شب دکتر سعید حمیدیان

چاپ تاریخ انتشار:

شب دکتر سعید حمیدیان

شب دکتر سعید حمیدیان با همکاری بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار ، کانون زبان فارسی و مجله بخارا در ساعت پنج بعد از ظهر سه شنبه 23اذر ماه در محل کانون زبان فارسی برگزار می شود. در این مراسم استادان: نصرالله پور جوادی .بها الدین خرمشاهی. اصغر دادبه . کامران فانی. محمد امیر جلالی و علی دهباشی درباره اثار ایشان سخنرانی خواهند کرد.

استاد دکتر سعید حمیدیان (متولد 1324 تهران) از پژوهشگران سرشناس و سختکوش، و استادان کم¬نظیر زبان و ادبیات فارسی در زمان ماست. وی در عرصه¬های مختلفی از ادبیات ایران و جهان دارای پژوهشها و تألیفاتی چشمگیر است. آخرین اثر وی، شرح شوق،  برندۀ جایزۀ کتاب سال جمهوری اسلامی  ایران (1393) است که جامع¬ترین، و رَوِشمندترین شرحی است که تاکنون بر اشعار حافظ شیرازی نوشته شده است؛ اثری که قریب سی سال از عمر خود را بر سر پژوهش، نگارش  و آماده¬سازی آن صرف کرده، و بهاءالدین خرمشاهی آن را «شرح کبیر حافظ» خوانده است. آثار حمیدیان حوزه¬های گسترده¬ای را از ترجمه و ویرایش گرفته، تا تألیف و تصحیح و لغت-پژوهی دربر می¬گیرد. تالیفات و ویراسته¬های وی خاصه در ادب کلاسیک فارسی از منابع دست¬اول تحقیق و پژوهش بوده است. از آثار وی می¬توان به این نمونه¬ها اشاره کرد: 1-ترجمه¬ها: ترجمۀ خطابۀ پوشکین (داستایفسکی) (به همراه کامران فانی)، دنیای قشنگ نو (آلدوس هاکسلی)، اصول نقد ادبی (ریچاردز)، ایوانف (چخوف)، سه خواهر (چخوف) (به همراه کامران فانی)،  لنتس/ ویتسک (بوخنر) (به همراه کامران فانی)، تاریخ (گوردون چایلد)، آدمهای ماشینی (کارل چاپک) (به همراه کامران فانی)، 2- ویرایش¬ها: ویرایش شاهنامۀ چاپ مسکو، ویرایش خمسۀ نظامی، ویرایش مثنوی مولانا 3- تألیقات: درآمدی بر هنر و اندیشۀ فردوسی، آرمانشهر زیبایی (دربارۀ نظامی)، سعدی در غزل، شرح شوق (شرح اشعار حافظ)، داستان دگردیسی (دربارۀ نیما) 4- تصحیحات: دیوان امیرشاهی سبزواری- فرهنگ جعفری (محمدمقیم تویسرکانی).
سعید حمیدیان به گواهی دانشجویانش یکی از موفق¬ترین استادان  در امر آموزش، و ازنظر دقت علمی و وسعت دایرۀ معلومات، و نیزآزادی اندیشه و شیوۀ تدریس و انتقال مطالب نو، همیشه زبانزد بوده است. حمیدیان از سال 1373 تا سال 1375در دانشگاه کراکوف کشور لهستان به تدریس مشغول بود. وی مدتی را در دانشگاه جندی¬شاپور وقت (شهید چمران کنونی) و پس از آن در دانشگاه علامه طباطبایی به تدریس زبان و ادبیات فارسی پرداخت و در همین دانشگاه نیز بازنشسته شد.شب استاد حمیدیان در کانون زبان فارسی واقع در بنیاد موقوفات افشار واقع در خیابان ولی عصر سه راه زعفرانیه . خیابان عارف نسب پلاک دوازده بر گزار می شود.