نگاهي به شعر كودك در ايران الهام اسدي

چاپ تاریخ انتشار:

 

همه‌ی‌مان یک‌وقتی بچه‌های خوبی بودیم...*

شعر گفتن براي كودكان بسيار دشوار ­است. زيرا در شعر كودك محدوديت­ هاي لغت، موضوع، وزن و فضا­سازي دست شاعر را مي­ بندد. ذهن كودك به نسبت بزرگسالان از نظر دايره‌ي واژگان محدود است و موضوع عشق و عرفان كه عمده­ ي موضوع شعر بزرگسال ­است براي كودك معنا و مفهومي ندارد. وزن شعرها بيشتر وزن نو يا از پايه ­هاي كوتاه عروض كهن است. فضاي شعر شاد و ريتميك است و در مباحثي مثل جنگ هم بايد چشمه­ ي اميدي در شعر وجود داشته باشد كه فضاي سنگين و غمگين بر شعر حاكم نباشد. قالب عمده‌ي شعر كودك چهارپاره، مثنوي، غزل و شعرنو است. شاعر علاوه بر اينكه به حظ و سرگرمي و لذت كودك توجه مي­ كند بايد به‌جاي مادر، پدر، آموزگار و... به رشد و پرورش كودك و آموزش او نیز بپردازد.

دنیای پاک و ناشناخته کودکان منبع عظیم اکتشافات هنری و ادبی­است، از شعر گرفته تا نقاشی از مجسمه ­سازی گرفته تا طراحی و ساخت اسباب‌بازی­ هایی که سیر تحولی تاریخ و جغرافیا را در بر می­گیرد.

پابلو پیکاسو با آن‌همه عظمت تکنیک و رنگ و سبک، مردی‌که رنگ و خط و طرح را به‌ستوه آورده بود و با نور نقاشی می‌کرد، در اواخر کارهای هنری اقرار کرده بود که اینهمه سال تجربه و کار کرده است تا بتواند مثل کودکان نقاشی کند.

در شعر و ترانه و لالایی هم‌صداهایی اساطیری نهفته است تا به دور از فونت‌ها و کپی‌پیست‌های رایج امروز رازهای عظیم گذشته و رنج­ها و شادی­ هایشان را سینه به سینه منتقل کند.

بستر این بی‌قراری­ ها، زیبایی ­های نسلی است که روزی همه­ ی ما آن بوده ­ایم. شعر کودک مثل هر پروسه ­ای در طول زمان و باتوجه به مقتضیات تاریخی موجود سروده شده و صیقل‌یافته ­است. شعر کودک گاهی کودک درون ما بوده و بچگی کرده ­است.

شاملو در شعر عظیم «پریا» مسائل اجتماعی وسیاسی را در لفافه­ ی سادگی و بی‌پیرایه­گی کودکانه می‌سراید تا پدر و مادرها با خواندن آن ترانه­ها بیم و خوف ناشی از استبداد را از دلشان بربایند و هم‌زمان هم کودکان­شان را بخوابانند و هم خودشان بیدار بمانند.

يكي بود يكي نبود/ زير گنبد كبود/ لخت و عور تنگ غروب/ سه‌تا پري نشسته بود/ زار و زار گريه مي‌كردن پريا/ مثل ابراي باهار گريه مي‌كردن پريا/ پريا تشنه‌تونه/ پريا گشنه‌تونه/ پريا خسته شدين/ مرغ پربسته شدين/ و...        

دقیقاً همان اتفاقی که در داستان ماهی‌سیاه کوچولو می‌افتد. صمد بهرنگی در داستان شاعرانه «ماهی‌سیاه کوچولو» روش مبارزه و تجربه‌های جدید زندگی را از رودخانه­ ها به کتابخانه ­ها می‌کشاند تا بگوید که ماهی‌سیاه کوچولو همیشه کوچولو نمی‌ماند.

پیشینه­ ی شعر کودک

شعر کودک در ایران پیش از آنکه از دیوان رسمی شاعران سربرآورد از دل ترانه‌های عامیانه برخاسته ­است.

