«ولف وندراچک» جایزه بنیاد هیرشمان را برد

چاپ تاریخ انتشار:

 

هیات داوران دلیل انتخاب این نویسنده را این گونه بیان کرد: او در کنار اشعار بی نظیر چندین اثر منثور عالی، سرگرم کننده و پرمعنا نیز به رشته تحریر درآورده است. این نویسنده 68 ساله که در وین زندگی می کند ، ناگفته ها را در قالب کلاسیک درمی آورد.
 
این جایزه در تاریخ 22 مارس 2012 (2 فروردین 1391) در «ترویختلینگن» در ایالت بایرن آلمان به «وندراچک» اهدا می شود.بنیاد «هیرشمان» متعلق به زوج پیمانکار اهل «ترویختلینگر» است که با اهدای این جایزه از هنر ، حفظ بناهای فرهنگی ، ادبیات و دانش پشتیبانی می کند. «وندراچک» در سال های دهه 60 قرن بیستم ابتدا در متن های ادبی خود حال و هوای رادیکالی شهروندی جنبش های سال 1968 را منعکس کرد. آثار او مدت های مدیدی توسط خودش و یا در کتابفروشی «فرزاند» منتشر می شد و او زمان درازی از موسسه های رسمی ادبی دوری می جست. او در دهه 80 در آثار ادبی اش بیشتر به موضوع مناسبات میان زنان و مردان و بررسی دقیق مردان اسطوره ای پرداخت. در دهه 90 با نقل مکان به وین یک بازگشت ادبی را تجربه کرد. در میان آثار این نویسنده بیش از همه رمان های «مارا» و «سن تروپز» او سنت های داستانسرایی را در ذهن زنده می کند. «ولف وندراچک» 14 آگوست 1943 در تورینگن آلمان متولد شد. او در کالسروهه رشد کرده و ازسال 1962 تا 1967 در رشته های ادبیات، فلسفه و جامعه شناسی دردانشگاه های هایدلبرگ ، گوتینگن و فرانکفورت آم ماین تحصیل کرده است. او از سال 1964 تا 1965 سردبیر نشریه «متن و نقد» بود و از سال 1967 به عنوان نویسنده آزاد در مونیخ مشغول فعالیت شد. «وندراچک» در سال های 1970 و 1971 استاد میهمان دانشگاه وارویک انگلستان بود. در اواخر دهه 80 بود که وی سفرهایی را به آمریکا و مکزیک انجام داد. او که 19 سال را در وین زیسته، به تناوب در شهرهای مونیخ و وین زندگی می کند. از جمله آثار ادبی این نویسنده می توان به «هدیه» 2011 ، داستان کوتاه «وقت استراحت ظهرگاهی» ، «آرایشگر موتسارت» 2002 و «نامه های کلی» 1998 اشاره کرد.

لینک