نمایش اشیای قدیمی به روشی شاعرانه در گالری ساربان»

چاپ تاریخ انتشار:

خبراختصاصي چوك

نمایش اشیای قدیمی به روشی شاعرانه در گالری «ساربان»
با حضور اساتید هنر و علاقه مندان آثار هنری از نقاشی های منصوره پناهگر رونمایی شد
آیدین آغداشلو: برای من تماشای این نقاشی ها بسیار دلپذیر و دلگرم کننده بوده و از این که با سه نسل فاصله کسانی احساس اشتراک با دنیای من می کنند دلگرم می شوم
به گزارش روابط عمومی گالری ساربان، عصر جمعه یکم مهرماه و با حضور اساتید هنر و علاقه مندان آثار هنری از نقاشی های منصوره پناهگر رونمایی شد. در این مراسم هنرمندانی چون: آیدین آغداشلو، علی خسروی، حبیب اله صادقی، ایرج شایسته پور، عظیم زرین کوب، فریدون کسرایی، داوود شهیدی، مهدی فلاح، امیر صادق تهرانی، هنگامه صدری، سیامک راوندی، فاطمه بهرامی، علی ترقی جاه، محمد سعید نقاشیان و ... حضور داشتند.
آیدین آغداشلو در حاشیه این نمایشگاه و درباره نمایش آثار شاگرد سال های پیش خود و انتخاب سوژه و سبک در کارهای پناهگر، گفت: « در هنر امروز نوعی از تحرک و تکاپو در کارها است که فقط مربوط به نسل جوان هم نیست و در نسل میانه هم امروزه دیده می شود و یا نحوه های دیگری از نگرش است که خیلی به وهم و توهم وابسته است. بنابراین بهتر است در یک شیوه ای که همه گیر و مد روز می شود که یک جور دیدگاه اجتماعی هم پشت آن است، قائل باشیم به کسانی که درونی تر و مستقل تر عمل می کنند و به جای آن که خود را به یک جریان عمومی بسپارند اندوخته درونی خود را دنبال می کنند و ممکن است از آن ها جدا بیفتند اما در تاریخ هنر جهان خیلی از هنرمندان این کار را انجام داده اند تا این که دنبال سویه مارکت و یا موضوعات روز اجتماع بروند.»
آغداشلو در تشریح این نوع نگاه که به نگاه شخصی او به هنر نیز بسیار نزدیک است، افزود: «این آثار حس درونی هنرمند است در ستایش زیبایی های گذشته و حرمت و احترام به آن ها. این آثار را باید با این نگاه تماشا کرد که این ها نقاشانی هستند بسیار شخصی و با آن چه امروز مطرح است تنظیم نشده اند بلکه هنرمند به درون خود بازگشته است و ستایش خود را به اشیا قدیمی و یا حتی استاد خود و یا این دیدگاه تغزلی ابراز می کند که جایش در این همهمه و هیاهو خیلی خالی است.
همچنین نباید فراموش کرد که هنر یک جامعه را در یک دوره باید مجموعه ای از این نگاه ها دانست: نگاه جنگجو، نگاه پرخاشگر، نگاه برملا کننده، نگاه شاعرانه یا تغزلی همانطور که شیوه های خیلی سهل مثل چاپ، هنر دیجیتالی، ویدئوآرت، اینستالیشن و... از اجزا جدا نشدنی هنر امروز است در کنار آن ها آثار هنری هستند که با ساخت و پرداخت بیشتر و دقیق تر و حوصله و ظرافت بیشتر شکل می گیرند و این ها در کنار هم مجموعه هنر یک جامعه را می سازند. هر نوع هنری مخاطب خاص خود را دارد و این آثار مخاطب، علاقه مند و خریدار یکسان ندارند ولی هنر در جامعه امروز همینطور عمل می کند و دیدگاه ها در کنار و به موازات هم شکل می گیرند.»
آیدین آغداشلو درباره شباهت تکنیک، سبک و یا سوژه میان کارهای شاگردان و استادانشان و نگاه جامعه به این موضوع نیز گفت: « نگاه استاد و شاگردی نه خوب است نه بد؛ مربوط به هماهنگی دو جهان مختلف است که در یک جا به هم نزدیک می شود و در حقیقت این شکل گرفتن شیفتگی و ستایش یک هنرمند است نسبت به جهان یک هنرمند دیگر و الزاما نباید رابطه استاد و شاگردی باشد مثلا کارهای بهرام دبیری در ستایش و هم جهتی پابلو پیکاسو است و از این نمونه ها و نظایر چه بسیار زیاد است. بعضی از شاگردهای «اودنر دروم» جهان های مشابهی را در جهت فضا و تخیل استاد خود به نمایش می گذارند.
خود من از میان نزدیک به پنج هزار شاگردی که تعلیم داده ام، شاید فقط جهان پنج نفر از آن ها در طول این 30 سال گذشته به جهان من نزدیک بوده است.»
