معرفی فیلم «Boyhood» کارگردان «ریچارد لینکلیتر»؛ «امین شیرپور»

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 

به صورت عددی اگر بخواهیم بگوییم این فیلم تاکنون نامزد دریافت 246 جایزه مختلف شده و در 188 رشته موفق به کسب جایزه شده.

Boyhood محصول سال 2014 درامی است که کارگردان مشهور آمریکایی، ریچارد لینکلیتر آن را ساخته و موفقیت‌های بسیاری را همراه با آن به دست آورده است. نکته‌ای که بیش از دیگر جنبه‌ها در مورد این فیلم به چشم می‌آید مدت زمان ساخت آن است که یک رکورد محسوب می‌شود؛ فیلم‌ّبرداری این فیلم از تابستان سال 2003 شروع و حدود 12 سال یعنی تا اکتبر 2013 ادامه داشت. لینکلیتر که پیش از این به خاطر سه‌گانه‌ی معروفش Before Sunrise، Before Sunset، Before Midnight به عنوان یک فیلم‌ساز خاص شناخته می‌شد با این فیلم تمام معادلات را بر هم زد. ایثن هاک، بازیگری که در این سه‌گانه نیز با لینکلیتر همکاری داشت در مورد Boyhood این‌گونه حرف می‌زند: «فیلم پسرانگی که به نام "پروژه‌ی دوازده‌ساله" هم معروف است به این صورت بود که من و ریچارد لینکلیتر هر سال و به مدت یازده سال فیلم کوتاهی می‌ساختیم که در آن رشد پسر جوانی را از ۶ سالگی تا ۱۸ سالگی نشان می‌دادیم. من نقش پدر را بر عهده داشتم. قبلاً فکر می‌کردم مجموعه‌ی پیش از طلوع یکتاترین کاری خواهد بود که من هرگز بخشی از آن بوده‌ام، ولی ریک مرا وارد چیزی کرد که حتی غریب‌تر از آن بود. این که صحنه‌ای بازی کنی که در آن پسری در هفت‌سالگی از تو می‌پرسد که چرا راکن‌ها می‌میرند، بعد در دوازده‌سالگی در مورد بازی‌های کامپیوتری با تو حرف می‌زند و در هفده‌سالگی با تو در مورد دخترها حرف می‌زند، و البته تأکید هم بر این باشد که بازیگر همان بازیگر باشد.»

علاوه‌بر این که این فیلم در طول بازه‌ای دوازده‌ساله فیلمبرداری شده است، فیلم‌نامه‌اش نیز در همین مدت نوشته شده، به طوری که هر چهار بازیگر اصلی فیلم در روند نوشتنش نقش داشته‌اند. لینکلیتر همچنین تأکید کرده که فیلم‌نامه‌ی برخی از صحنه‌های فیلم، درست شب قبل از فیلمبرداری تکمیل شده‌اند.

Boyhood از همان آغاز اکران به صورت گسترده‌ای با تحسین منتقدان مواجه شد. میانگین امتیازی که منتقدان در سایت راتن‌تومیتوز به فیلم داده‌اند امتیاز بسیار خوب 98 از 100 می‌باشد. مخاطبان این سایت نیز از 5 امتیاز به صورت میانگین به فیلم امتیاز 4.5 داده‌اند. امتیاز Boyhood در سایت آی‌ام‌دی‌ّبی 8.2 از 10 می‌باشد. منتقدان سایت متاکریتیک از فیلم بیشتر از این‌ها خوششان آمده و به فیلم نمره‌ی کامل 100 داده‌اند. این فیلم به همراه 11 فیلم دیگر جزو معدود فیلم‌هایی هستند که 100٪ نقد مثبت دریافت کرده‌اند و هیچ نقد منفی یا حتی خنثی‌ای بر آن‌ها نوشته نشده. Boyhood در جشنواره‌ها نیز موفقیت‌های قابل توجهی به دست آورد. Boyhood در بخش اصلی جشنواره‌ی ۶۴ فیلم برلین در بخش رقابتی نامزد دریافت خرس طلایی بهترین فیلم بود و در نهایت خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی را برای لینکلیتر به ارمغان آورد و در جشنواره فیلم سیاتل نیز جایزه‌ی بهترین فیلم، کارگردانی و بازیگری را بدست آورد. به صورت عددی اگر بخواهیم بگوییم این فیلم تاکنون نامزد دریافت 246 جایزه مختلف شده و در 188 رشته موفق به کسب جایزه شده. از مهم‌ترین جایزه‌ها می‌توان به سه گلدن گلاب بهترین فیلم درام، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مکمل زن اشاره کرد. البته رقابت اصلی سال یعنی مراسم اسکار برگزار نشده و تکلیف 6 نامزدی این فیلم مشخص نیست ولی یکی از بخت‌های اصلی بهترین فیلم سال بدون شک همین Boyhood است.

از نکات جالب در مورد فیلم اینکه لینکلیتر وصیت کرده بود تا در صورت مرگش در زمان فیلم‌برداری فیلم، ایثن هاوک فیلم را به پایان برساند. همچنین نقش سامنتا، خواهر بزرگ‌تر میسون را لورلی دختر لینکلیتر بازی می‌کند.


کارگردان: ریچارد لینکلیتر/ تهیه‌کنندگان: ریچارد لینکلیتر، کتلین ساترلند، جوناتان سهرینگ، جان اسلاس/ نویسنده: ریچارد لینکلیتر/ ژانر: درام/ بازیگران: پاتریشا آرکت، الار کولترین، لورلِی لینکلیتر، ایثن هاک و.../ فیلمبرداری: لی دانیل، شین کلی/ تدوین: ساندرا ادیر/ تاریخ اکران: ۱۱ ژوئیه ۲۰۱۴ (ایالات متحده)/ مدت زمان: 166 دقیقه/ محصول کشور: آمریکا/ زبان: انگلیسی/ بودجه‌ی ساخت: 2,400,000 دلار/ فروش: ۳٬۵۸۹٬۱۶۷ دلار.

خلاصه‌ی داستان فیلم: مِیسون شش ساله به همراه مادر و خواهرش سامانتا، در تگزاس زندگی می‌کند. پدرش به تازگی آن‌ها را ترک کرده است. این فیلم ۱۲ سال از عمر میسون (با بازی الار کولترین) و خانواده‌ی او، از دوران دبستان تا رسیدن به سن بلوغ را دنبال می‌کند و مسائل عمده‌ی زندگی خانوادگی، تأثیر مدرسه و اجتماع در او و رنج‌ها و تردیدهای نوجوانی وی در این باره را به تصویر می‌کشد. شاید به جز طلاق‌های پی‌در‌پی مادرش و دعواهایی که صورت می‌گیرد یا رابطه‌ی صمیمی با پدرشان هیچ اتفاق خاص دیگری در داستان نباشد و عملاً هیچ معما یا ماجراجویی خاصی در فیلم وجود ندارد. تنها چیزی که بیننده با آن روبرو می‌شود زندگی محض است و تلاش میسون برای درک فلسفه‌ی زندگی.

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692