شعر کودک در ایران سرگذشتی به درازی تاریخ ادبیات و شعر این مرز و بوم دارد از «بهر طفل نو پدر تی‌تی می­کند» مولانا بگیر تا بعضی از شعر­های جامی. از ملک‌الشعرای صبا بگیر تا نسیم‌شمال و دهخدا و ایرج‌میرزا. که اینان را می­توان به‌نوعی بنیان­گذاران شعر کودک دانست. البته این‌گونه شعرها که پند و اندرز هستند نمی­توانند جزء تعریف ما از شعر کودک قرار گیرند. اين روند ادامه دارد تا اينكه در دوره­ي قاجار مفتاح‌الملك محمود كتاب مثنوي‌ الاطفال و الفباي مصور را براي كودكان و البته نوجوانان تأليف مي­كند. تحولاتي كه در فضاي اجتماعي و سياسي آن روزگار از جمله ورود صنعت چاپ، تأسيس دارالفنون و مدارس جديد رخ مي­دهد، به‌همراه ضرورت ارتباط و ساده‌گويي ادبيات كشورمان را متحول مي‌سازند. پيشرفت علم روان‌شناسي و پديد آمدن روان‌شناسي كودك، سال­ها بعد نظام آموزشي را در سراسر جهان متحول مي­كند. به نیما که می‌رسیم با پدری خود در شعر نو و ایجاد فضایی تازه‌تر به سراییدن شعر کودک کمک بسیار می­کند.

بعد شاملو و فروغ و حتی سهراب سپهری هم به شعر کودک حس و حال مدرن و امروزی می ­دهند و اندرزهای پندگویانه ­ی ایرج‌میرزا­ها به‌سمت ادبیات محاوره ­ای محمود کیانوش و گلچین گیلانی و گام می­ نهد...

بچه‌ها! بهار

گلا واشدن

برفا پاشدن

از رو سبزه‌ها

از روی کهسار

بچه‌ها‌! بهار     «نیما یوشیج»

باز باران،

با ترانه،

با گهر­های فراوان

می­خورد بر بام خانه

من به پشت شیشه تنها

ایستاده

در گذرها،

رودها راه اوفتاده

شاد و خرم

یک دو سه گنجشک پرگو،

باز هر دم

می­پرند، این‌سو و آن‌سو    «گلچین گیلانی»

البته دگرگونی فرهنگ تعلیم و تربیت و ادبیات که از غرب مایه می­ گرفت هم در پرداختن شاعران وقت به ادبیات کودکانه بی‌تأثیر نبوده­است.

تقسیم­بندی شعر کودک از نگاه نگارنده

1- اشعار منظوم شاعران بزرگ که به‌شکلی رسمی سروده شده­اند. مثل سعدی و حافظ و مولانا و نظامی و جامی و... که بیشتر هدفشان تعلیم و تربیت و دادن پند و اندرز به بزرگان بوده ­است که به‌صورت کنایه‌آمیز با زبانی نرم و لطیف بیان شده ­است.

نمونه­ای از اشعار جامي:

بيا اي جگر گوشه فرزند من/ بنه گوش بر گوهر پند من

صدف­وار بنشين دمي لب خموش/ چو گوهر فشانم به من دار گوش

شنو پند و دانش به آن يار كن/ چو دانستي آنگه به آن كار كن

... 
بزرگان كه تعليم دين كرده­اند/ به خردان وصيت چنين كرده­اند

كه اي همچو خورشيد روشن ضمير /چو صبح از صفا شيوه­ي صدق گير

به هر كار ،دل با خدا راست دار /كه از رستگاري شوي رستگار

2- شعر شفاهی که به دسته ­های زیر تقسیم می­ شود:

الف) ترانه­های مادرانه

لالالالا گل پسته/ بابات رفته كمر بسته/ لالالالا گل نازي/ بابات رفته به سربازي/ لالالالا گل قالي/ بابات رفته جايش خالي
   ب) ترانه­های کودکانه

اتل متل توتوله، گرگم و گله مي­برم، کچل كچل كلاچه و...

ج) متل­های منظوم

دويدم و دويدم/ سر كوهي رسيدم/دوتاخاتوني ديدم/ يكي‌شبه من آب داد/ يكي‌ش به من نون داد/ نون‌وخودم خوردم/ آب‌و دادم به زمين/ زمين به من علف داد/علف‌و دادم به بزي/ بزي به من شير داد/ شيرو دادم به نونوا/ نونوا به من آتيش داد و...

چیستان­ها

بالا سنگ و پايين سنگ/ بالاش دو لوله تفنگ/ بالاش دو ماه روشن/ بالاش كمون هندي/ بالاش سرير شاهون/ بالاش بازار ريسمون (جواب: صورت انسان)

در کل نویسنده و یا سراینده خیلی از این نوع شعرها خیلی مشخص نیست و در طول زمان باتوجه به نقل سینه به سینه تغییر و تحول هم پیدا کرده­اند.

3- شعر معاصر کودکان که تقسیم بندی­ های سلیقه‌ای زیادی در آن­ها صورت گرفته است باتوجه به حضور آموزش و پرورش و کانون­های مختلفی مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همچنین مراکز آموزشی دیگراین شعر­ها در گروه‌های سنی مختلفی درجه‌بندی شده­اند. در اين‌دوره براي رده­هاي سني تقسيماتي می­ باشد كه شاعر بتواند براي هر رده­ي سني جداگانه شعري بگويد:       
الف: سال­هاي پيش از دبستان.         
ب: سال­هاي اولیه ­ی دبستان. (اول تا سوم)        
ج: سال­هاي پاياني دبستان. (چهارم و پنجم)      
د: دوره­ي راهنمايي.           
ه: دوره­ي دبيرستان.