آغداشلو در پایان و با اشاره به نمایشگاه منصوره پناهگر آفزود: « برای من تماشای این نقاشی ها بسیار دلپذیر و دلگرم کننده بوده و از این که با سه نسل فاصله کسانی احساس اشتراک با دنیای من می کنند دلگرم می شوم. خوشحالم که این نوع نگاه با کارهای من و خود من تعطیل و تمام نمی شود و ادامه دارد شاید کمی خودخواهانه باشد ولی دلپذیر که هست!»
منصوره پناهگر نیز درباره انتخاب سبک و سوژه های آثارش، گفت:« در پنج سال اخیر حس عجیبی به اشیا قدیمی پیدا کرده ام و تصور می کنم که از یادمان رفته اند و یا به نوعی فراموش شده اند و دلم می خواهد به این روش آن ها را دست کم به زندگی خودم بازگردانم. تداخل دنیای امروز من با آرامش این اشیا حس زیبایی در من بر می انگیزد که می خواهم دیگران را در آن سهیم کنم.»
پناهگر درباره شباهت نسبی آثارخود به استادش آیدین آغداشلو، اظهار داشت:« زمانی که با استاد کار را شروع کردم نقاشی های او مرا مجذوب کرد تا اینکه دنیایم با آن دنیا یکی شد. همچنین از سال 82 مرمت آثار را نزد استاد آغداشلو شروع کردم و فکر می کنم در آینده تکنیک ها و اشیای دیگری را دستمایه کارم قرار دهم اما باز هم تعلقم به دنیای قدیم باقی خواهد ماند اما فکر می کنم وقتی مرمت اشیا را یاد گرفتم و بوییدم شان بیشتر در آن دنیا شریک شدم با این حال می خواهم حرف خودم را در این دنیای مشترک با استادم بزنم.
شاید استاد انهدام و مرگ را نشان می دهند اما من زندگی را به نمایش می گذارم. من اشیا را بازسازی و تجلیل می کنم. به نوعی احساس می کنم خودم را با هنرمندانی شریک می کنم که هیچ ادعایی نداشتند و هنرشان در اشیا کاربردی به ظهور می رسیده که در حد یک تابلوی نفیس ارزشمند، قابل تامل بوده اند.»
پناهگر با اشاره به اهمیت سوژه های اجتماعی، درباره دنیای تغزلی آثار خود افزود:« فعلا دل مشغولی من موضوعات باب روز نیست، البته موضوعات اجتماعی و نقدها فکرم را در زندگی خیلی مشغول می کند اما فکر می کنم من در زمان توقف میان این فکرها نقاشی می کنم و به دوره ای که در آن نبوده ام باز می گردم، البته ممکن است که فردا موضوعات دیگری که خیلی با امروزم متفاوت است دستمایه کارم قرار گیرد. تضاد میان قدمت و زندگی، کهنگی و تفاخر که در کارهایم به چشم می خورد بروز تفکرات من در این نوع کار است. احساس می کنم که هنرمند باید در دوره های مختلفی جهش هایی را تجربه کند و تکرار خودش نباشد در زمان تکرار، پیشرفتی حاصل نمی شود.»
این هنرمند نقاش در پایان درباره سبک هنری خود اظهار داشت:« علاقه مند هستم که دوره های فکری مختلفی از خود در آثارم به نمایش بگذارم و نمی خواهم وقتی به موفقیتی می رسم در آن سبک یا سوژه بمانم و آن را تکرار کنم. در تعدادی از کارهای این نمایشگاه با بزرگ نمایی اشیا کوشیده ام تا زیبایی آن ها را به رخ مخاطب بکشم و چون معتقدم این آثار به احترام و نگهداری نیاز دارند آن ها را در پوششی از گل و گیاه به تماشا گذاشته ام و از خطوط نگارگری استفاده کرده ام اما گاه با جسارتی زیاد با کشیدن خط و گیاه آن پوشش را نشان داده ام و هویت آن اشیا را در فضای شخصی آثارم حفظ کرده ام اما همچنان تفاخر و ارزشمندی شان را نیز محفوظ داشته ام. در واقع یک نا به جایی تعیین شده با حفظ مفهوم در این آثار به چشم می خورد.»
این نمایشگاه که در شب آغاز به کار خود بیش از 10 میلیون تومان فروش داشت به مدت دو هفته ادامه می یابد وعلاقه مندان می توانند تا 15 مهرماه، همه روزه غیر از سه شنبه ها، ازساعت 16 تا 20 برای بازدید از این آثار به گالری ساربان واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان صابونچی (مهناز)، کوچه مهماندوست، پلاک 8 مراجعه کرده و یا با شماره تلفن: 8- 88504226 تماس حاصل نمایند.