گزارش نقد کتاب " خانم لطفا شناسنامه تان را بیاورید"

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

گزارش نقد کتاب  خانم لطفا شناسنامه تان را بیاورید

کتاب "خانم لطفا شناسنامه تان را بیاورید "اثرنویسنده شاهرودی خانم عشرت السادات میرحسینی مورخه دوم اسفند ماه 95 به همت بنیاد فرهنگی عروه الوثقی و انجمن اهل قلم شاهرود در محل بنیاد به بوته نقد رفت .

جلسه با حضور منتقدین رامبد خانلری و عماد عبادی ، نویسنده اثر و جمعی از نویسندگان و فرهیختگان ادبی و سینمایی برگزار گردید .

عماد عبادی دبیر انجمن اهل قلم شاهرود در ابتدای جلسه ضمن خوش آمد گویی به جناب خانلری و دیگر عزیزان به معرفی کتاب پرداخت .

عبادی گفت : نویسنده تصویرگر بسیارخوبی است و در این مجموعه آن را به خوبی نشان داده است . داستان ها از نثر روانی برخوردار است . و نویسنده عنوان های خوبی را برای داستان هایش انتخاب کرده است . اگر چه بعضا یکی دو مورد هم کلیشه ای است.

عبادی افزود آنچه به داستان ها قوت می دهد پایان بندی داستان هاست . که نویسنده علی رغم فراز و فرودهایی مختلف بر خلاف عادت ذهنی ما پایان داستان را رقم زده است که نقطه قوتی برای نویسنده محسوب می شود .

دبیر انجمن اهل قلم شاهرود گفت : معیار کتاب خوب این است که رغبت داشته باشیم آن را دوباره بخوانیم و من تمایل دارم بعضی از داستان های این مجموعه را دوباره بازخوانی کنم.

او معتقد است نویسنده دغدغه بومی نویسی دارد ولی هنوز برایش جا نیفتاده است و البته توقع می‌رفت که دایره واژگان کتاب نیز بسیار وسیع تر باشد .

روزنامه نگار حسن یزدانی در ادامه گفت این مجموعه با توجه به اینکه کار اول خانم میرحسینی است ولی بسیار تاثیرگذار و سورئالیستی است. داستان خانم لطفا شناسنامه تان را بیاورید بیان دغدغه های یک زن در جامعه است . یزدانی گفت این داستان دقیقا مصداق سخن مادربزرگ است که می گفت ما زن ها حتی فرصت مردن هم نداریم .

او ادامه داد داستان با یک تعلیق تمام می شود و یک جمله معترضه دارد . وقتی قانون ارزشی برایت قائل نیست چه زنده باشی و چه مرده .

خانم حسنی نیز گفت باید باورکنیم که کتاب از روی جلد، طرحی که روی آن شکل گرفته و آنچه به عنوان اسم انتخاب شده ، شروع می شود . لذا نام کتاب جذابیت خاصی دارد که خواننده را برای خواندن ترغیب می کند .

حسنی اضافه کرد شخصیت در داستان "خانم لطفا شناسنامه تان را بیاورید" به خوبی پردازش نشده است اگرچه نویسنده لایه هایی از خصوصیات اخلاقی زن را به تصویر کشیده است . نثر کتاب نثری روان ولی در این داستان استفاده از بعضی کلمات مثل استیصال ، منحصر به فرد و... نثر را از نثرداستانی دور می کند .

خانم عسگری که دستی بر آتش شعر دارند در خصوص این مجموعه اظهار کردند که چیدمان کلمات برای داستان و شعر بسیار مهم است و بار معنایی وسیعی را با خود همراه می کند که متاسفانه در این مجموعه نویسنده این نکته را مد نظر نگرفته و در قسمت هایی از داستان این نقصان بچشم می خورد . ولی ایده داستان ها ایده هایی خوب و فوق العاده بکر است .

