در باب هفته کتاب و کتابخوانی / مهدی رضایی

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

در هفته کتاب و کتابخوانی که به هفته ­ای در ماه مهر اختصاص داده شده است، برنامه­ ها و جلسات و سمینارهای زیادی برگزار شد که در چندین جلسه حضور داشتم. اما مسئله اینجاست که در هیچ کدام از این جلساتی که رفتم یا جلساتی که گزارشش را خواندم هیچ حرف تازه ­ای زده نشد. همان حرف­های قبلی تکرار می­ شود . حرف هایی مثل کتاب گران است، فرصت مطالعه نیست، کتاب­ها کیفیت خوبی ندارند، نویسندگان خوب نمی­ نویسند، و مسائلی از این قبیل که می­دانم خیلی بیشتر از این چیزهایی که گفته شد را خودتان بهتر می­ دانید.

در جلسه­ ای یکی از مسئولان ارشاد حضور داشت و نویسندگان از سختگیری­ های بی­ جای ممیزها گفتند و صحبت هایی در این ارتباط که "بررسی می شود" یا "پیگیری می­ شود" از سوی مسئول محترم صورت گرفت. اما مسئله این­جاست که چه چیزی بررسی می­شود؟ نتیجه ­اش را به که اعلام می­ کنید؟ کی قرار است ما یک برنامه مدون و مشخص برای انتشار آثار، رعایت حقوق نویسنده، برنامه­ های منظم ادبی و فرهنگی و نشست های تخصصی داشته باشیم؟

کی می­ شود که برنامه­ ها نوشته شود و با جابه جایی مسئولان و عوض شدن دولت­ ها خیال­ مان راحت باشد که برنامه سرجای خودش هست؟ ما نویسندگان نا­امیدیم. ناامیدیم نه برای ادامه زندگی. ناامیدیم نه برای آنچه که هدف­مان در عرصه نویسندگی است. ناامیدیم از وعده و وعیدهایی که یک­بار هم عملی شدنش را ندیدیم.

سختگیری­ های بسیاری که در این چند ساله صورت گرفته ، باعث شده که نویسندگان داخلی به ناشران خارجی رجوع می­ کنند در حالی که آثارشان ایراد چندانی هم ندارد اما حال و حوصله سرو کله زدن با اداره کتاب را ندارند و یا آثارشان را به صورت الکترونیک منتشر می کنند که به راحتی در دسترس همگان قرار بگیرد که نمونه های بارزی امروزه در ادبیات ایران مشاهده می­کنیم. نویسندگان ناامیدند از مسئولان اما امیدوارانه می ­نویسند و با عشق منتشر می کنند به هر طریق که بتوانند و بدون آنکه حتی بخواهند از کنار ناشر داخلی یا اداره مربوط به کتاب رد شوند.

این مهم­ترین مسئله امروز نشر کتاب است اما نه کسی گفت و نه حوصله اش بود که بخواهم بگویم. کو گوش شنوا؟

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692