اعطاي جايزه‌ي شجاعت در نويسندگي به رمان‌نويس مافيايي

چاپ تاریخ انتشار:

 

«روبرتو ساويانو» و «ديويد هر» جايزه‌ي پن/پينتر را به طور مشترك دريافت كردند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پن/پينتر، جايزه‌ي بين‌المللي شجاعت در نويسندگي امسال به صورت مشترك طي مراسمي به روبرتو ساويانو، رمان‌نويس ايتاليايي، و «ديويد هر» انگليسي اعطا شد.

«هر» روز گذشته در مراسم اعطاي اين جايزه‌ي معتبر ادبي درباره‌ي ساويانو گفت: «روبرتو ساويانو اول در رمان «گومورا»‌ي خود و سپس در فيلمي كه از روي آن ساخته شد، از مافيا مي‌گويد. او اين كارهاي بزرگ را در ازاي به خطر انداختن امنيت خود انجام داد.

وي ادامه داد: «حالا كه جايزه‌ام را با او شريك شده‌ام، اميدوارم برنده شدنش در جايزه‌ي پن بتواند زندگي را براي او آسان‌تر كند.»

ساويانو از سال ‌٢٠٠٦ به دليل نگارش كتاب «گومورا» با موضوع مافياي ناپل تحت مراقبت پليس قرار دارد. وي كه به دليل خطر جاني در مكاني نامشخص زندگي مي‌كند، پيغامي به محل اعطاي اين جايزه فرستاد و مراتب سپاسگزاري خود را اعلام كرد.

ساويانو در پيام خود نوشت: «وقتي حس مي‌كني بسياري هستند كه نياز دارند ببينند، بدانند، تغيير كنند و نه فقط سرگرم شوند، آن وقت است كه ادامه دادن به نوشتن ارزشش را دارد.»

اين جايزه‌ي ادبي از سوي موسسه‌ي «پن» براي بزرگداشت نام «هارولد پينتر» ـ نمايشنامه‌نويس سرشناس‌ ـ راه‌اندازي شده است.

«ديويد هر» نمايشنامه‌نويس، فيلمنامه‌نويس، بازيگر و کارگردان تئاتر و سينما، مقاله‌نويس، مصاحبه‌گر و خاطره‌نويس در سال ‌‌١٩٤٧ در انگليس به دنيا آمد و در کمبريج به تحصيل پرداخت. «هر» تاكنون جوايز متعددي را در عرصه‌ي هنر و ادبيات از آن خود كرده است كه از آن جمله مي‌توان به جايزه‌ي بافتا‌، خرس طلايي جشنواره‌ي برلين و يك جايزه‌ي «اليوير» اشاره كرد.

«فراواني»، ‌«پوچي جنگ» و «شكست هيتلر» از معروفترين نمايشنامه‌هاي اين نويسنده‌ي انگليسي هستند.

«هر» در كارنامه‌ي كاري خود نگارش فيلمنامه‌ي اقتباسي «خواننده» را دارد كه نامزدي جايزه‌ي اسكار را برايش به ارمغان آورد.

او بيشتر براي نوشتن سه‌گانه‌ي «شيطان در حال مسابقه» درباره‌ي كليساي انگليس، «قاضيان نجواكننده» در نقد قضاوت و «غيبت جنگ» با موضوع حزب كارگر، شهرت دارد. رمان ديگر او كه در سال ‌٢٠٠٥ منتشر شد،‌حمله‌ي آمريكا به عراق را زير سوال برد.

اين نويسنده‌ي ‌٦٤ ساله در سال ‌١٩٩٨ مقام شواليه را دريافت كرد و اكنون عضوي از انجمن سلطنتي ادبيات است.

به گزارش رويترز، «توني هريسون» و «حنيف قريشي» از برندگان پيشين جايزه‌ي پن/پينتر بوده‌اند.

لینک