نگاه كاسب كارانه به ادبيات دفاع مقدس

چاپ تاریخ انتشار:

'كامران شرفشاهي' روز شنبه در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار فرهنگي ايرنا در مورد وضعيت شعر دفاع مقدس گفت: آثار با ارزشي دراين عرصه در زمان دفاع مقدس و بعداز آن تا به امروز خلق شده كه در شمار ميراث ماندگار ادبيات دفاع مقدس قرار دارد و نسلهاي آينده مي توانند با مراجعه به آن از شور و حماسه هشت سال دفاع مقدس آگاهي پيدا كنند.
اين شاعر معاصر افزود : باوجود توليد برخي آثار ارزشمند هنوز هم سوژه هاي بكري از دلاورمرديهاي دوران دفاع مقدس وجود دارد كه شاعران مي توانند در آن مورد شعر بگويند.
وي در مورد آفتهاي اين حوزه گفت: متاسفانه برخي افراد بي صلاحيت مانع از ترويج درست ادبيات دفاع مقدس مي شوند و از طرفي نگاه كاسب كارانه برخي به اين حوزه و به دنبال نان و نام بودن سبب شده اين حوزه پس از 31 سال به جايگاه واقعي خود نرسد.
اين شاعر معاصر داشتن نگاهي سطحي و جشنواره اي به حركتهاي فرهنگي و به دنبال كسب جايزه و عنوان بودن را از ديگر آفات اين حوزه برشمرد و گفت : برخي با انحصار طلبي هاي خود اين عرصه را قلمرو شخصي خود مي دانند و از مشاركت و حضور پررنگ ديگران در اين عرصه خودداري كرده و از آن هراس دارند؛ در حاليكه از اين مساله غافلند كه هر فكر و ايده اي مي تواند به ارتقا اين حوزه كمك كند.

* سپردن حوزه ادبيات به اهالي فرهنگ راهي براي ارتقا آن
شرفشاهي بهترين راهكار براي ارتقا ادبيات كشور را دعوت از شاعران و نويسندگان و اهالي فرهنگ بويژه افرادي كه خود دفاع مقدس را درك كرده‌اند براي مشاركت در كارها عنوان كرد.
وي برپايي جلسات نقد و بررسي ، كارگاههاي ادبي توام با استمرار ، مطالعه و بهره گيري از آموزه هاي پيشينيان و ادبيات پايداري جهان را راهي موثر در ارتقا ادبيات اين حوزه دانست و گفت : علاوه بر آن بايد فضايي براي دسترسي شاعران به منابع مختلف فراهم شود.
به گفته شرفشاهي باوجود اينكه بسياري سازمانها و نهادها خود را متولي امر ادبيات دفاع مقدس مي دانند اما هنوز كارهاي ناتمام زيادي بر زمين مانده است.
وي افزود : اين كاستي ها حكايت از اين امر دارد كه دستگاهها به جاي توجه به رسالت خطير خود در انتقال درست ادبيات دفاع مقدس از هدف اصلي منحرف شده و صرفا با انبوهي از كارمندان حقوق بگير روبه رو هستند و دچار روزمرگي در كارها شده اند.
وي در پايان اظهار داشت : نبايد اين همه خون ريخته شده و اين همه ايثار و فداركاري را نايده بگيريم بلكه بايد تمامي توان خود را براي زنده نگه‌داشتن آن روزهاي با شكوه توام با اخلاص بكار گيريم و با توليد آثار ماندگار دين خود را به شهدا ادا كنيم.
وي در مورد آثار خود در اين زمينه گفت : كتابي با عنوان ' سبز، سرخ ، سپيد ' كه در برگيرنده اشعار جنگ بود سرودم كه به زودي چاپ سوم آن روانه بازار مي‌شود.
وي تازه ترين اثر خود را 'گزيده اي از نثرهاي ادبي' معرفي كرد و گفت: مضمون اين اثر درباره شهدا ، وقايع دوران جنگ و حديث غربتي است كه بعد از دفاع مقدس به سراغ كساني مي آيد كه شهدا را ديده بودند.