. دیگر خبری جوانمردی نیست و تنها جنگ و دعوا می تواند کمکش کند. در نهایت موفق میشود بر محاصره کنندگانش چیره شود. تواناییش برای حکومت کردن  ,هوش بالایش و قضاوت خوبش در نظر همه شگفت آور می آمد؛ پس باک را باری دیگر بفروش رساندند. جان تورنتون بود که نجاتش داد و صاحب جدیدش شد اما، زندگی برای باک سخت بود. موقعی که در جنگل زندگی می کردند قبیله ای سرخپوست به نام یی هات ها، همه ی مردم به علاوه ی جان را به قتل رساند. باک بسیار خشمگین شد و بیشتر یی هاتها را کشت. پس از مرگ جان آخرین راه ارتباطی باک با مردم از بین رفت. نهایتا، باک آماده ی پاسخ گفتن به آوای وحش شد. با گرگها می دوید , در کنار برادران وحشی اش حین دویدن زوزه می کشید. صدای آوای وحش را در می آورد. بی رحمی هایی که زیاد و زیادتر می شدند باعث می شدند باک در یابد که خوبی و مهربانی ای در این جهان وجود ندارد و تنها یک قانون وجود دارد: بمیر یا بکش, بخور یا خورده شو.

2.1.3. بررسی آثار جک لاندن :

محیط زیست در آوای وحش نقش کلیدی ایفا می کند. با یررسی و تجزیه و تحلیل این رمان می توانیم در یابیم که محیط زیست چگونه زندگی شخصی را تحت کنترل قرار می دهد ( در این جا زندگی سگ و گرگ ). زولا بیان داشته : "هنوز دیدگاه خویش را مبنی بر اینکه محیط زیست نقش کلیدی ای دارد حفظ کرده ام. هنگامی که خانواده یا گروهی از مردم را مورد تحقیق قرار می دهیم تصورم این است که محیط زیست اهمیت بسیار بالایی دارد" (زولا 1988  ص 476). جک لندن درک عمیقی از محیط زیست دارد از همین رو به وضوح اصطلاحات زیادی راجع به طبیعت گرایی در آوای وحش می بیبینیم. به عنوان حیوان رفتار باک نشان دهنده ی تنازع برای بقاست. باک خودش را مجبور به خو گرفتن با محیط جدید کرد؛ به همین خاطر اصل زنده ماندن (بقا) را برد.در همین زمان باک امنیت خودش با شجاعت و خرد در آن محیط شمال طاقت فرسا تضمین کرد. به عنوان  نماد طبیعت انسان  , رفتار باک نشانگر بی رحمی مطلق و بی انصافی بشریت در درماندگی و گرسنگی است. باک برای زندگی اش تلاش می کرد؛ به هنگام مواجه با مشکلات  زنده ماندن مهمترین چیز است . نظریه ی داروین "ماهی بزرگ ماهی کوچک را می خورد" در مورد اصل تنازع برای بقا کاملآ وضعیت باک را نشان می دهد.

2.3.ارنست همینگوی:

همینگوی (1961- 1899) نیز یکی از برجسته ترین نویسنده های آمریکایی است که گرایش طبیعت گرایانه داشت . وی به همان چیزی معروف بود که گرتود استاین"نسل سوخته" می نامیدش.آثار همینگوی گاهی به صورت تفسیری اساسا منفی بر دنیایی مدرن که با بی بندو باری , شکست غیر قابل اجتناب و مرگ پر می شود خوانده می شدند  که همان دیدگاه طبیعت گرایانه است. علا قه مندی اصلی او در مورد "لحظه ی راستی" فردی است و شیفتگی وی با تهدید احساسات فیزیکی یا مرگ روانی اثر ابدی وی "وداع با اسلحه" و "زنگ ها برای که به صدا در می آیند" نمایان است. جایگاه همینگوی در هیات نویسندگی با چاپ وداع با اسلحه که به تصویر کشیدن هم وداع با اسلحه و هم وداع با عشق است تایید شد. همینگوی آرمان های رمانتیک پیوستگی بی نهایت عاشقان را رد می کند و به جای آن اشاره میکند که همه ی روابط بایستی با مرگ به اتمام برسند. ] داستان[ پیرمرد و دریا بر سانتیاگو ماهیگیر پیری که در دل دریا های دور در نزاع با نیزه ماهی غول پیکری و کوسه ها است متمرکز می باشد. سانتیاگو با این شکست مواجه می شود که کوسه ها نیزه ماهی را که وی بر روی قایقش گذاشته بود می خورند و با تمام قدرتش چاقویشان میزند . از به تصویر کشیدن حالات خیالی سانتیاگو , این رمان جبر گرایی محیطی آشکار را مجسم می کند. بشر می تواند به ]عوامل[ خارجی واکنش نشان بدهد اما پیش از این نیرو فرد زله است و مردان و زنان با نیروی طبیعت در هم می شکنند. در عین حال از نظر همینگوی دستاورد مهم بشر نشان دادن لطف و مرحمت در زیر فشار است . هیچ نویسنده ای به اندازه ی همینگوی بر امریکایی ها تاثیر نگذاشته است. در آثار همینگوی روحیه ی کل ملت وجود دارد. وی بر نویسنده های پس از خود من جمله ج. دی. سالینگر  هانتر اس. تامپسون, المور لئونارد و غیره تاثیر شگرفی دارد.

4.نییجه گیری:

با جنگ , با تحولاتی که برآمده از پیروی از ایمان داشتن ] به درستی کار خود [ در سالهای اولیه و با توزیع آموزه های چارلز داروین شکل گرفته است، به نظور میرسد داروین گرایی یا همان طبیعت گرایی بر حیوان صفتی بشر تمرکز دارد و اظهار میکند که نیروهای مقاومت ناپذیر تغییر بر بشر چیره میشوند طبیعت گرایی در آمریکا شکل پیدا کرده است ( وو ویرن 1999 ص 8 ). بد بینی و آرمان های جبرگرایانه ی طبیعت گرایی به آثار نویسندگانی چون فرانک نوریس, جک لندن , تئودور دریزر و همینگوی نفوذ دارد.

منابع :

پیرمرد و دریا (1999) همینگوی

وداع با اسلحه (2004) همینگوی

آوای وحش (1994) جک لاندن

ادبیات در آمریکا (1989) پیتر کان

طبیعت گرایی (1988) زولا

1-    Naturalism

2-    Skinnerian - مطالعه ی روانشناسانه ی شرایطی که طی آن رفتار فرد شکل می گیرد و از این طریق قابل رویت و بررسی می شود و شامل شرایط محیطی است که رفتار فرد را کنترل می کند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692