• خانه
  • جوایز ادبی
  • سال 95 ، سالی پرکار برای مرتضی حاتمی، نویسنده و روزنامه نگار ادبی

سال 95 ، سالی پرکار برای مرتضی حاتمی، نویسنده و روزنامه نگار ادبی

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

سال 95 ، سالی پرکار برای مرتضی حاتمی، نویسنده و روزنامه نگار ادبی

مرتضی حاتمی» نویسنده ، بازنویس ادبیات کودک و نوجوان و روزنامه نگار ادبی گفت:
در سال1395 ؛ ۳۰ عنوان کتاب از من در قالب های بازنویسی، بازآفرینی، ویراستاری و تألیف در ادبیات کودک و نوجوان، توسط ناشران مختلف منتشر و 15 عنوان نیز به زبان های: فرانسوی، ترکی آذری و ترکی استانبولی ترجمه و منتشر شد.

«مرتضی حاتمی» نویسنده و بازنویس ادبیات کودک و نوجوان و روزنامه نگار ادبی گفت:در سال1395؛۳۰ عنوان کتاب از من در قالب های بازنویسی، بازآفرینی، ویراستاری و تألیف در ادبیات کودک و نوجوان، توسط ناشران مختلف منتشر شدکه سهم «نشر نارنج» از ناشران دیگر بیشتر بود.
این نویسنده ی کرمانشاهی افزود:

در مجموع از ابتدای سال ۹۵ تا پایان اسفند، ۱۸ عنوان کتاب کودک در قالب بازآفرینی در نوبت اول چاپ و ۱۲ عنوان کتاب دیگر در قالب ویراستاری ادبی همگی در نشر نارنج از من منتشر و توزیع شده است.سال 95 سالی پرکار برایم بود، زیرا بنای کار در سال گذشته را بر انتشار آثار تألیفی گذاشته بودم.
وی کتاب های بازآفرینی:

«پندروباه چه بود؟»،«خرگوش باهوش»،« عاقبت موش طمع‌کار»،«عقرب بدجنس»،«قصه های بهارستان (جلد۱)»، «گنجشکی که دانا بود.»،«ماهی سیاه باهوش»،«دوپرنده ی مغرور»،«دوستی دزد و کک»،«روباه دوراندیش»، «دوستی گرگ و سگ»،«روزی گرم در میان نخلستان»،«سگ پندآموز»،« سوت اسرارآمیز»، «شتر به قیمت گربه»،« نابینایی که می دید!»،«راز چشمه ی سیب »و «وزیرسحرخیز» عنوان کرد.
نویسنده ی مجموعه داستان (سطرهایی که تبرئه نمی شوند.) افزود:
کتاب های: «الاغ آب فروش»،«با یک تیر دو نشان می زند.»،«یک خشت هم بذار درش»،«درخت علم»،«کاسه گران قیمت»،« شکارچی جوان و سه پند»،«ماجرای دزد و کلاه»،«بالاتر از سیاهی رنگی نیست.» «تقسم عادلانه»،«بشنو و باورنکن!»«دوستی قورباغه و موش»
و «از این ستون،تا آن ستون فرج است.»کتاب هایی اند که بازخوانی و ویرایش ادبی و محتوایی آنها بر عهده ی من بوده و در نشر نارنج منتشر شدند.

وی با اشاره به استقبال جامعه ی هدف از تعدادی از کتاب های منتشر شده، افزود:
برخورداری از زبان نگارشی ساده، روان و جذاب و رعایت پیراستگی های زبانی، به کارگیری کلمات و تعابیر متناسب با توان ذهنی مخاطب و نیز انتخاب موضوع برای بازآفرینی و البته تصویرگری زیبا و کیفیت مناسب چاپ و کاغذهای مرغوب و هم چنین قیمت مناسب، موجب شد که کتاب های:«شترنادان» و «غلامی که از آب می ترسید.» به ترتیب از: «مرزبان نامه» «گلستان» در نوبت (ششم)و«ماهیخوار حیله گر» در نوبت (چهارم) چاپ، منتشر و توزیع شود.

کتاب های:« الاغ دانا»،«دوست دروغ گو»،«خواستگار زاغ»،«سه دزد طمع کار»،«موش باهوش و دانا» نیز به نوبت (سوم) چاپ رسیدند.
این نویسنده ی کرمانشاهی با اشاره به ضرورت آفرینش و نگارش «رمان» برای مخاطبان نوجوان و توجه به نوع ذائقه ی محتوایی این گروه سنی، دامه داد:
در سال جاری دو عنوان (رمان نوجوان) با نام های:«راز کوچه باغ هفت توت» و «فرار...فرار...»به ترتیب در نشر (سرانه)ی کرمانشاه و (آستان جانان) ایلام تحویل دادم که قرار است با سرمایه گذاری ناشران یادشده بعد از دریافت فیپا مراحل و مقدمات انتشار در سال ۹۶ (به احتمال زیاد) تا سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رونمایی و منتشر شوند. این دو رمان حاصل عرق ریزی روح به مدت چند سال بود که تا لحظه ی تحویل نهایی به ناشران، در حال ویرایش شان بودم. طراحی و تصویر روی جلد این دو رمان را هنرمند خوش ذوق جناب آقای (بشیر نظری) انجام داده است.
وی ادامه داد:

در جهت آشنایی نوجوانان با ادبیات کلاسیک و معرفی این گنجینه های معنوی و ملی به مخاطبان یادشده، ۲ مجموعه حکایت بازآفرینی از ادبیات کلاسیک با عنوان:«حکایت های زیبا برای بچه های دانا» هر کدام در ۱۲۸ صفحه برای مخاطبان نوجوان، در نشر(آذین گستر) تبریز با سرمایه گذاری همین ناشر، منتشر می شوند. البته قرار است با همین ناشر، مجموعه ای ۱۲جلدی در همین فرمت و تعداد صفحه از سایر ادبیات کلاسیک بهگزین برای نوجوانان بازآفرینی کنم که مجموعاً ۳۰۰ حکایت در1536 صفحه خواهد شد.امور گرافیک و صفحه آرایی این مجموعه هم بر عهده ی هنرمند گرامی و سردبیر هفته نامه ی (شکوه آزادی)،آقای (محمدامین احمدبیگی) است، که دو مجموعه ی یادشده را به انجام رسانده است.
وی به ادامه ی همکاری با نشر نارنج در زمینه ی بازآفرینی از ادبیات کلاسیک برای کودکان اشاره کرد و افزود:

طی توافق با مدیر این انتشارات،مجموعه ی ۱۲جلدی بازآفرینی از حکایت های «الهی نامه»ی عطار نیشابوری را به پایان برده و تحویل داده ام تا بعد از تصویرگری، در سال ۹۶ برای جامعه هدف، منتشر و توزیع شوند. قرار است به زودی بازآفرینی ۱۵ حکایت از داستان های (هزار و یک شب)را شروع کنم و توافق اولیه هم با همین نشر انجام شده.
وی در ادامه تعداد کتاب های ارسالی به سایر ناشران تخصصی حوزه ی ادبیات کودک و نوجوان جهت انتشار؛ ۱۵ عنوان اعلام کرد و ادامه داد:
با توجه به این که هنوز توافق مکتوب و امضای قرارداد با برخی از ناشران حوزه ی ادبیات کودک و نوجوان منعقد نکرده ام، از اعلام نام این ناشران معذورم. در راستای حمایت از جریان های خیریه فرهنگی و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، امتیاز همیشگی ۳ عنوان کتاب«آرش»(بازآفرینی تازه از داستان آرش کمان گیر)، «طوطی باهوش» (بازآفرینی حکایتی از مثنوی مولوی) و شعر/ قصه ی«پرچینو بر می داریم.» به نشر(حسام)تهران واگذارکرده ام تا سهم اندکی در همراهی و همدلی با اقدامات خداپسندانه و خیرخواهانه ی مدیریت این نشر ایفا نموده باشم.

3عنوان کتاب یاد شده، در سال ۹۶ منتشر و تمام حقوق و در آمد مادی آنها، سودی که از فروش این کتاب ها به دست می آید و نیز حق تالیف نویسنده، برای همیشه و در تمام چاپ ها به نفع کودکان محروم و بی برخوردار از امکانات و لوازم و نیازمندی های فرهنگی، اهدا خواهد شد و هیچ گونه سهم مادی از آنها به مؤلف نخواهد رسید.
وی ادامه داد:
داستان نوجوان «شاخ بلوطی» که رویکردی تازه به نگهداری و مراقبت از محیط زیست و زیست بوم دارد و با تکنیک (رئالیسم جادویی) و باعنایت به یکی از حکایت های ادبیات شفاهی مناطق کردزبان نوشته شده، ضمن انتخاب نهایی در فراخوان ملی «سپیدار»، در سال ۹۶ توسط یکی از انتشاراتی های معتبر تهران که در راستای ترویج فرهنگ نگهداری از پیرامون و محیط زیست فعالیت دارد و تاکنون کتاب های زیادی در این خصوص منتشرکرده، منتشر و توزیع خواهد شد.

نویسنده ی مجموعه ی ۱۵ جلدی از بهارستان جامی افزود:

با هدف معرفی آثار ادبیات کلاسیک به مخاطبان و انتقال حس زیبایی شناختی و لذت ادبی در میان مخاطب غیرفارسی زبان، تقسیم اشتراک زیبایی ادبی با وجود تفاوت در فرهنگ و زبان، با رعایت اصول ترجمه؛مجموعه ۱۵جلدی بازآفرینی حکایت های (مرزبان‌نامه) که پیشتر توسط «نشر نارنج» منتشرشده، در شورای ترجمه ی این انتشارات، به زبان های: (ترکی استانبولی)، (ترکی آذربایجانی) و(فرانسوی) ترجمه شده اند و به زودی در کشورهای مخاطب، منتشر و توزیع خواهند شد.
وی در پایان از تلاش و اقدامات خبرگزاری آرتنا در انتشار و انعکاس اخبار تازه فرهنگی و ادبی و هنری نویسندگان و مؤلفان کرمانشاهی، تقدیر کرد.

***

«مرتضی حاتمی» متولد ۱۳۵۵ در شهر صحنه (کرمانشاه) است و از سال ۱۳۷۰ تاکنون حضوری جدی در عرصه ی فرهنگ و هنر و ادبیات دارد و نخستین کتابش در سال ۱۳۸۲ منتشر کرد.وی همزمان در دو حوزه «ادبیات» کودک و نوجوان و بزرگسال و «روزنامه نگاری ادبی»فعالیت جدی و حرفه ای دارد.
حاتمی، رمانی در ادبیات بزرگسال با عنوان (توقیف شد!) در حال نگارش دارد و تاکنون نیمی از نگارش آن را به پایان برده است.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692