دیدار و گفتگو با محمدرضا باطنی

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

دیدار و گفتگو با محمدرضا باطنی

پنجشنبه بیست و چهارم فروردین ساعت نه صبح در محل کتابفروشی اینده نشست دیدار و گفتگو با استاد دکتر باطنی برگزار می شود . در این نشست دکتر باطنی به سوالات دانشجویان و علاقمندان رشته زبانشناسی،ترجمه، ویرایش و مسایلی همچون رابطه مغز و تفکر پاسخ میدهند و سیروس علینژاد در این جلسه گفتگو با ما خواهند بود.

دکتر محمدرضا باطنی متولد 1313 در اصفهان است. تا ششم ادبی را در اصفهان گذراندند. سال 1336 دانشجوی سال اول زبان انگلیسی دانشسرای عالی می‌شوند. در سال 1339 موفق به اخذ درجة‌ لیسانس در زبان انگلیسی می‌شوند. به موجب قانون آن روزگار کسانی که شاگرد اول می‌شدند می‌توانستند به خارج از کشور برای ادامة ‌تحصیل بروند. در انگلستان در دانشگاه لیدز (Leeds) ادامة تحصیل دادند و موفق به دریافت «دیپلم بعد از لیسانس با درجة‌ ممتاز» شدند و همچنین در سال بعد موفق به دریافت درجة‌ فوق‌لیسانس (M.A.) در زبان‌شناسی با گرایش ادبیات از همان دانشگاه می‌شوند و بقیة کار دانشگاهی دکتر باطنی را در دانشگاه تهران عرض کردم. کارنامة پژوهش‌ها و تألیفات دکتر باطنی در حوزة‌ مسائل تئوریک زبان‌شناسی تاکنون در هشت جلد منتشر شده است که مهم‌ترین اثر که بیش از چهل و پنج سال است در تمامی مراکز دانشگاهی تدریس می‌شود کتاب «توصیف ساختمان دستوری زبان فارسی» ایشان است که به چاپ بیست و هشتم رسیده است. و دو ترجمه از رابرت هال و مانفرد بی‌یرویش در حوزة زبان‌شناسی از دیگر آثار استاد است.

دورة ‌دیگر زندگی علمی دکتر باطنی از سال 1364 در «مؤسسة فرهنگ معاصر» آغاز می‌شود که هفت سال آن صرف تألیف و تدوین «فرهنگ دوزبانة ‌انگلیسی ـ فارسی» شد که سرانجام در بهمن‌ماه 1371 به پایان رسید. پس از آن همکاری دکتر باطنی با «مؤسسة فرهنگ معاصر» ادامه یافته است که حاصلش بیست و یک جلد کتاب بسیار مهم در حوزة فرهنگ‌های دوزبانه است. فرهنگ‌هایی همچون «فرهنگ انگلیسی ـ ‌فارسی»، «فرهنگ فعل‌های گروهی»، «فرهنگ همایندها»، «فرهنگ اصطلاحات و عبارات رایج فارسی»، «واژه‌نامة ‌روان‌شناسی و... دیدار و گفتگو با استاد باطنی طبق معمول در محل کتابفروشی اینده واقع در بنیاد موقوفات افشار در نه صبح روز پنجشنبه بیست و چهارم فروردین ماه برگزار می شود

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692