در ادامه جلسه یکی از دوستان با نگاهی سینمایی گفت داستان ها اتفاق پذیر بود ولی پیام آور نبود . نویسنده در داستان آدمکش اطلاعات زیادی نداشت تا بتواند به خوبی یک شخصیت ارتشی که کلی از عمر خود را در ارتش و با اسلحه های مختلف سپری کرده است را پردازش کند .

در ادامه جلسه رامبد خانلری منتقد جلسه درخصوص این مجموعه داستان اظهار داشت من حکمم را صادر می کنم و بعد از حکمم دفاع می کنم.   به نظرم اگر نویسنده عجله نمی کرد کتابش یکی از بهترین کتاب های داستانی ایران می شد.

خانلری داستان ها را به دو بخش تقسیم کرد پنج داستان اول و سه داستان آخر . وادامه داد نویسنده می تواند روی پنج داستان اولی بختش را آزمایش کند.

او ادامه داد زبان اولین ابزار نویسنده برای نوشتن به حساب می آید و زبان در حالت عادی خنثی نیست بلکه مردانه است . و وقتی نویسنده می خواهد از یک دنیای زنانه بنویسد در قدم اول وزنه سنگین تری را انتخاب کرده است. و اولین چیزی که به این مجموعه وارد است زنانه نویسی است .

خانلری در ادامه گفت پرفروش ترین کتابها چه در ایران و چه در خارج از کشور متعلق به خانم هاست . خانم ها می توانند نویسنده های بهتری باشند به شرط اینکه بر مشکل زبان غلبه کنند .

داستان نویس ها شبیه کارگردان ها برخورد می کنند قصه را از یک جا شروع می کنند و از هم آنجا تمام می کنند بدون هیچ حرکتی . این قصه ها شدیدا خط اکنونی دارند و نقطه قوتشان خط اکنونی است . بعبارتی راوی کجا ایستاده و از کجا حرفش را می زند .

خانلری پنج داستان اول را بررسی نموده و در ادامه گفت در مورد سه داستان آخرکمتر حرف میزنم چرا که شبیه این قصه ها را زیاد دیده ام مخصوصا داستان "باز هم زندگی ."

خانلری معتقد است ما از ادبیات فانتزی فقط نانش را داشته ایم نه چیز دیگر .

در ادامه گفت داستان های فانتزی این مجموعه از جدی ترین داستان های فانتزی بودند که من این چند ساله اخیر مطالعه کرده ام . طرح ها ،‌طرح های بسیار خوب و بکری است ولی طرح های بکر را نویسنده زمانی حس کرده است که نیاز به تمرین بیشتری داشته است .

خانلری در خاتمه سخنانش گفت متشکرم که بعد از مدت ها باعث شدید که من یک مجموعه داستانی را از ابتدا تا انتها کامل بخوانم .

در ادامه جلسه خانم میرحسینی نویسنده اثر از حضور دوستان تشکر کردند و گفتند من قصد دفاع ندارم . فقط نکته ای که در همه داستان ها برایم مهم است لذت بردن مخاطب است .

در مورد داستان های بومی هم ،ایرانی بودن کار بیشتر مد نظرم بوده است .

من به شدت از رئالیسم جادویی لذت می برم . و سعی کرده ام که این فضا را در داستان هایم بیاورم و همه تلاشم را کردم تا فضا فضای ایرانی باشد .

تجربه بومی نویسی من در "بازهم زندگی" بود که دوست داشتم حتی لهجه شهرم را هم بیاورم ولی هرچه کردم درتوانم نبود. ولی تلاش کردم بوم و آداب ورسوم شهرم را بیاورم گرچه نزدیکی به پایتخت این آداب و رسوم بومی را کمی کمرنگ کرده است .

درپایان جلسه هدایایی به رسم یادبود تقدیم نویسنده گردید .

دیدگاه‌ها   

#1 داود رهبری 1396-12-17 17:07
گذارشی بسیار عالی و شایسته ی تقدیر بود .
انشا الله در آینده های دور و نزدیک ، کار های دیگری از این بانوی نویسنده داشته باشیم .

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692