• خانه
  • جوایز ادبی
  • مرتضی حاتمی(نویسنده و روزنامه نگار ادبی): انتقاد از ناشرانی که ادبیات کلاسیک را فدای سودجویی خود می‌کنند

مرتضی حاتمی(نویسنده و روزنامه نگار ادبی): انتقاد از ناشرانی که ادبیات کلاسیک را فدای سودجویی خود می‌کنند

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

بازآفرین ادبیات کودک و نوجوان معتقد است:

متاسفانه گاهی ناشرانی سودجو با انتشار آثاری ضعیف و فاقد اصول حداقلی بازنویسی و بازآفرینی، خواسته یا ناخواسته نقشی مخرب در معرفی ادبیات کلاسیک بازی می‌کنند.

«مرتضی حاتمی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه ایلام، اظهار کرد: چاپ دوم مجموعه۲۴جلدی بازآفرینی از حکایت‌های «مرزبان نامه» و «بهارستان» و همچنین چاپ اول از 5 حکایت از بهارستان به قلم «مرتضی حاتمی» در بسته‌های کادویی و جلد سخت (گالینگور) توسط نشر (نارنج) منتشر و با حضور ناشر «کاوه کرباسی» در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، رونمایی و توزیع شد.

وی گفت: چاپ اول این مجموعه‌ها سال گذشته با استقبال جامعه‌ی هدف روبه رو و موجب انتشار آنها در نوبت دوم در سال 96 شد. این مجموعه آثار توسط «زهره خرامان» تصویرگری شده و نشر نارنج آنها را در کیفیتی مطلوب در ۱۲۰۰ جلد در ایام نمایشگاه کتاب تهران منتشر کرد که خوشبختانه مورد استقبال کودکان و نوجوانان قرار گرفت.

این نویسنده با اشاره به ضرورت بازنویسی و بازآفرینی ادبیات کلاسیک برای مخاطبان کودک و نوجوان، ادامه داد: این‌که کودکان و نوجوانان را با اندوخته‌ها و گنجینه‌های گذشته‌ی ملی آشنا و مفاهیم تربیتی و آموزشی و اخلاقی را در آنان تقویت و نهادینه کرد، فضیلتی مهم و وظیفه‌ای بزرگ و غایی است، اما گاه مشاهده می‌شود که ناشرانی سودجو با انتشار آثاری ضعیف و فاقد اصول حداقلی بازنویسی و بازآفرینی، خواسته یا ناخواسته نقشی مخرب در معرفی ادبیات کلاسیک به جامعه‌ی مخاطب برعهده می‌گیرند.

حاتمی گفت: این ناشران صرفاَ با انگیزه ی سودجویی اقدام به انتشار این گونه آثار می‌کنند و اطلاعات نامناسب و سطحی به جامعه‌ی مخاطب انتقال می‌دهند که باید آسیب‌شناسی کردو راه حل پیشنهاد داد.

وی با مهم دانستن اصل امانتداری در «بازنویسی» و رعایت خلاقیت ادبی و محتوایی در «بازآفرینی» برای کودکان و نوجوانان خاطر نشان کرد: نباید گنجینه‌ی ادبیات کلاسیک، که از پیشینیان ما به یادگار مانده، با بازآفرینی‌ها و بازنویسی‌های کم مایه و ضعیف، کم ارزش کرد چون این سرمایه‌های فرهنگی، بخش مهمی از هویت فرهنگ و تاریخ سرزمین کهن ما است ویکی از راه‌های معرفی کتاب و آثار این  نوع از ادبیات به مخاطبان کودک و نوجوان، بازنویسی و بازآفرینی با رعایت اصول و معیارهای مصوب این قالب‌ها برای این مخاطبان است.

بازآفرین مجموعه‌ی 15جلدی مرزبان‌نامه گفت:

رمان‌های «راز کوچه باغ هفت توت» و «فرار...فرار...» مراحل پایانی امور فنی نشر را سپری می‌کنند و به زودی با سرمایه‌گذاری ناشرانی از کرمانشاه (سرانه) و ایلام (آستان جانان) و مجموعه‌ی دو جلدی (حکایت های زیبا برای بچه‌های دانا) برای نوجوانان توسط (نشر آذین گستر) منتشر می‌شوند.

***

مرتضی حاتمی، متولد 1355(صحنه) کرمانشاه است و تاکنون بیش از 35عنوان کتاب از او در قالب های (داستان کوتاه، بازآفرینی، بازنویسی و...)برای مخاطبان کودک و نوجوان و بزرگسال منتشر شده است.

خبرگزاری ایسنا

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692