برنده رقابت داستان كوتاه كشورهاي مشترك المنافع معرفي شد

چاپ تاریخ انتشار:

 

داستان "نش" با عنوان «جوابيه» از سواحل كنت و شهرهاي ساحلي جنوب انگلستان كه او در آنجا پرورش يافته، الهام گرفته است. وي در اين داستان كوتاه زيبايي چشم‌اندازهاي اطراف را با حس عميق از دست دادن، منعكس كرده است. رييس گروه داوري امسال كه «نيكلاس لائولين» نويسنده و ويراستار ترينيدادي است در توضيح انتخاب اين داستان گفت: با سبكي حاكي از اعتماد به نفس در خلاصه نويسي، اما بدون حس سرسري نوشتن يا محدود كردن فضا، اين قصه، داستاني را بازمي‌گويد كه نه يك رابطه، بلكه دو رابطه پر احساس را كه سرانجامي ويرانگرانه و ناشاد دارند، روايت مي‌كند. شكل دادن اين قطعه كه به نظر دربرگيرنده دهه‌ها تاريخ حسي است، كار دشواري براي هر نويسنده محسوب مي شود. جايزه ويژه براي داستاني درباره موضوع سال كشورهاي مشترك المنافع با موضوع «زنان دربرابر تغيير»، به نويسنده هندي «لاوانيا آرويند» رسيد كه داستانش را با الهام از زني كه دست به تجارتي خانوادگي مي زند، نوشته است. جايزه بخش ويژه كودكان نيز به دايان براون نويسنده جاماييكي داستان‌هاي كودك تعلق گرفت كه براي «لباس شادي» به اين رقابت راه يافته بود. اين اثر در جاماييكا، بريتانيا و آمريكا منتشر شده و پيش از اين برايش مدال موسگراو جاماييكا را همراه آورده است. داستان‌هاي او براي تجليل از ظرفيت هاي ويژه قهرمان بودن در كودكان در طول زندگي شان نوشته مي‌شوند. «سر فقط براي اين ساخته نشده كه رويش كلاه بگذارند» نوشته باربارا جنكينز از ترينيداد و توباگو يكي از چهار اثر برنده منطقه‌اي بود. «مارتا » نوشته باست بويوكا از كنيا، «مائوييست» نوشته نيكش مورالي از هند و «جينجر بر» نوشته سارا بين بريج از نيوزيلند ديگر برندگان منطقه‌اي اين دوره بودند. اين جايزه از سوي بنياد كشورهاي مشترك‌المنافع، هر سال براي قدرداني از نوشته‌هاي الهام بخش راديويي اهدا مي‌شود و مانند انتخاب رمان برتر سال، در 5 منطقه برترين‌ها ار انتخاب و از آن ميان اثر برتر را به عنوان برنده معرفي مي‌كند. 26 داستان امسال به مرحله نهايي اين رقابت راه يافته بودند.

لینک