چمدانی پر از دلتنگی /رضا فضل ا... نژاد

چاپ تاریخ انتشار:

فخرالدین احمدی سوادکوهی که پیش از این آثار خود را با انتشار در نشریات و سایت های تخصصی ادبیات به مخاطبان عرضه می کرد ، با انتشار از شش جلد ، داستان و اشعارخود ، زمینه را برای مطالعه و بررسی بهتر این آثار فراهم ساخته است. (چمدانی پر از دلتنگی) (آدم های توی مه) (طبل، باران، بابا) (کاغذهای خط خطی) و ( شوکا نباید بمیرد ، مجموعه داستان کوتاه ) ( برترین سخن ها ، سخنان بزرگان جهان) که به زودی منتشر می شود، آثار فخرالدین احمدی سوادکوهی است.

در مجموعه آثار این هنرمند که ( چمدانی پر از دلتنگی ) را بر پیشانی دارد، می توان عناصر اصلی شعر از جمله، معنا ، خیال، زبان ، آهنگ و فرم را به خوبی درک کرد. او با انتخاب زبانی انتقادی و فرمی را بخوبی درک کرد. او با انتخاب زبانی انتقادی و فرمی متناسب با شرایط اجتماعی روز، تلاش کرده معانی انسانی را با آهنگ و لحنی انسانی به مخاطب عرضه کند. درون مایه ، حال و هوا و پیام اشعار منتشر شده ی این شاعر جوان، مخاطب را در شرایطی قرار می دهد تا با تفکر و تامل ، نسبت به ویژگی های انسانی ، توجه محسوس تری داشته باشد.انتخاب کلمات که ابزار ساخت شعر به شمار می روند، هوشمندانه صورت گرفته و نشان از اشراف شاعر به ادبیات و شعر روز دارد، ضمن آنکه جنبه ی تصویری آنها ، مخاطب را در موقعیتی هم ذات پندارانه قرار می دهد. به عنوان مثال            می توان به این شعر اشاره کرد:

چه زود سر از داستان ها درآوردیم

چند قدم مانده بود تا افسانه شدن

که کوچ تو

همه ی قصه ی ما را

پوچ کرد

آنچه اشعار احمدی سوادکوهی نمود عینی دارد، تاکید وی بر مفاهیم انسانی است. او معنا را قربانی فرم و آرایه های ادبی نکرده، هر چند از آنها نیز غافل نبوده است.

در میان آثاراخیر منتشر شده از این هنرمند می توان به داستان بلند با عناوین ( آدم های توی مه ) ( طبل ، باران، بابا) نیز اشاره کرد که جنگ ایران و عراق، مضمون هر دو اثر را به خود اختصاص داده است. در این آثار داستانی تلاش شده تا لایه های ذهن و زندگی قشری از جامعه که به طور مستقیم با مساله جنگ درگیر بودند مورد کنکاش قرار بگیرند. به نحوی که در ( طبل، باران، بابا) و در ( آدم های توی مه) با شرایط زندگی و روحیات یک جانباز که در خلال جنگ در معرض موج انفجارقرار گرفته می شویم.

انتشارات دانشیاران ایران ، نشر آثار فخرالدین احمدی سوادکوهی را بر عهده داشته و علاقمندان می توانند برای خرید اینترنتی این آثار به فروشگاه پایابوک به نشانی www.payabook.comفروشگاه اینترنتی مراجعه کنند.

گفتنی است در آینده ای نزدیک مجموعه داستان کوتاه ( شوکا نباید بمیرد) ( برترین سخن ها ) از همین قلم منتشر خواهد شد.