زندگي «سلمان فارسي» نمايشنامه شد

چاپ تاریخ انتشار:

 

نمايشنامه «صحابي كبير» نوشته محمد قلي‌بياتي كه به سرگذشت سلمان فارسي اختصاص دارد، از سوي انتشارت افراز منتشر شد._

قلي‌بياتي توضيح داد: در اين اثر به سرگذشت زندگی بیش از سیصد ساله سلمان فارسی پرداختم. وي با بيان اينكه تاکنون آثار، روایات، مقالات و مطالب فراوانی درباره شخصیت «سلمان‌ فارسی» نوشته شده، اظهار كرد: برخی از این آثار منبع نوشتن همین نمایشنامه است ولي شاخصه بارز نمایشنامه «صحابی کبیر»، نمونه نخست یک اثر کامل دراماتیک و نمایشی محسوب مي‌شود. قلي‌بياتي ادامه داد: از جهت فضا، داستان در سه برهه زمانی و تاریخی متکی به مستندات تاریخی و معتبر روايت مي‌شود. نخست دوره ایران باستان و سلسله پیشدادیان یعنی عصر بدخشان فرزند «مهیار»، است .
وي توضيح داد: برهه دوم از زمانی است که روزبه که بعدها از طرف پیامبر سلمان فارسی خطاب می‌شود، از کیش نیاکانش خارج می‌شود تا به آیین کاملتری دست پیدا کند؛ یعنی دوره و آیین مسیحیت و وقتی پس از سال‌ها رنج و مرارت، احساس می‌کند مسیحیت هم گمشده‌اش نیست، از این کیش (اسقفان) هم عبور می‌کند و بی‌اعتنا به مقام اسقفی اعظم کلیسا، راه رسیدن به نزد محمد(ص)، خاتم پیامبران را که از زبان اسقفان و پدران مقدس کلیسا شنیده بود، در پیش می‌گیرد و به این ترتیب، گام به برهه سوم تاریخی عمر خود، یعنی عصر اسلام می‌گذارد و در نخستين ملاقات با پیامبر، به عنوان سلمان فارسی خوانده می‌شود و در رکاب پیامبر به درجه صحابی کبیر و در نهایت مقام عرفانی «سلمان منّا اهل البیت» می‌رسد و پس از انتصاب از سوی امیرالمومنین علی (ع) به ولایت شهر مدائن، پس از بیست سال حکومت بر این شهر، از دنیا می‌رود. قلي‌بياتي گفت: داستان سراسر عبرت ایمان آوردن سلمان فارسی به عنوان نخستين مسلمان ایرانی برای هر مخاطب ایرانی، جذاب و قابل اعتناست و می‌تواند منبعی مناسب برای تحقیق و مطالعه قشر دانشجو رشته‌های نمایشی قرار بگیرد. نمايشنامه «صحابي كبير» نوشته محمد قلي‌بياتي در شمارگان هزار و 100 نسخه و با قیمت چهارهزار و 500 تومان از سوی انتشارات افراز به فروش مي‌رسد. طراحی جلد كتاب توسط یاسین محمدی انجام شده.