شبی با حبیب یغمایی/پریسا احدیان

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 

عصر چهارشنبه، بیست و دوم اردیبهشت ماه سال یکهزار و سیصد و نود و پنج، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی، گنجینۀ پژوهشی ایرج افشار، نشریۀ فرهنگی تحلیلی روایت و مجلۀ بخارا، در دویست و چهل و چهارمین نشست از مجموعه شب های بخارا، میزبان شب «حبیب یغمایی» شاعر و روزنامه نگار ایران و سردبیر مجلۀ «یغما»، در کانون زبان فارسی بودند که به مناسبت سی و دومین سال درگذشت وی ( ۲۴ اردیبهشت ۱۳۶۳) و شصت و هشتمین سالگرد انتشار اولین شماره مجله یغما(فروردین ۱۳۳۷) برگزار شد.

گزارش نشست با میزبان سعید حمیدیان

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

صبح پنجشنبه بیست و سوم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و نود و پنج ، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، کتابفروشی آینده و مجله بخارا در پنجاه و دومین نشست از سلسله نشست های کتابفروشی آینده ، میزبان سعید حمیدیان ، استاد بازنشسته گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی ، پژوهشگر ، مصحح ، مترجم و مؤلف برجسته زبان و ادبیات فارسی ، بود . در ابتدای جلسه علی دهباشی از دکتر محمد امیر جلالی دعوت می کند تا با توجه به تسلطی که بر آثار سعید حمیدیان دارد به معرفی مختصری از آثار ایشان بپردازد.

آشنایی با برندگان جایزه نوبل ادبیات سال 1993 «تونی موریسون»؛ «مائده مرتضوی»

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

تونی موریسوننویسنده، فمینیست و استاد دانشگاه زن سیاهپوست آمریکایی و برنده جایزه ادبی نوبل۱۹۹۳، که آثارش به خاطر فضای حماسی، دیالوگ‌های زنده و تصویر کردن شخصیت‌های سیاهپوست آمریکایی مشهور است. او نخستین زنِ سیاهپوستی است که کرسی‌ای به نامِ خود در یکی از دانشگاه‌های بزرگ آمریکا (دانشگاه پرینستون) دارد. او اولین زن سیاهپوست آمریکایی است که جایزه نوبل را دریافت کرده است.

حضور دوباره نویسندگان معاصر آلمانی زبان در شب بخارا/ پریسا احدیان

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

عصر چهارشنبه، پانزدهم اردیبهشت ماه سال یکهزار و سیصد و نود و پنج، انجمن فرهنگی اتریش، سفارت سوئیس ، سفارت آلمان و مجلۀ بخارا، در دویست و چهل و دومین نشست از مجموعه شب های بخارا، میزبان شب «داستان نویسان معاصر آلمانی زبان» بود که در محل کانون زبان فارسی برگزار شد.

مروری بر مجموعه داستان «خانه‌ی کوچک ما» اثر داریوش احمدی

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 

وهم در اقلیم خاک آلود

آرش آذرپناه داستان‌نویس و منتقد

«خانه‌ی کوچک ما»، نخستین مجموعه داستان داریوش احمدی را می‌توان از قصه‌گوترین مجموعه‌های 10سال اخیر برشمرد. احمدی تقریبا در تمامی داستان‌ها، ساخت داستانی خود را بر مبنای روایت مرتب و منظمی از یک واقعه یا یک برهه‌ زمانی خاص در یک فضای منحصربه‌فرد بنا می‌نهد. این روایت داستانی اگرچه عمدتا خطی است و بی‌توجه به فرم‌های روایی براساس یک توالی زمانی ساده اجرا می‌شود، اما گاه خود واقعه یا فضای قصه در میانه‌ اثر آن‌چنان جذاب ‌می‌شود که زبان مسطح داستان و بی‌توجهی نویسنده به فرم روایت را کاملا تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

گفتگو اختصاصی چوک با «هژیر مهرافروز» «مریم نقیب»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

«موسیقی صدای خداست» (ابن سینا)

چه چیز باعث شد هژیر مهرافروز قدم در راه موسیقی و ادبیات عرفانی بگذارد؟

قبل از هر چیز لازم می‌دانم از شما و همه‌ی عزیزانی که در عرصه‌ی فرهنگ و هنر فعالیت دارند کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم. و اما سؤال شما که چه عواملی سبب ورود من به عرصه‌ی موسیقی و به ویژه موسیقی عرفانی شد: باید بگویم مهم‌ترین عامل حضور من در عرصه‌ی موسیقی عرفانی خانواده‌ام بوده و هست. اولین الگوهای کودکان در خانواده‌ها شکل می‌گیرد. فرزندان تحت تأثیر علایق والدینشان قدم در راه تجربه‌ی پدیده‌های پیرامونشان می‌گذارند. بینش و آگاهی پدر و مادر می‌توانند تأثیر بسزایی در شکلگیری شخصیت فرزندان داشته باشد و چه خوب است والدین روح فرزندانشان را با هنر تطهیر نمایند، زیرا هنر است که وجود آدمی را از پلیدی‌ها و پلشتی‌ها مصون می‌دارد.

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692