نگاهي اجمالی به تحولات آغازین شعر كودك

سال 1300 هم‌زمان با پديدار شدن شعر نو و فعاليت نيما به‌عنوان شاعر نوگرا، جبار باغچه­ بان كودكستان باغچه­ ي اطفال را در تهران تأسيس مي­ كند و خود نیز مشغول سرودن شعر براي كودكان می­شود.

سال 1308 در كتاب اول ابتدايي شعر­هاي كودك از شاعراني مثل ملك‌الشعراي بهار، ايرج‌ميرزا و مخبرالسلطنه به‌چاپ مي‌رسد.

سال 1314 اولين مجله­ي كودك با عنوان «دانش‌آموز» توسط وزارت فرهنگ چاپ و منتشر می­شود.

سال 1321 مجله‌ي نونهالان با شعري از عباس يميني ­شريف (سوسكه مي­گه جيرجير/ كرده گلوم گير گير) چاپ و منتشر می­شود.

سال 1323 شعر زيباي باز باران از گلچين گيلاني در مجله‌ي سخن به‌چاپ می­رسد.

سال 1332 مجله­ي «سپيده ­ي فردا» اصول نوين تعليم و تربيت را به آموزگاران و مربيان آموزش مي‌دهد.

سال 1340 ادبيات كودك با چاپ اولين كتاب ادبيات كودك به نظام آموزش عالي راه مي­یابد.

سال 1341 شوراي كتاب كودك تاسيس مي­شود.

سال1345 كانون پرورش فكري كودكان در تهران تأسيس مي­شود.

هم‌زمان با اين تحولات محمود كيانوش به‌طور جدي در زمينه­ي شعر كودك فعاليت مي­كند. علاوه بر سرودن اشعار جديد براي كودكان به تحقيق و بيان نظريات خود در كتاب شعر كودك در ايران مي‌پردازد. آقاي كيانوش را بنيان­گذار شعر نوين كودك ناميده­اند. همچنين آقای كيانوش به مبحث نوجواني كه موضوع معاصري ­است هم پرداخته ­است. آقای علي‌اصغر سيدآبادي در كتاب «در حاشيه‌ي شعر» به مكتب آقای كيانوش پرداخته و روند رشد شعر را از دهه‌ي چهل تاكنون شرح داده است.

لازم به یادآوری­ست که در عصر جدید شعر کودک تجربه‌های حاصل از شاعران پیشین براي اين‌دوره همانند چراغي­است كه راه را روشن كرده ­است. هم‌چنين ظهور شعر نو، پديده‌ي انقلاب و مهاجرت مردم از روستا به شهر و ضرورت آموزش موجب افزايش چاپ و انتشار كتاب­ها­ي شعر، قصه و داستان مي­شود.

آسان‌پذيري شعر براي كودك و موزون سازي مفاهيم و ورود خيال براي زيبا­سازي فضاي شعر از جمله خصوصيات شعر اين دوره­است.  
از مهم‌ترین شاعران شعر جدید کودک افراد ذیل را می‌توان نام برد:

مصطفی رحماندوست، شکوه قاسم­نیا، افسانه شعبان­نژاد، اسدالله شعبانی، ناصر کشاورز، جعفر ابراهیمی «شاهد»، افشین علاء، بیوک ملکی، جمال‌الدین اکرمی، علیرضا میرزامحمد، محمدکاظم مزینانی و...

نوک مداده افتاد      

شد نوک یک کبوتر

کبوتره با شادی

تو آسمون­ها پر زد

با اون نوک مدادی

شعرهای زیبا نوشت

دفتر و کاغذ نداشت

رو آسمون­ها نوشت   «افسانه شعبان‌نژاد»

تو حساسی، ظریفی

شبیه بوی یاسی

تو یک زنبور هستی

که از ما می­هراسی

تو دل داری مگر نه؟

تو هم احساس داری

وگرنه پس چه کاری

به بوی یاس داری؟   «ناصر كشاورز».

منابع:

1- تاریخ ادبیات کودکان در ایران- محمدهادی محمدی

2- شعر کودک در ایران - محمودکیانوش

3- شعر کودک از آغاز تا امروز سیدمصطفی گرمارودی

4- در حاشیه شعر- علي‌اصغر سيدآبادي

5- سايت‌هاي اينترنتي

* عنوان مقاله شعري از ريچارد براتيگان